“Dijitalde En Etkili Benim” Tartışmasına Son! “Medya Dijital Varlık Reytingleri” Tüm Ezberleri Bozacak!
Medya sektöründe ölçümler her zaman tartışma konusuydu. Bir de dijital işin içine girince sorun kördüğüme döndü. Bugün TV, gazete, radyo ve haber portalleri tarafında yapılan ölçümlerin neredeyse tamamı konvansiyonel ölçüm anlayışının tezahürü… Oysa YouTube’un dahil edilmediği TV reytingleri, Facebook’ın hesaba katılmadığı gazete tirajları, Twitter’ın yer almadığı radyo dinleme ölçümleri gerçek medya tüketim oranlarını yansıtması mümkün görünmüyor.
Marketing Türkiye olarak “Medya Dijital Varlık Reytingleri”ni hayata geçirmek için tam da bu sebeplerle yola çıktık. Diplomacy.Live’la birlikte televizyon bölümü için 23 alanda 146 kategoride, radyolar için 25 alanda 138 kategoride, gazeteler için 30 alanda 143 kategoride, haber siteleri için 17 alanda 118 kategoride değerlendirme yaptık.
Ortaya da reyting ve tiraj ölçümlemeleri konusunda yeni bir dönemin habercisi “Medya Dijital Varlık Reytingleri” çıktı… Zira sonuçlar yıllardır konvansiyonel yöntemlerle ölçülen ve “Amiral Gemisi” olarak adlandırılan pek çok yayın kuruluşunun dijitalleşme sürecinde rakiplerinin gerisinde kaldığını gösteriyor. Kimi Twitter’da sınıfta kalıyor kimi Facebook’ta etkili olamıyor kimi ise YouTube’un gücünün farkında değil… Medya Dijital Varlık Reytingleri”nin ortaya koyduğu kimi sürpriz isimler ise tüm bunları maharetle kullanarak rakiplerine fark atıyor…
Gazete, TV, haber sitesi ve radyo mecralarının ölçümlendiği araştırmaya göre Gazetelerin Dijital Varlık Reytingi sıralamasında Milliyet rakiplerini geride bırakıyor. İkinci sırada ise Yeni Şafak var. En büyük süperiz ise TV kategorisinde: Dev rakiplerini geride bırakan NTV Spor en yüksek dijital varlık reytingine sahip TV kanalı oluyor. Onu CNN Türk takip ediyor. Radyoda da sonuçlar bir hayli şaşırtıcı. Radyoda ilk sırada Radyo 7, İkinci sırada Radyo Fenomen yer alıyor. Haber siteleri sıralamasının birincisi ise Haberler.com.
ARAŞTIRMANIN METODOLOJİSİ
Dijital Varlıklar, internet sitesi, sosyal ağ varlıkları ve mobil uygulamalardan oluşuyor. Dijital varlık envanteri oluşturulurken resmi kaynak olduğu için internet sitelerindeki varlık portföyleri temel alınıyor. Toplanan dijital varlık envanteri dijital varlık sahipliği, kişiselleştirme, güncellik, etkileşim, etki ve inovasyon kategorilerinde, her bir araştırmada farklı olmak üzere, yaklaşık 150 kriter ışığında değerlendiriliyor. Kriterlerin değerlendirilmesinin ardından oluşan puanın global reyting harf skalasında karşılığı da kullanılıyor. Araştırma kapsamındaki kişi ve kurumların her bir dijital varlığı hazırlanan detaylı envanter atlası yoluyla kamuoyuyla paylaşılıyor.
2016 Ocak-Mayıs tarihleri arasında yapılan “Medya Dijital Varlık Reytingleri” araştırmasının tüm ayrıntıları Marketing Türkiye Haziran sayısında…