Cannes Lions’da çoğu kişinin farketmediği ancak festival sarayı ile Innovation alanının tam ortasında yer alan ufak bir sergi, dünyanın dört bir yanından sosyal sorumluluk üzerine kurgulanmış reklam kampanyalarını sergiliyordu. Act Responsible isimli organizasyonun Cannes Lions yönetiminden özel izin alarak açtıkları sergi, dört ana kategoride dünyanın sorunlarıyla ilgili yapılmış yaratıcı reklam işlerini ziyaretçilerine gösteriyor. Act Responsible’ın kurucu ortağı Isa Kurata ile sergi hakkında ve reklamcılık hakkında çok keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.
Act Responsible, ne zaman kuruldu?
9/11 İkiz Kuleler saldırıları sonrası Adforum’da ufak bir ilanla bu işe başladık. Amacımız terörizme karşı farkındalık yaratacak işleri derleyerek reklamcıların da sosyal birer sorumluluğu olduğunu göstermekti. Aldığımız tepkiler ve geri dönüşler beklemediğimiz derecede fazlaydı ve bu da böyle kar amacı gütmeyen bir organizasyonun kurulmasının gerekliliğini bize kanıtladı. Dünyanın dört bir yanından gelen işleri Adforum sitesinde sürekli olarak sergilemeye başladık. Ancak sadece böylesine üzücü bir olayla da kalmamamız gerektiğini farkederek dünyanın sorunlarına dair tüm işleri biraraya toplayacak bir veritabanı oluşturmaya girdik.
Geçmişte de yaratıcı endüstrinin bir sosyal sorumluluk yanı olsa da bunun paydası çok küçüktü. Peki ne değişti de şu anda Cannes Lions’ın inovasyonla birlikte en önemli parçası haline geldi?
Yaratıcı endüstri, bir amaç uğruna yani sadece ürün sattırmak yerine çok daha genel ve dünyayı ilgilendiren konulara yönelmenin ne kadar önemli olduğunu farketti. Ajansların bu tür amaçlarının olması, olanaklarını daha iyi kullanmalarını ve haliyle de müşterilerini yönlendirmelerini sağladı. Ajanslar aldıkları sorumluluğu tüm işlerine yansıtmaya çalışırken müşterilerini ve markalarını da bu şekilde dönüşüme itebildiler.
Yani bir bakıma Act Responsible ve benzeri oluşumlar ajansları daha iyi bir amaç uğruna yaratıcılıklarını kullanmaya sevk etti ve ajanslar da markaları ve en nihayetinde de toplumları daha duyarlı hale getirdi.
Evet kesinlikle. Bizim logomuz buluşma noktasını simgeliyor. Dünyanın yaratıcı endüstrisini bir ortak faydada buluşmaya davet ediyoruz. Bunun için Paris’te bir workshop dahi veriyor ve yaratıcı endüstriyi, güçlerini daha iyi kullanmaları doğrultusunda teşvik ediyoruz.
Kar amacı gütmeyen bir organizasyon olduğunuzu söylediniz. Peki sergileri ve workshopları nasıl yapıyorsunuz?
Bizim tek bir destekçimiz yok. Bir ajans bize sponsor olmuyor, sergilerimizi ziyaret edenlerden de bağış almıyoruz. Çünkü ziyaretçilerimizden alacağımız bağış bizim bu sergileri açabilmemiz için yeterli değil. Dolayısıyla fazlasıyla yorucu bir çalışma yürütüyoruz doğru sergileri doğru sponsorlarla birlikte açmaya çalışırken. Bu tamamen bir gönüllü işi ama her gönüllü işi gibi bu da tutkuyla yapılıyor. Sergiler ve workshoplar için maddi sorunları aşmak için şirketlere ve bulabildiğimiz tüm ajanslara gidiyoruz. Onların kendi sorumluluk projeleri olsa da bize yardımcı oluyorlar bir şekilde. Örneğin Cannes Lions CEO’su Philip Thomas bize bu sergi alanını vermese burada olamazdık.
Yani Cannes Lions ile bir işbirliğiniz var Act Responsible olarak?
Hayır. Sadece Thomas bize bu mekanı sağladı. Bizim yapmaya çalıştığımız şeye inandığı için bize bu jesti yaptı.
Gelecekte Act Responsible’ı nerede görüyorsunuz?
Dediğim gibi biz ajansları farkındalığa, topluma ve dünyaya karşı sorumlu davranmaya teşvik ediyoruz. Maddi olanaklarımızın kısıtlı olması sebebiyle çok fazla kişiye ulaşamasak da gidebildiğimiz yere kadar gitmeye çalışıyoruz ve şu anda olduğumuz nokta da gerçekten çok güzel. Yani Cannes’da şu anda bu sohbeti yapabilmek bile güzel. Sesimizi doğru yerlere duyurabiliyoruz demektir. Ama bize ya da sadece bize değil her türlü kar amacı gütmeyen organizasyona destek olunması gerekiyor.
Son olarak söylemek istediğiniz şeyler?
Yolumuza, tutkuyla yaptığımız ve inandığımız işe devam etmek istiyoruz ancak sadece alabildiğimiz destekler doğrultusunda buna devam edebileceğimizi de biliyoruz. Yine de bu 14 yılda yaratıcı endüstrinin bu hale gelmesinde biraz da olsa etkimiz olduysa bu bizim için bir galibiyet demektir. Cannes Lions’da bu yıl kazanan işlere bakın. Genelinde bir sosyal fayda teması var. Son olarak da medyanın bize daha fazla yer vermesi gerekiyor sesimizi daha fazla insana duyurabilmek için. Çünkü sergi dediğimiz etkinlikler çok ilginç şeyler. Adını duyup gitmeye çok istekli olmasanız da bir kez sergiye girdiğinizde evet iyi ki buraya gelmişim diyebiliyorsunuz. Act Responsible sergilerimizde aldığımız tepkiler hep bu şekilde oldu.
Act Responsible web sitesi: http://act-responsible.org/
Söyleşi: Deniz Gür