Bayram alışverişinin şampiyonları belli oldu!
Aile, komşular ve arkadaşlarla bir araya gelme ile güçlü bir ilişkisi olan bayramların Türk halkı için ne denli büyük bir yer kapladığı tartışmasız bir gerçek. Pandeminin gölgesinde geçen iki yılın ardındansa elbette bayramlara ve bir araya gelmeye duyulan özlem de bir hayli arttı. Mondelēz International Türkiye’nin markası Kent, Ramazan Bayramı yaklaşırken Türk toplumunun bayram ritüellerinden covid-19’un etkisine, bayramın gözde alışverişlerinden şeker satın alma-tüketim alışkanlıklarına dek kapsamlı bir araştırmaya imza attı. Araştırma verileri gösteriyor ki; bayram her üç kişiden ikisi için aile, akraba, arkadaş ve komşu ziyareti demek. Her 4 kişiden biri içinse tatil! Bayram alışverişinin vazgeçilmezi “Bayram Şekeri” olurken onu çay, çikolata ve kahve takip ediyor… Gelin araştırmanın detaylarına da birlikte bakalım…
Her üç kişiden ikisi bayram ziyareti yapıyor
Bayram ziyaretleri yaş, cinsiyet, sosyo-ekonomik kesim veya bölge farkı gözetmeksizin benzeşme gösteriyor. Ortalama olarak 1 kişi bayram döneminde toplam 8 ziyaret gerçekleştiriyor ya da ziyaret alıyor. Araştırma sonuçları, bayramların aile, komşu ve arkadaşlarla bir araya gelme ile güçlü bir ilişkisi olduğunu da ortaya koyuyor. Her 3 kişiden 2’si bayramı aile, akraba, komşu, arkadaş ziyareti yaparak veya ziyaretçi kabul ederek geçirmeyi tercih ediyor. Her 4 kişiden 1’i ise bayramlarda tatile gitmeyi düşünüyor.
Son iki yıla damgasını vuran pandeminin bayram ziyaretlerini azaltsa da ortadan kaldırmadığı görülüyor. Bu dönemde bayram ziyareti yapanların oranı yüzde 70.
Bayramı evinde ailesiyle geçirenlerin oranı yüzde 27 iken yüzde 18 memleketine, yüzde 9 da tatile gittiğini belirtiyor.
Her bayram ziyaret yaparım diyenlerin sayısı Covid 19’la birlikte azaldı
Bununla birlikte pandemi, bayram ziyareti davranışını büyük oranda değiştirdi ve ziyaret sıklığı önemli ölçüde azaldı. Covid 19 öncesi her bayram ziyaret yaparım diyenlerin oranı yüzde 73 iken Covid 19 sonrası bu oran yüzde 30’a geriledi. İnsanların yüzde 63’ü pandemi öncesi döneme göre daha az bayram ziyareti yapıyorum derken yüzde 5’i tamamen durdurduğunu ifade etti.
Bayram alışverişinin vazgeçilmezi “Bayram Şekeri”
Her 10 kişiden 8’i ziyaretçilerine şeker ikram ediyor. Katılımcıların yüzde 82’sinin ziyaretçilerine şeker ikram ettiğini belirten araştırmada, şekerlemeyi yüzde 73’er oranla çay ve çikolata takip ederken, onları yüzde 72 ile kahve izliyor. Bunların dışında insanların yarısı misafirlerine ev yapımı hamur işleri ve lokum, yüzde 20’si de paket bisküvi ve kurabiye ikram ediyor. Misafirlerine baklava ve tatlı ikram edenler ise sadece yüzde 2.
Tüketicilerin yüzde 91’i bayram alışverişlerinde mutlaka bayram şekeri alıyor, AB sosyo-ekonomik segmentte ise bu oran yüzde 96 ile en üst sırada. Bayram harçlığı verme geleneği yüzde 86’lık oranla hala devam ediyor. Harçlık dışında yüzde 85 oranla en sık şeker hediye ediliyor. Onu yüzde 69 ile çikolata, yüzde 20 ile de mendil, çorap gibi küçük hediyeler ve yüzde 17 ile de oyuncak izliyor.
Bayram şekerini indirim marketlerden alıyoruz
Katılımcıların yarısından fazlası bayram şekerini bayram döneminde 1 defadan fazla, her 3 kişiden 2’si ise market alışverişlerine her gidişinde 0,5-2 kilo arası aldığını belirtiyor. Bayram şekeri alımının ana vesilesi bayram olmakla birlikte diğer birçok sebeple de alınıyor. Ayrıca sadece çocuklar için değil, yetişkinler de gözle görülür şekilde şeker tüketiyor. Bayram için şeker alanların oranı yüzde 91 iken evlilik-nişan gibi kutlamalar için şeker alanların oranı yüzde 44, yüzde 40’ı da sadece canı çektiği için şeker alıyor.
Bayram şekeri satın almak için en yaygın kullanılan kanal yüzde 60 ile indirim marketleri, onu yüzde 53 ile ulusal zincir mağazalar izliyor. AB SES grubu içinse ulusal zincir mağazalar 1. sırada yer alıyor. AB SES’te online satış kanallarının kullanımı oldukça yüksek.
Her 10 tüketiciden 2’sinin aklında tek bir marka var
Bayram şekeri alışverişinde marka tercihi ve sadakatinde kutuplaşma olduğu görünüyor. Her 10 tüketiciden 2’sinin aklında tek bir marka var ve o markayı satın alıyor. Yüzde 32’sinin ise aklında tek bir marka var ancak satın almaları piyasa koşullarına göre değişebiliyor.
Bayram denince akla ilk gelenlerden Kent ise yüzde 82 oranla akıllardaki en üst marka. Aynı zamanda tüketicilerin yüzde 21’i de satın alınacak tek marka olarak Kent’i söylüyor. Sadakat oranı en yüksek marka olarak gösterilen Kent, demografik gruplar arasında son bir yılda en çok satın alınan şeker markası. Kent, Marmara Bölgesi’nde batı ve doğu bölgelerine göre daha fazla tercih ediliyor.
Genel olarak Türkiye’deki bayram şekeri tüketimine baktığımızda ise 3,42 kg ile Güney Doğu Anadolu Bölgesi’nin ilk sırada yer aldığını görüyoruz. Onu 2,76 kg ile Karadeniz, 2,58 kg ile İç Anadolu, 2,54 kg ile Marmara, 2,44 kg ile Doğu Anadolu, 2 kg ile Akdeniz ve 1,71 kg ile Ege Bölgesi takip ediyor.