Kadın girişimciler daha istikrarlı
”100 Kadın Bayi projesiyle” kadınları girişimciliğe teşvik etmeyi ve bayi ekosisteminde kadın temsiliyetini artırmayı hedefleyen Beko’nun, Konda iş birliği ile Türkiye çapında gerçekleştirdiği “İstihdam ve Girişimcilikte Kadın” adlı araştırmaya göre, kadınlar başladıkları işleri devam ettirme konusunda erkeklerden daha başarılı olduğunu gösteriyor. Peki, hayatında en azından bir kere olsun bir girişime atılan kadınların oranı ne?
Beko, kadınları girişimciliğe teşvik etmek ve bayi ekosisteminde kadın temsiliyetini artırmak amacıyla başlattığı 100 Kadın Bayi Projesi 3’üncü yılını geride bırakırken Konda iş birliği ile Türkiye çapında “İstihdam ve Girişimcilikte Kadın” başlıklı kapsamlı bir araştırma yaptırdı. Araştırma sonuçları “Kadının İşi, Kadının Gücü” adlı etkinlikte paylaşıldı.
Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu, Konda Genel Müdürü Bekir Ağırdır, Arçelik Global İletişim Direktörü Zeynep Özbil’in araştırma sonuçlarını değerlendirdiği etkinlikte, Beko Satış Direktörü Burak Bilgisel, Beko Eskişehir Bayisi Nilgün Küçükçavdar ve Big Chef Kurucu Ortağı Gamze Cizreli kadınların girişimcilikte karşılaştığı zorluklar, ihtiyaçlarının yanı sıra başarı hikayelerini paylaştı.
Araştırma istihdama kadınların katılımı, değişen toplumsal algı ve girişimcilikle ilgili önemli sonuçlar ortaya koydu. 32 ilde 2.789 kişi ile gerçekleştirilen araştırmada, girişimci kadınlarla derinlemesine görüşmeler de yapıldı.
Araştırmada öne çıkan sonuçlar
Genç nesilde kadın erkek arasındaki eğitim farkı kapanıyor
Araştırmaya katılan kadınların onda biri hiç örgün eğitim görmemiş.
2010 yılında üniversite ve üstü eğitimli olan kadınların oranı yüzde 12 erkeklerin yüzde 17 iken, 2020 yılında bu oran erkeklerde yüzde 27’ye, kadınlarda yüzde 20’ye ulaştı.
Kadınların çalışmama nedenleri
Kadınların çalışmama nedenleri arasında yüzde 18 ile çocuk/hasta bakımıyla uğraşmaları, yüzde 13 ile ev kadını olmaları öne çıkıyor.
Kadınlar girişimlerinde daha başarılı
Araştırma hala girişimcilikte kadınların cesaretlendirilmesi gerektiğini ortaya koyuyor. Hayatında büyük ya da küçük bir girişimde bulunan erkeklerin oranı yüzde 36,5. Buna karşın bir iş kuran kadınların oranı yüzde 14,7. Araştırma, kadınların girişimleri konusunda daha başarılı olduğunu ortaya koyuyor. Katılımcılardan başladığı girişimi başarıyla sürdürdüğünü söyleyen kadınların oranı yüzde 31 iken, erkeklerde bu oran yüzde 23.
Kadınlar iş hayatında liderlik rollerine aday
Kadınların da ez az erkekler kadar iş hayatında lider olmaya istekli olduğu görülüyor. Soruları yanıtlayan kadınların yüzde 53’ü iş hayatında liderlik etmeyi sevdiğini söyledi.
İstediği ve inandığı her işi yapabileceğine düşünen kadınlar yüzde 81 ile çalışan kesimde daha fazla. Çalışmayan kadınlarda oran yüzde 70.
Kadının başarısı hala anne olmasıyla ölçülüyor
Kadınlar ve erkekler iş hayatında başarıyı aynı kelimelerle ifade ediyor: Çalışkanlık, azim, mücadele, cesaret, yetenek, zekâ, mutluluk. Araştırmaya katılanların yüzde 47’sine göre kadının başarısı anne olmasıyla ölçülüyor.
Yüzde 36 ile “saygınlık” çalışan kadınlara göre başarı ölçütü olarak ilk sırada geliyor. “Kadın işi erkek işi yoktur”, “Kadınların daha fazla kazanması sorun teşkil etmez” önermeleri de daha çok kadınlar tarafından destekleniyor.
Kadınların yüzde 74’ü “Kadın işi erkek işi” diye bir ayrım olmadığını savunurken, erkeklerde bu oran yüzde 60’a düşüyor. Kadınının erkekten daha fazla kazanmasının sorun teşkil etmeyeceğine dair yargıya ilgili sonuçlar da benzer (yüzde 74 – yüzde 63).
Kadınlar çalışma hayatına katıldıkça mesleklerle ilgili cinsiyet yargıları azalıyor
Kadınlar iş hayatına katıldıkça hemcinslerinin her işi yapacağına daha çok inanıyorlar. Türkiye genelinde araştırmaya katılanlar arasında şoförlüğün hem kadınlara hem erkeklere uygun bir meslek olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 52. Çalışan kadınların ise yüzde 68’i şoförlüğün her iki cinsiyete göre de olduğunu düşünüyor.
Erkeklerin hala yüzde 55’i çocuk büyütürken eşinin bir işte çalışmasını istemiyor. Kadınlar arasında çocuk büyütürken çalışmak istemeyenlerin oranı yüzde 36.
Kadınların iş hayatına katılımına destek artıyor
Hala ilerlemeye ihtiyaç duyulmakla birlikte Türkiye genelinde kadınların iş hayatına katılımına ilişkin destek artıyor. Soruları yanıtlayanlar arasında kadınların iş hayatına katılımının artmasıyla toplumun daha sağlıklı hale geleceğini düşünlerin oranı yüzde 76. Çalışan kadınların da yüzde 90’ı bu görüşte.
Yüzde 85 kadınların iş hayatına katılması için teşvik edilmesi gerektiğini düşünüyor. Çalışan kadınlarda oran yüzde 94’e çıkıyor. Türkiye genelinde soruları yanıtlayanların yüzde 85’i çalışan kadınların ise yüzde 94’ü kadın ile erkeğin eşit ücret alması gerektiğini savunuyor.
Kız çocuklar için diplomaya, erkek çocuklar için dürüstlüğe önem veriliyor
Toplum genelinde kadının narin olduğu ve temel görevinin annelik olduğu kabul gören bir anlayış var. Çalışan kadınlar bu görüşe karşı çıkıyor. Çocuklara kazandırılacak meziyetler konusunda kız çocukları için ilk sırada yüzde 33 ile diploma sahibi olmak geliyor, onu yüzde 30 ile özgüvenli olmak, yüzde 29 ile hakkını arayabilmek izliyor. Erkek çocuklar içinse ilk 3 sırada yüzde 43 ile dürüstlük, yüzde 29 ile Vatana millete bağlılık, yüzde 28 ile çalışkanlık geliyor.
Kadınların istihdama katılımında aile desteği belirleyici
Ailesi tarafından eğitimde desteklenen kadınlar çalışma hayatında daha fazla rol alıyor. Çalışan kadınların yüzde 69’u eğitim almaları konusunda aileleri tarafından desteklendiklerini söylüyor.
Çalışan kadınların yüzde 72’si ailelerinin çalışma hayatında kendilerine destek olduğunu ifade ediyor. Çalışmayan kadınların sadece yüzde 45’i ailelerinin kendilerini çalışmaya teşvik ettiğini belirtiyor.
Fatih Kemal Ebiçlioğlu: “Kalkınma toplumsal cinsiyet eşitliğinin benimsenmesi ile mümkün olabilir”
Basın toplantısında konuşan Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu, “Kadınların sadece çalışan olarak değil; lider, girişimci, işinin patronu olarak da ekonomiye katılması gerektiğine inanıyoruz. Kalkınma ancak hayatın her alanında toplumsal cinsiyet eşitliğinin benimsenmesi ile mümkün olabilir. Araştırmanın bizi en memnun eden bulgularından biri kadınların girişimcilik konusundaki başarılı performansını doğrulaması oldu. Araştırmaya katılan kadınların kurdukları işleri devam ettirme oranı yüzde 73 ile erkeklerden daha yüksek. Beko 100 Kadın Bayi projemizle de kadınların girişimcilikteki başarısını gözlemliyoruz” dedi.
Fatih Kemal Ebiçlioğlu: Yıl sonuna kadar 100 Kadın Bayi hedefimize ulaşacağız
2021 yılında bölgesel ciro şampiyonu bayilerimizden birinin kadın olduğunu, bayi teşkilatında birden fazla mağazası olan kadınların bulunduğunu belirten Ebiçlioğlu sözlerine şöyle devam etti: “Bu yolculuğa çıkarken projemize sembolik olarak ‘100 Kadın Bayi’ ismini verdik ama bu bir başlangıçtı. Projeye yoğun ilgi doğru yolda ilerlediğimizi gösterdi. 3 yılda 5 binin üzerinde başvuru aldık. Kadın bayi mağaza sayımız 79’a ulaşarak bayii teşkilatımızı daha da güçlendirdiler. Bu yıl sonunda 100 bayiye ulaşmayı hedefliyoruz. ”
Zeynep Özbil: Girişimciliğe adım atarken kadınların cesaretlendirilmesi ve rol modeller etkili oluyor
Arçelik Global İletişim Direktörü Zeynep Özbil ise, Arçelik’te istihdamda yüzde 26 olan kadın oranını 2030 yılına kadar yüzde 35’e, yüzde 19 olan yönetici oranını ise yüzde 30 çıkartmayı hedeflediklerini söyledi. Kadınların istihdama katılımıyla ilgili sonuçlara dikkat çeken Zeynep Özbil, “Araştırmamız kadınların çalışma hayatına katılımı yönünde olumlu bir seyir olduğunu ortaya koyuyor. Katılımcıların çoğu kadınların istihdama katılımının artmasını destekliyor. Ancak hala kat edilmesi gereken çok mesafe var. TÜİK verileriyle benzer şekilde katılımcılar arasında çalışanların sadece yüzde 29’unu kadınlar oluşturuyor” dedi.
Bekir Ağırdır: İstihdama katılmak kadınların tüm hayata bakışını olumlu anlamda değiştiriyor
Araştırma sonuçlarını yorumlayan Konda Genel Müdürü Bekir Ağırdır “Araştırma mevcut durum ne olursa olsun kadınların eşitlik konusunda geleceğe umutla baktığını ortaya koyuyor. Değişen dünyanın, dönüşen toplumsal kabullerin kadınlar için daha fazla özgürlük ve eşitlik getireceğine inanç bir hayli fazla. Çünkü genç kuşak kadınların kendi nesillerinden daha bilinçli, daha eşitlikçi olduklarını düşünüyorlar. Kadınlar Beko 100 Kadın Bayi Projesi’ni sadece maddi kaynak olarak görmüyorlar; kadınlara böyle bir imkân sunulmasının manevi olarak da kaldıraç etkisi olduğu konuşmalardan ortaya çıkıyor,” dedi.