Anneler hediye istedikleri markaları belirledi
On parmağında on marifet anneler hem ev ekonomisini idare ediyor hem kendi ihtiyaçlarını karşılıyor hem de evin diğer fertleri olan çocukları ve eşleri için alışveriş yapıyor. Kelimenin tam anlamıyla ekonomi onların tercihleriyle şekilleniyor. Peki, anneler ekonomiyi şekillendiren bu tercihleri hangi motivasyonlarla yapıyor? Favori markaları hangileri? Onları en çok neler mutlu ediyor? Çocuklarının hayatına ne ölçüde müdahale ediyorlar? Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Annelerin Seçimi” araştırması bu soruların yanıtlarıyla beraber annelerin çok yönlü doğasına ışık tutuyor…
Hediye beklentisi yüksek
Annelerin Anneler Günü’ne pek önem vermediği görülse de hediye istemeyen annelerin oranı oldukça düşük. Giyim, küçük ev aletleri gibi kategoriler en çok istenenler listesinin başında yerini alırken, çiçeği yeterli bulan annelerin oranı da oldukça yüksek. Genç anneler orta yaş grubuna göre anlamlı olarak takı, giyim, ayakkabı, kozmetik, beyaz eşya ve küçük ev aleti kategorilerini daha çok istiyor. Bu özel günde annelerin markalardan beklentileri ise indirim ve promosyonlu ürünler.
Adımlar Nike ile şenlenmeli
Ayakkabı kategorisinde Nike (yüzde 39), Skechers (yüzde 18) ve adidas (yüzde 13) annelerin favori üçlüsü oluyor.
Giyimde tercih Zara ve LC Waikiki
Annelerin favori hediye tercihi olan giyim kategorisinde zorlu bir yarış var. Zira annelere hangi giyim markalarından hediye almayı tercih ettiği sorulduğunda birinci sırayı yüzde 27’lik bir oranla Zara ve LC Waikiki’nin paylaştığı görülüyor.
İkinci sıraya Koton (yüzde 11) yerleşirken DeFacto da (yüzde 7) üçüncü sıradaki yerini alıyor.
Hediye paketinden Arzum çıksa
Ev içerisindeki zamanının önemli bir kısmını mutfakta geçiren annelerin hayatını kolaylaştırarak adeta eli kolu olarak konumlanıyor küçük ev aletleri. Dolayısıyla da markalar için rekabetin oldukça yoğun olduğu bir kategori. Bu kategoride yüzde 17 ile annelerin ilk tercihi Arzum olurken onun hemen ardında yüzde 16 ile Karaca geliyor.
Arçelik de yüzde 12’lik bir tercih oranıyla ilk üçteki yerini alıyor.
Güzellik L’Oréal’e emanet
L’Oréal (yüzde 26), Flormar (yüzde 19) ve Avon (yüzde 14) ise kozmetik kategorisinde annelerin en çok istediği ürünlere sahip olan markalar olarak kayda geçiyor.
Mango aksesuarları tam annelere göre
Aksesuar kategorisinde annelerin beğendiği ürünleri giyim markaları yansıtıyor. Bu kapsamda öne çıkan markalar ise Mango (yüzde 20), Zara (yüzde 18) ve Koton (yüzde 11) oluyor.
Zen’in yeri bir başka
Takı kategorisinde Zen’in annelerin gönlüne kurduğu tahtta rakip tanımadığı görülüyor. Zira yüzde 29 ile liderliğe oturan markayı, yüzde 15 ile Altınbaş, yüzde 13 ile de Atasay takip ediyor.
Teknolojide tercih net
Elektronik kategorisinde yine annelerin tercihlerinin oldukça net olduğu dikkat çekiyor. Samsung yüzde 25 ile adını liste başına yazdırıyor. Yüzde 14 ile annelerin ikinci tercihi olan Bosch’u bir adım geriden takip eden marka Arçelik (yüzde 13) oluyor.
Beyaz eşyada favori Bosch
Yaşam alanlarının vazgeçilmezi olan beyaz eşya ürünlerindeki favorileri sorulduğunda annelerin ilk üç cevabı Bosch (yüzde 37), Arçelik (yüzde 28) ve Vestel (yüzde 9) oluyor.
Çocuklar için Ülker iyidir
Annelerin çocukları için gıda kategorisindeki tercihleri sorulduğunda listenin ilk üç sırasında yer alan markalar Ülker (yüzde 55), ETİ (yüzde 52) ve Torku (yüzde 29,5) oluyor. İçecek kategorisine baktığımızda annelerin tercihlerini besleyici olduğunu düşündükleri meyve suyu ve süt markalarından yana kullandığını görüyoruz. Bu kapsamda anneler çocukları için en çok Cappy (yüzde 24), İçim (yüzde 21,5) ve Dimes (yüzde 20,5) markalarını sepetine ekliyor.
Anneler çocuklarını nereden giydiriyor?
Annelere giyim kategorisindeki tercihleri sorulduğunda Zara ve LC Waikiki’nin zirveyi paylaştığını görmüştük. Çocukları için tercih ettikleri giyim markası sorulduğunda Zara dördüncü sıraya gerilerken LC Waikiki (yüzde 66,5) liderliğini koruyor. Koton (yüzde 41,3) ve DeFacto (yüzde 36,8) da ilk üçteki yerlerini alıyor.
Sepetler Migros’ta doluyor
Annelere en çok tercih ettikleri marketler sorulduğunda Migros (yüzde 61), BİM (yüzde 47) ve A101 (yüzde 45,3) yanıtları öne çıkıyor.
Hayallerde BMW var
Otomobil kategorisine geldiğimizde annelerin hayallerini süsleyen marka oldukça net. Yüzde 33 ile gönüllere taht kuran otomobil markası BMW oluyor. Onu Mercedes-Benz (yüzde 20,5) ve Volkswagen (yüzde 16,5) takip ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Annelerin Seçimi” araştırması 16-18 Nisan 2022 tarihleri arasında online araştırma metodolojisiyle gerçekleştirildi. Örneklem oluşturmak için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmada, Türkiye temsili NUTS 1 bölgesine dahil 12 ilde yapıldı. 25-55 ve 55 yaş üstü yaş aralığında 400 anneye ulaşıldı.