Yaza bir adım önde giren markalar…
Mayıs ayı itibariyle soğuk ve kar yağışının bol olduğu bir kışı geride bırakarak yaza merhaba dedik. Pandemi tedbirleriyle geçen iki yaz döneminin ardından bu yıl beklentiler de hayli yüksek. Pazarlama cephesinde ise en çok merak edilenlerin başında tüketicinin bu yaz hangi ürünleri daha çok tercih edeceği yer alıyor kuşkusuz. Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma‘nın gerçekleştirdiği “Yazın favori markaları” araştırması tüketicilerin tercihlerine ışık tutarken yaza bir adım önde giren markaları da işaret ediyor. Araştırmanın öne çıkan verilerini gelin birlikte inceleyelim…
Yazın favori ürünleri meyve ve dondurma
Araştırmaya katılanların yüzde 40,7’si yaz ayında en çok meyve tükettiğini belirtiyor. Yaz aylarında dondurma tüketimi ise yüzde 32,7 ile ikinci sırada yer alıyor. Asitli içeceği daha çok tüketenlerin oranı yüzde 14,6 ve meyve suyunu daha çok tüketenlerin oranı ise yüzde 7.
Kuşak çaprazı incelendiğinde meyve tüketiminin Baby Boomer kuşağından Z kuşağına doğru düştüğü görülüyor. Baby Boomer kuşağında yüzde 53,1 olan meyve tüketimi, Z kuşağında yüzde 26,5’e kadar düşüyor. Z kuşağının meyve yerine daha çok tercih ettiği ürün ise asitli içecekler ve dondurma. Z kuşağında yüzde 31,8 olan asitli içecekler tüketimi ve yüzde 28,8 olan dondurma tüketimi Baby Boomer kuşağına doğru azalıyor.
Meyve Suyunda Cappy ilk sırada
Araştırmanın sonraki etabında tüketicilerden meyve suyu, asitli içecek ve dondurma ürünlerinde en favori markasını belirtmesi istendi. Açık uçlu olarak alınan yanıtlar sonucunda favori meyve suyu markası yüzde 27,9 ile Cappy olurken, ikinci sırada yüzde 23,5 ile Dimes yer alıyor.
Öne çıkan diğer markalar yüzde 8,4 ile Tamek ve yüzde 6,4 ile Meysu olurken, katılımcıların yüzde 12,2’si favori markası olmadığını belirtiyor.
Genel olarak Cappy ve Dimes’in beğeni oranları her jenerasyonda çok yüksek olarak karşımıza çıkıyor. Ancak araştırmada Baby Boomer jenerasyonunun tercihlerinin farklılaştığı görülüyor. Z kuşağında yüzde 65,9 olan iki firmanın payı, Y kuşağında yüzde 52,1 ve X kuşağında yüzde 49,8 olurken, Baby Boomer jenerasyonunda ise bu oran yüzde 40’a kadar geriliyor. Baby Boomer jenerasyonunun en çok tercih ettiği markalar ise yüzde 10 ile Meysu ve yüzde 9,2 ile Tamek olarak verilere yansıyor.
Asitli içeceklerde favori Coca Cola
Asitli içeceklerde tüketicinin favori olarak ilk işaret ettiği marka yüzde 40 ile Coca Cola oluyor. Favori gösterilen diğer markalar yüzde 16,6 ile Pepsi ve yüzde 10,7 ile Fanta.
Coca Cola’yı favori gösterme oranı özellikle genç kuşağa doğru artış gösteriyor. Baby Boomer kuşağında yüzde 27,7 olan bu oran, X kuşağında yüzde 35,5’e, Y kuşağında yüzde 45,1’e, Z kuşağında ise yüzde 50,8’e kadar çıkıyor.
Favori marka göstermeme oranı ise tam tersi bir şekilde genç kuşağa doğru giderek azalıyor. Baby Boomer kuşağının yüzde 21,5’i favori markasının olmadığını belirtirken, X kuşağında bu oran yüzde 13’e, Y kuşağında yüzde 10,3’e ve Z kuşağında yüzde 7,6’ya kadar geriliyor.
Dondurma dolabında Algida var
Tüketicilere favori dondurma markası sorulduğunda yüzde 68,7 Algida’yı ilk marka olurken, en favori olarak gösterilen ikinci marka yüzde 13,5 ile Golf olarak verilere yansıyor. Araştırmanın bu bölümündeki en dikkat çekici bulgu ise Algida’nın yanı sıra, alt markaları olan Magnum, Cornetto, Carte D’or ve Max markalarının da doğrudan belirtiliyor olması…
Tüm jenerasyonlarda Algida’nın beğenilme oranı diğerlerine göre daha yüksek olarak karşımıza çıkıyor. Buna karşılık yaş oranı düştükçe Magnum’un beğeni oranı artarken, açık dondurmanın beğeni oranı da giderek azalıyor. Baby Boomer jenerasyonunda yüzde 2,3 olan Magnum’un beğeni oranı, Z jenerasyonunda yüzde 32,6’ya kadar çıkıyor. Açık dondurmanın ise aynı kuşaklar arasında yüzde 6,9’dan yüzde 1,5’e kadar düştüğü gözlemleniyor.
Araştırmanın metodolojisi
28 Nisan 2022 tarihinde Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma tarafından yürütülen “Yazın favori markaları” araştırması Türkiye genelini temsili bölge dağılımında, ABC1C2DE sosyoekonomik düzeyinde, 18 yaş üstü 1067 kişinin katılımıyla yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payı ile gerçekleştirildi.