Maske gitti, peki favori kişisel bakım ürünleri hangileri olacak?
Maskeleri günlük hayatımızın önemli bir parçası haline getiren pandemi güzellik ve kişisel bakım rutinlerini de değiştirmişti. Ancak şimdi kapıda hem maskesiz günler hem de umut dolu bir yaz var… Peki, bu yeni dönemde kişisel bakım eğilimleri nasıl şekillenecek? Tüketiciler hangi kategorilerde yeni ürün denemeye açık? Yaş grubuna göre kişisel bakım ritüelleri nasıl şekilleniyor? Daha da önemlisi enflasyon ortamı kişisel bakım rutinlerini nasıl etkiliyor? Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Kişisel Bakım Araştırması”nda…
Şampuan vazgeçilmez
Araştırmaya göre katılımcılar ortalama 51 günde bir kişisel bakım ürünü satın alıyor. Neredeyse hepsi (yüzde 97) şampuan kullandığını ve ortalama 66 günde bir şampuan aldığını belirtiyor. Saç bakım ürünleri de şampuandan sonra en sık alışverişin yapıldığı (2 ayda bir) kategori olarak kaydediliyor. Saç şekillendirici ürünler ise katılımcılar tarafından en az tercih edilen ürün olarak kayıtlara geçiyor (yüzde 59).
Kadınlar mağazaya erkekler internete
Katılımcıların çoğu kişisel bakım ürünlerini internetten (yüzde 83) ve kişisel bakım marketlerinden (yüzde 82) almayı tercih ediyor. Ancak kadın tüketiciler daha çok kişisel bakım marketlerinden alışveriş yapmayı seçerken (yüzde 87), erkek katılımcılar öncelikli olarak internetten sipariş veriyor (yüzde 78).
Şampuanda indirim beklenmiyor
Katılımcılar genelde ya kullandıkları ürün bittiğinde (yüzde 76) ya da kullandıkları ürün indirime girdiğinde (yüzde 71) alışveriş yapma eğiliminde. Kişisel bakım ürünlerini toplu olarak satın alan katılımcıların oranı ise oldukça düşük (yüzde 19). Kadınlar kişisel bakım ürünlerinde erkeklere göre daha çok indirim dönemlerini takip ediyor. En sık alınan kişisel bakım ürünü olan şampuanda indirim dönemleri beklenmezken görece daha az kullanılan saç şekillendiricilerini almak için indirim dönemleri tercih ediliyor.
Maskesiz dönem renkli kozmetiği canlandıracak
Katılımcıların yüzde 56’sı fiyat, yüzde 59’u pandemi sebebiyle kişisel bakım ürünü kullanmayı bırakmadıklarını söylüyor. Kadın katılımcıların yüzde 16’sının fiyat sebebiyle bıraktığı ürünler arasında allık, far, ruj gibi renkli kozmetik ürünler bulunuyor. Maske kullanılması sebebiyle; yüzde 27 renkli kozmetik ürünleri, yüzde 9 da güneş kremini bıraktığını söylüyor. Maske zorunluluğunun kalkması durumunda kadın katılımcıların yüzde 50’si renkli kozmetik ürünlerini daha fazla kullanacağını söylüyor. Bunu takiben kullanımı artacak ürün grupları arasında yüzde 27 ile yüz temizliği ve bakım ürünleri, yüzde 26 ile de cilt bakım ürünleri geliyor.
Kadınlardaki koku sadakati erkeklerde yok
Katılımcıların yeni ürün deneme motivasyonları en çok şampuan kategorisinde görülüyor (yüzde 73). Kadın katılımcılar, deodorant ve parfüm dışındaki tüm ürünlerde erkek katılımcılara göre yeni ürün denemeye daha meyilli. Erkek katılımcıların yarısından fazlası (yüzde 66.3) ise kadınların aksine en çok deodorant kategorisinde yeni ürün denemeyi seviyor. 18-39 yaş grubuna dahil katılımcılar 40-49 yaş grubuna oranla birçok kategoride yeni ürün denemeyi daha çok seviyor.
Kişisel bakım ihtiyaçları yaz mevsiminde artıyor
Her iki katılımcıdan biri için kişisel bakım ürün tercihleri dönemsel olarak değişim gösteriyor ve her 4 katılımcıdan biri de yaz öncesi kişisel bakım ritüelleri uyguluyor. Kış aylarında katılımcıların yüzde 29’u daha yağlı ürünler kullandığını, yüzde 10’u cilt kuruluğu sebebiyle nemlendirici kullandığını belirtiyor. Yaz aylarında ise; katılımcıların yüzde 28’i roll-on ve deodorant kullanımını artırdığını, yüzde 10’u güneşten korunma ürünlerini yazın kullandığını, yüzde 11’i de yaz aylarında daha hafif makyaj yaptığını ifade ediyor.
Yaza hazırlık ritüelleri…
Her dört kişiden biri yaz öncesi kişisel bakım ritüelleri uyguladığını belirtiyor. Maske yapmak (yüzde 37), cilt bakımı yapmak (yüzde 28), daha ferah ürünler almak (yüzde 28), selülit kremi almak (yüzde 11) ve peeling yapmak (yüzde 10) yaz öncesi yapılan popüler bakım ritüelleri arasında.
Gençler modaya orta yaş grubu ise marka bilinirliğine bakıyor
Kişisel bakım ürünü tercihinde en önemli üç unsur; ürünün kalitesi (yüzde 93), güvenilirliği (yüzde 92) ve içeriği (yüzde 91)… Marka bilinirliği en çok 30- 39 yaş grubundaki katılımcıların (yüzde 93) tercihini etkiliyor. Ürünün tavsiye edilmesi 18-29 yaş grubu (yüzde 61) için daha önemli bir unsurken, 18-39 yaş grubu ürünün moda olmasını önemsiyor.
Kullanılan markaların yeni ürünleri merak uyandırıyor
Katılımcıların yüzde 57’si kullandıkları markanın yeni ürün çıkarması durumunda o ürünü denediğini belirtirken, daha önce kullanmadıkları bir markanın yeni ürünlerini deneme eğiliminde olan katılımcıların oranı yüzde 21. Geri kalan yüzde 23’lük kesim ise yeni ürün denemeye daha kapalı bir tavır göstererek hep aynı markanın aynı ürününü kullanmayı tercih ettiğini belirtiyor. 18-29 yaş grubundakiler, 50-55 yaş aralığındaki katılımcılara kıyasla aynı markanın aynı ürünlerini daha çok kullanma eğiliminde.
Ayda bir kez profesyonel bakım yaptırıyoruz
Katılımcılar profesyonel olarak ortalama ayda bir kez bakım yaptırıyor. 18-29 yaş arasındaki katılımcıların yüzde 88’i, en az ayda bir kere profesyonel olarak el ve tırnak bakımı yaptırdığını belirtirken, bu oran 50-55 yaş gurubundaki katılımcılar için yüzde 65 olarak karşılık buluyor. 50-55 yaş grubundaki katılımcılar 4-5 ayda bir el/tırnak bakımı yaptırıyor. En çok zaman ayrılan bakım kategorileri; saç bakımı (yüzde 43), yüz bakımı (yüzde 26) ve cilt bakımı (yüzde 24) olarak araştırmaya yansıyor.
Her şey ahenkle dans eden saçlar için
Katılımcıların yüzde 87’si saç bakımı yaptığını ya da yaptırdığını kaydediyor. Bunu takiben yüzde 75 oranla yüz bakımı, yüzde 72 ile de cilt bakımı yapıyor ya da yaptırıyorlar. Katılımcıların en az tercih ettiği bakım ise yüzde 45 ile ayak bakımı. 18-29 yaş aralığındaki katılımcılarda yüz bakımı, cilt bakımı, el ve ayak bakımının 40-49 yaş aralığındaki katılımcılara göre daha fazla tercih ediliyor. Profesyonel olarak hizmet alınan bakım kategorilerinde saç bakımı yüzde 65 ile öne çıkıyor. Yüz bakımı 18-24 yaş aralığında daha fazla önemsenirken, 40-49 yaş grubundaki katılımcılar tarafından görece daha az tercih ediliyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Kişisel Bakım Araştırması” 10-14 Ocak 2022 tarihleri arasında online araştırma metodolojisiyle gerçekleştirildi. Örneklem oluşturma için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmaya üç büyük ilden toplamda 400 kişi katıldı.