Dijital reklam rekabeti kızışıyor: İşte zirvedekiler
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte sektörler de yatırımlarını dijital dünyaya taşıdı. Dijital reklam rekabeti her yıl daha da kızışırken, artan rekabet Gemius 2022’nin ilk çeyrek dönemini kapsayan “Dijital Reklam Rekabet Endüstri Kıyas Raporu”na da yansıdı.
Gemius Adreal’in Ocak-Mart 2022 dönemini kapsayan verilerine göre GRP bazında lider ticaret sektörü oldu. Elbette bu sonuç hiç şaşırtıcı değil. Çok daha fazla ziyaretçi alışverişini internet üzerinden yapmaya başlarken, ticaretin iyiden iyiye dijital dünyaya adapte olmasıyla birlikte satışlar da ciddi yükseliş kaydetti.
Ticaret sektörü GRP lideri
Bu durumun farkında olan dev şirketler de reklam gösterimlerine daha fazla ağırlık verdi. Bu kapsamda Ocak-Mart 2022 döneminde toplam erişim söz konusu olduğunda yaklaşık 90 bin GRP ile Ticaret sektörü açık ara ilk sırada yer alırken, erişim oranı söz konusu olduğunda da yine ipi göğüslemeyi başardı.
Medya, kitap ve CD&DVD endüstrisi, ticaret sektörünün ardında yer aldı ve yaklaşık 27 bin GRP’ye ulaştı. Erişim oranı dikkate alındığında da ticaret sektörünün ulaştığı erişim oranıyla hemen hemen aynı olduğu görüldü. Ancak GRP’ye göre bakıldığında ticaret endüstrisinin diğer tüm sektörleri büyük farkla geride bıraktığı dikkatlerden kaçmadı.
Otomotiv endüstrisi, yaklaşık 14 bin GRP’ye ulaşırken, finans sektörü de 13.5 bin GRP ile otomotivin arkasında yer aldı. Erkenden yaz tatili rezervasyonlarının yapıldığı bir dönemde seyahat ve turizm sektörü 12.2 bin GRP, giyim ve aksesuar 12 bin GRP, elektronik ev gereçleri, mobilya ve dekorasyon sektörü 11.6 bin GRP, gıda sektörü 10.4 bin GRP, telekomünikasyon sektörü 10.1 bin GRP, kişisel bakım ve hijyen sektörü 9.1 bin GRP, bilgisayar ve ses gereçleri sektörü 8 bin GRP, ilaç sektörü 7.8 bin GRP, emlak sektörü 4.5 bin GRP, ev ürünleri pazarı 3.2 bin GRP ve içecek sektörü 1600 GRP ile listelendi. Yüzde 87.9 erişim oranı ve 1600 GRP ile içecek sektörü, diğer tüm sektörlerden düşük performans göstererek listede son sırada yer aldı.
Sektörlerin gösterim rakamlarına göz attığımızda da benzer bir tablo karşımıza çıktı. Ticaret endüstrisi 53 milyara ulaşarak birinci sıraya yerleşirken, yaklaşık yüzde 35 SOV değeriyle listedeki diğer sektörlerle birlikte toplam gösterimlerde ağırlığı en fazla olan sektör oldu.
Ticaret sektörünü 16 milyar gösterimle medya, kitaplar ve CD&DVD endüstrisi izlerken listenin son sırasında ise 926 milyon gösterimle içecek sektörü kendine yer buldu. SOV temelinde bakıldığında da ağırlığı en az olan sektör yine içecek endüstrisi oldu.
Telekomünikasyon sektörü ekrana kilitledi
Şirketler, yeni yılda yaratıcı reklamlara imza atarken, diğer yandan da reklamları olabildiğince çok kullanıcıya ulaştırmaya ve reklam videolarını izletmeye çalıştı.
Gemius Adreal’in Ocak-Mart 2022 dönemini kapsayan video reklam türü verilerine göre görünürlük süresi söz konusu olduğunda telekomünikasyon sektörü başı çekti ve ortalama 9.6 saniyeye ulaşarak kullanıcıları ekran başında en fazla tutmayı başaran endüstri oldu. Görünürlük oranı dikkate alındığında ise görünürlük süresinin aksine telekomünikasyon sektörünün son sırada yer aldığı görüldü.
Elektronik ev gereçleri, mobilya ve dekorasyon sektörü, ortalama 5.30 saniyelik görünürlük süresiyle listede 10. sırada yer alırken, görünürlük oranı söz konusu olduğunda ise yüzde 71.64 ile diğer sektörleri geride bıraktı.
Reklamları en fazla kişiye ulaştıran mecra YouTube oldu
Gemius, Ocak-Mart 2022 döneminde reklamları en fazla kişiye ulaştıran mecraları da belirledi. Buna göre Google’ın popüler video platformu YouTube, hem uygulama hem de web portalı üzerinden büyük bir başarı gösterdi. YouTube uygulaması 54.3 milyon, YouTube.com ise 39.6 milyon gerçek ziyaretçiye ulaşarak farkını ortaya koydu. YouTube’un sahibi Google da listede ilk üçte yer alarak yaklaşık 47 milyon kullanıcıya eriştiği görüldü. Instagram da 47 milyonu aşkın gerçek kullanıcıya ulaşarak ikinci sırada yer aldı.
YouTube, Google ve Instagram’ın ardından haber portallarının da reklamları geniş kitlelere ulaştırdığı görüldü. Buna göre Milliyet.com.tr 36.3 milyon, Hurriyet.com.tr 36.2 milyon, Mynet 28.5 milyon, Haberturk ise 27.2 milyon gerçek kullanıcıya erişebildi.
Instagram’ın abisi Facebook uygulaması da 32.4 milyon ziyaretçiye ulaşarak devler liginde kendine yer buldu ve Instagram ile Hurriyet.com.tr’nin ardında yer aldı.