Pazarlama kökenli her 5 liderden biri P&G’de yetişiyor!
3-2-1 geri sayımının ardından fırlatılan keplerle birlikte upuzun ve karmaşık bir yolculuk da başlıyor yeni mezunların hayatında. Hele de farklılıkların her zaman kabul görmediği, yetkinlik ve becerilerinizin tecrübe bariyerine takılıp kaldığı bir coğrafyadaysanız yol pek de ışıklı değil… Ancak bir de 35 yıldır esas zenginliğin ne olduğunu bilen ve bunu kurum kültürüne adapte ederek adeta lider okuluna dönüşmüş bir P&G var… Öyle ki eğitimin devam ettiğini hep anımsatacak biçimde ofisini “kampüs” olarak tanımlıyor P&G… Yeni mezunların ellerinden tutup kendi liderlerini yetiştiriyor ve o liderler hem kendi ülkesinde hem de küresel arenada iş dünyasına yön veriyor. Gelin bu lider okulunu yolu P&G Türkiye’den geçmiş liderlerden dinleyelim…
P&G bugün dünyanın en büyük şirketlerinden biri olma gücünü; işe alımlarının büyük bir çoğunluğunu yeni mezunlar ya da kariyerinin başında bulunan adaylardan yapması, sonrasında da “içten terfi sistemi” ile çalışanları için liderliğe giden bir kariyer sunmasından alıyor. Kurum kültüründe yer edinen bu sistem sayesinde kişinin potansiyelini en üst seviyede gerçekleştirmesini sağlayan P&G şirket içerisinde farklı departman ve rollerde, hatta ülkelerde liderlik almalarına olanak tanıyor.
Çalışanlarının kariyer beklentisi ve oluşan ihtiyaç doğrultusunda şirket içerisinde yeni fırsatlar yaratmayı ve kendi liderlerini içeriden yetiştirmeyi şirket kültürlerinin bir parçası olarak gören P&G, işe alım programlarıyla bünyesine dahil ettiği çalışanların P&G’de yaşayacağı tüm deneyimin, adeta bir lider yetiştirme programı gibi olmasını hedefliyor…
Her yıl düzenledikleri “Day 1” programı kapsamında, öğrencilere ve yeni mezunlara staj ve tam zamanlı iş olanağı sağlıyor şirket. İşe alım süreçlerinde üniversite veya bölüm farkı gözetmiyor, adayların yetkinliklerine, ilgi alanlarına ve deneyimlerine odaklanıyor.
Genç yeteneklere global bir kariyer sunuyor
P&G farklılıklara oldukça önem veren bir şirket ve bunun yaratacağı zenginliğe oldukça güçlü bir biçimde inanıyor. Çeşitlilik kültürüne verdiği değerin doğal bir yansıması olarak, farklı yetkinlikleriyle kendilerini zenginleştirecek adayların seçimi de oldukça önemli bir süreç olarak tanımlanıyor. Buna ek olarak kurumsal, fonksiyon yetkinliklerini geliştirici eğitimlerle çalışanlarına farklı görev ve sorumluluklar vererek onları sürekli geliştirmek en büyük önceliklerinden…
Tüm bunlar birleşince de; köklü kültürü ve markalarının sunduğu zenginlikte tecrübe edinmiş, geleceğin üst düzey yöneticileri başarıyla yetişmiş oluyor… P&G Türkiye’nin yetiştirdiği yeteneklerse P&G’nin diğer ülkelerdeki operasyonlarında en çok tercih edilen adaylardan. Birçok P&G Türkiye çalışanı faaliyet gösterdiği diğer ülkelerde çalışarak ya da Türkiye ofislerinde bölgesel veya global roller üstlenerek uluslararası çalışma tecrübesi kazanıyor…
P&G’nin bir lider okulu oluşu yalnızca gözleme dayalı bir sonuç değil elbette. Geçtiğimiz yıllarda globalde Forbes’un DHR International ile sonuçlandırdığı araştırmaya göre pazarlama profesyonellerinden CEO yetiştirmede dünya lideri olarak belirlendi P&G. Bu sonuçlara göre, başta ABD olmak üzere global ölçekte çeşitli sektör ve şirketlerde pazarlama kökenli olup halen CEO görevini yürüten yöneticilerin yüzde 20’si P&G kökenli. Bu istatistik de bize bir kez daha P&G için lider okulu tanımının ne denli yerinde olduğunu gösteriyor…
P&G Türkiye ilk günden beri lider yetiştiriyor
✓ 1987 yılında yurt dışından 6 kişilik yönetici grubuyla Türkiye’ye gelip 1990 yılına kadar Sefaköy fabrikasında olan ofiste çalıştım. Daha sonra yurt dışına tekrar geri döndüm fakat P&G Türkiye ile bir şekilde sürekli iletişim içinde oldum. 1996 yılında P&G Türkiye’nin de bağlı olduğu Orta ve Doğu Avrupa Bölgesine Finans Başkanı atandığımda direkt olarak ilişkim tekrar başladı ve 2004 yılında Türkiye & Kafkasya & Orta Asya Cumhuriyetlerine Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO olarak atanınca İstanbul’a geri döndüm.
✓ P&G Türkiye zorlu yıllar geçirmesine rağmen sonunda çok başarılı oldu. Yıllar içinde çok başarılı markaları Türk tüketicilerine sundu. Ariel, Pantene, Ace, Blendax gibi markaları lider markalar yaptı. Sanipak ortaklığı ilen gelen Prima, Orkid ve İpana çok güçlü markalar oldu yıllar içinde. Bunlara ben Türkiye’de iken H&S, Fairy ve Gillette şirketinin satın alınmasıyla Gillete, Braun ve Oral-B gibi markalar eklendi.
✓ P&G’nin yıllar içinde medya/reklam sektörünü ve pazar araştırma sektörüne derin ve kökten bir etkisi de oldu. Pazarlama konusunda dünyadaki en son gelişmeleri sektöre taşıyan öncü şirket olarak bu sektörlerin gelişmesine önemli bir katkı sağladı. 1987 yılında bazı şirketlerle başladığımız pazar/tüketici araştırmaları sektöre yön verdi.
✓ İlk günden beri üniversiteden yeni mezun gençleri alıp, pazarlama konusunda uzman yüzlerce yönetici yetiştirdi. Her biri bugün dünyanın her yerinde çok başarılı kariyerler sürdürüyor. ✓ P&G Türkiye’nin son 35 yılda FMCG sektörüne yaptığı katkıların listesi çok uzun ama pazarlama konusunda öncülük yapmasının sonuçlarını bugün Türkiye’de pazarlamanın her alanında görmek mümkün. Bunun, yıllar boyunca bir parçası olmaktan gurur duyuyorum…
P&G kariyerimin başından bu yana benim için bir okul gibiydi
✓ Üniversiteden mezun olduktan kısa bir süre sonra P&G’de Çamaşır Deterjanları kategorisinde Marka Yöneticisi olarak işe başladım. Ardından yine Türkiye’de farklı kategorilerde Marka Yöneticiliği yaptıktan sonra ilk yurt dışı kariyer deneyimimi P&G’nin İsviçre’de yer alan Avrupa merkezinde edindim.
✓ Bugün Cenevre’de P&G Avrupa Ev Bakım Kategorisi’nden Sorumlu Başkan Yardımcılığı görevini yürütüyorum. P&G kariyerimin başından bu yana benim için bir okul gibiydi. Sektörünün lideri ve her daim yeniliğe açık bir şirkette çalışmak ve verilen emeğin karşılığını almak, bizden sonra gelen P&G’lilere de rol model olma şansını elde etmek benim için büyük bir gurur. Bundan sonra da P&G’de yetişen benim gibi pek çok arkadaşımın uluslararası arenada daha büyük başarılara imza atacağına olan inancım tam.
P&G’de ilham veren bir liderlik yaklaşımı var
✓ P&G’de çalıştığım uzun süreç boyunca üstlendiğim tüm roller hem Türkiye’de hem de uluslararası pazarlarda satış ve ticari operasyon yöneticilikleri oldu. Bu yıllarda birbirinden farklı kültürlerden gelen ve farklı geçmişlere sahip birçok yöneticiyle çalıştım. Satış alanında uzmanlaşırken bu sayede farklı kültürlerin bakış açılarıyla zenginleştim.
✓ Katılımcılık ve ortak akılla şekillenen takım çalışması yaklaşımıyla beraber bireysel anlamda proaktif ve sonuç odaklı olmak, bunu yaparken de strateji ve uygulama dengesini iyi bir şekilde planlamak benim P&G’de edindiğim ve bugün hala iş hayatımda dikkat ettiğim çok değerli yetkinlikler.
✓ P&G’de ilham veren ve alan tanıyan bir liderlik yaklaşımı söz konusu. İnsanın aklına inanan, güvenen, inisiyatif veren ve başarılı sonuçları takdir eden bir yaklaşım.
✓ P&G’de kariyer haritaları çok net tanımlanmış vaziyette. Sektörün dinamizmine paralel her iki, üç yılda bir görev değişimi söz konusu olduğu için birçok farklı alanı deneyimleyebiliyorsunuz. Diğer yandan global bir kurum olması sebebiyle dünyanın dört bir yanındaki bilgiye erişim ve deneyim paylaşımı şansınız var. Bunlar oldukça önemli fırsatlar.
Devlerin omuzlarında yükselmek…
✓ P&G’de çalıştığım dönemin benim için en büyük kazanımları öncelikle çalışma arkadaşlarım ve yöneticilerimdi diyebilirim. Gerçekten nevi şahsına münhasır ve çok derin tecrübeleri olan insanlardı.
✓ Bir deyiş vardır; “Devlerin omuzlarında yükselmek” diye. P&G’de gerçekten çok değerli insanlarla çalıştım. Onların başarı ve hatalarından öğrendim, yönlendirmeleriyle değişik bakış açıları kazandım, ilham aldım.
✓ Bir de bana özel olarak Orta Doğu, Afrika gibi zorlu coğrafyalarda tecrübe kazanmama sağlayan görevler almış olmam kariyerimin şekillenmesinde önemli bir etkiye sahip.
✓ Ben ayrılalı 10 seneden fazla oluyor. O yüzden değişiklikler olmuş olabilir. Genel olarak sistematik, sonuç odaklı ve kişisel gelişimin en büyük sürücü olduğu bir anlayış olarak özetleyebilirim P&G’nin liderlik anlayışını. Kavramsal olarak da prensip bazlı karar vermenin öne çıktığı bir liderlik dünyası var P&G’de.
✓ Buranın bir lider okulu olarak tanımlanmasının sebebiyse; çok yetenekli, çalışkan ve zeki insanları bünyesine dahil edip, onların beraber çalışabilmesini mümkün kılmasıdır.
Etki yaratabileceğim sorumluluklar verildi
✓ İnsanlara kim veya nereli olduklarına göre değil, düşünceleri ve davranışlarına göre değer veren bir şirkette çalıştığım için çok şanslıyım.
✓ Türkiye’de P&G’ye katıldığım ilk günden itibaren bana etki yaratabileceğim sorumluluklar verildi. Avrupa Kumaş Bakım Kategorisinden Sorumlu Başkan Yardımcısı olarak, herkesin en iyi katkıyı sağlamak için elinden gelenin en iyisini yapabileceği, kapsayıcı bir çalışma ortamını geliştirmek de benim sorumluluğum.