Çayı hem şekersiz hem de sebepsiz seviyoruz
Marketing Türkiye için Areda Piar tarafından gerçekleştirilen “Kuşakların Çay Tercihleri” araştırması en çok tercih edilen markalardan, günlük içilen bardak sayısına kadar çay tüketimiyle ilgili pek çok detaya ışık tutuyor. Araştırmanın sonuçlarına göre, yeşil çayıydı, soğuk çayıydı derken pazar günden güne yeni ürünler ve oyuncularla büyüse de “gerçek çay budur” söylemini sahiplenen Çaykur pazarın koşulsuz hâkimi konumunda. Çalışma çayla şeker aşkının sonunun da yakın olduğunu gösteriyor. Zira Z kuşağının yüzde 78,6’sı çayı şekersiz içiyor…
Çay denince akla gelen ilk üç marka
“Kuşakların Çay Tercihleri” araştırmasında katılımcılara yöneltilen “Aklınıza ilk gelen çay markası hangisi?” sorusuna verilen cevaplarda ilk sırayı Çaykur alırken ikinci ve üçüncü sıradaki marka tercihleri kuşaklara göre farklılık gösteriyor.
Z kuşağının aklına ilk gelen çay markası yüzde 63 ile Çaykur, ikinci sırada yüzde 9,8 oranıyla Lipton, üçüncü sırada yüzde 9,5 ile Ofçay. Y kuşağında yüzde 63 ile Çaykur ilk sırada, yüzde 8,6 ile Doğuş ikinci, 8,3 ile Lipton üçüncü sırada. X kuşağında yüzde 63 ile Çaykur ilk akla gelen çay markası olurken, yüzde 9,9 ile Lipton ikinci, yüzde 7,2 ile Doğuş üçüncü sırada karşımıza çıkıyor. Baby Boomer kuşağında ise yüzde 62,6 ile Çaykur birinci sırada yerini korurken, ikinci sırada yüzde 12,1 ile Doğuş, üçüncü sırada yüzde 11,1 ile Lipton yer alıyor.
Tüm kuşakların ilk tercihi aynı
Çay tüketiminde farklı tercih sebepleri göz önünde bulundurulduğunda hangi markaların yaygın olarak kullanıldığı da önemli bir soru haline geliyor. Araştırmada katılımcılara “Sıklıkla tercih ettiğiniz çay markaları hangileri?” diye sorulduğunda tüm kuşakların yanıtı ortak oldu. Y kuşağının yüzde 73,8’i, X kuşağının yüzde 71,1’i, Z kuşağının 69,2’si, Baby Boomer kuşağının yüzde 62,8’i sıklıkla Çaykur’u tercih ettiğini söyledi.
Bardak değil demlik hesabı
Araştırmada katılımcılara belli miktarda tüketildiğinde faydaları olan çayı “Günde kaç bardak içersiniz?” sorusu yöneltildiğinde X kuşağının yüzde 50,6’sı, Y kuşağının yüzde 50,4’ü, Z kuşağının yüzde 28,9’u ve Baby Boomer’ların ise yüzde 33,7’si 10 bardak ve üzeri çay içtiklerini belirtti.
Çayınızın yanına ne istersiniz?
Araştırmada katılımcılara “Çayın yanında ne tüketirsiniz?” diye sorulduğunda Z kuşağının yüzde 16,3’ü çerez, yüzde 12,6’sı bisküvi, yüzde 11’i kek yanıtını verirken Y kuşağının yüzde 16,8’i bisküvi, yüzde 15’i çerez, yüzde 14,9’u kek tükettiğini belirtti. Aynı soruya X kuşağının 16,3’ü bisküvi, yüzde 15,8’i çerez, yüzde 8,6’sı kek cevabını verirken, Baby Boomer kuşağının yüzde 17,3’ü çerez, yüzde 16,1’i bisküvi, yüzde 9,5’i kekten yana tercihini kullanıyor.
Çayı en çok televizyon karşısında içiyoruz
Araştırmada kuşaklara “Daha çok ne zaman çay içersiniz?” diye sorulduğunda X kuşağının yüzde 56,9’u akşam evde televizyon karşısında, yüzde 23,9’u arkadaşlarla otururken, yüzde 12,3’ü ise iş yerinde çay içtiğini belirtiyor. Aynı soru diğer kuşaklara sorulduğunda ise sonuçlar şöyle şekilleniyor: Z kuşağının 54,5’i akşam evde televizyon karşısında, yüzde 28,6’sı iş yerinde, yüzde 16,9’u arkadaşlarıyla otururken çay içiyor. Y kuşağının 50,7’si akşam televizyon karşısında, yüzde 26’sı arkadaşlarla otururken, yüzde 16,6’sı iş yerinde çay tükettiğini söylüyor.
Baby Boomer’ların ise yüzde 56,5’i akşam televizyon karşısında, yüzde 30,9’u arkadaşlarla otururken, yüzde 3,9’u iş yerinde çay içtiğini söylüyor.
Çayı şekersiz içiyoruz
Toplumumuzda sağlıklı beslenme bilincinin yerleşmeye başlamasıyla, şekerli çay tüketenlerin de sayısı azalmaya başladı. Araştırma dahilinde katılımcılara yöneltilen “Çay içerken şeker kullanıyor musunuz?” sorusuna Z kuşağının yüzde 78,6’sı, Y kuşağının yüzde 45,2’si, X kuşağının yüzde 60,8’i ve Baby Boomer kuşağının yüzde 66,6’sı “Çayı şekersiz içiyorum” yanıtını veriyor.
Çayı alırken ambalaja önem veriyoruz
Çayın çeşitleri ve karışımları kadar ilgi çekici olan bir diğer özellik ise çay paketlerinin tasarımları. Araştırmada katılımcılara sorulan “Çay paketlerinin tasarımı sizin için önemli mi?” sorusuna Z’lerin yüzde 52,9’u, Baby Boomer’ların 43,5’i, X’lerin 34,8’i ve Y’lerin ise 33,9’u “Paket tasarımı önemli” yanıtını veriyor.
Pazarın geleceği Z kuşağının tercihlerinde
- 40 yıla yakındır varlığını sürdüren Çaykur, Doğuş ve global bir marka olan Lipton arasındaki rekabet yıllar içerisinde yeni markaların da pazarda boy göstermesiyle daha da kızıştı.
- Baby Boomer’larda kuşaklar arası mirasın etkisi görülürken Z kuşağında hızlı tüketimin tamamlayıcı unsuru olarak dikkat çekiyor çay…
- Demlik poşet çayın Z kuşağının tercihlerinde fark yaratması paket çay ile demlik poşet çay arasındaki rekabetin daha da artacağına işaret ediyor.
- Markaların toz çay kıvamında demlik poşet çayı tüketicinin tercihine sunmaları kuşakların çay paketi tercihinde etkili olabilecek potansiyele sahip.
- Araştırma sonuçları ambalaj tasarımlarının Z kuşağı başta olmak üzere tüm kuşakların satın alma tercihleri üzerinde etkili olduğunu gösteriyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Çay Tercihleri” araştırması Türkiye genelinde 1,234 kişinin katılımıyla 28 Nisan – 04 Mayıs 2022 tarihleri arasında yapıldı. Çalışma kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI tekniği ile “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli” kullanılarak gerçekleştirildi.