Toplum metaverse’ü keşfetti mi?
Hayatlarımıza girdiğinden beri gündemden düşmüyor metaverse… Bir tarafta markaların sınır tanımaz yarışları diğer tarafta NFT’ler. Kripto para piyasası ise hem çıkışıyla hem inişiyle sosyal medyadan geleneksel medyaya kendisinden söz ettirmeyi hemen her gün başarıyor. Bilinmezliklerle dolu bu evreni bir anlamda hep birlikte deneyimlemeye ve dinamiklerini anlamlandırmaya çalışıyoruz. Peki tüm bu gelişmeler toplumun tamamında nasıl bir karşılık buluyor? Toplumun kripto para ile nasıl bir ilişkisi var? En çok bilinen metaverse platformları hangileri? Yanıtlar Ipsos tarafından gerçekleştirilen “Antikriz Raporu”ndan derlenen verilerden geliyor…
Metaverse’ün bilinirliği artıyor
Son dönemlerde sıkça duyduğumuz metaverse kavramını bugün her 10 kişiden 7’si ismen de olsa biliyor. Ancak bu konu hakkında bilgili olduğunu söyleyenlerin oranı sadece yüzde 8. Bireylerin yüzde 25’i fikri olduğunu söylerken yüzde 34’ü sadece ismen biliyor olduğunu ifade ediyor. Şubat 2022 tarihinde katılımcıların yüzde 53’ünün daha önce metavers’ü hiç duymadığını belirtmesine karşın Haziran ayında benzer cevabı verenlerin oranının yüzde 33’e düşmüş olması metaverse’ün bilinirliğini giderek artırdığını bizlere gösteriyor.
Metaverse platformları içinde en bilineni Roblox
Metaverse kavramının bilenlerin ya da fikri olduğunu söyleyenlerin en fazla bildikleri Metaverse platformu yüzde 41 ile Roblox. Sandbox yüzde 30 ile ikinci en yüksek bilinirliğe sahip platform. Bu kitle içinde herhangi bir platformu bilmediğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 30.
NFT’nin bilinirliği metaverse’in bilinirliğine yakın
NFT kavramı da artık bireylerin yüzde 63’ü tarafından bilinen bir kavram. Ancak kavram olarak bildiğini ama çok fikri olmadığını söyleyenlerin oranı yüzde 44. NFT konusunda bilgili olanların oranı ise yüzde 19. NFT’den satın alım yapan yüzde 2’lik bir kitle de var.
Toplumun neredeyse tamamı “kripto para” kavramını biliyor
Kripto paraysa ismen de olsa bugün toplumun yüzde 96’sı tarafından bilinen bir kavram. Bilinirliğinin bu kadar yüksek olmasına rağmen kripto para konusunda bilgili olduğunu söyleyenlerin oranı yüzde 17 seviyesinde.
Kripto para hakkında bir fikri olanların yüzde 9’u bugüne kadar çeşitli uygulamalar/ platformlar kullanarak kripto para satın almış veya satış yapmış ve yapmayı düşünenlerin de oranı yüzde 21. Toplamda her 2 kişiden 1’i için bu ürün bir yatırım aracı olmuş durumda.
“Kripto para riskli bulunuyor”
- Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik verilerle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu; “Hangi alanda olursa olsun hızla popülerleşen kavramlar, olaylar yanılgılara yol açabiliyor. En çok rastladığım yanılgı ise yeni bir ürünün, durumun, olay ya da kavramın bazı kitlelerin büyük ilgisini çektiğinde bunun toplumların geneli için de geçerli olduğu yanılgısı.
- Metaverse kavramının bilinirliği sene başından Haziran ayına kadar geçen sürede artmış. Artmış ama ne seviyeye gelmiş? Sene başında her on kişiden sekizi ya hiç duymamış ya da sadece ismen duyup bilgi sahibi olmadığını ifade ediyordu. Haziran’da bu oran biraz azaldı, ancak hala üç kişiden ikisi ya Metaverse kavramını hiç duymamış ya da duysa bile pek bilgisi yok halde. Duymuş olanların da önemli bir kısmının elektronik oyun meraklıları olduğunu tahmin ediyorum, çünkü bilinirliği en yüksek platform Roblox.
- NFT kavramı metaverse ile karşılaştırdığımızda geriden geliyor. On kişiden sekizi için henüz pek bir şey ifade etmiyor. Konu kripto paralara geldiğinde ise tablo değişiyor. Neredeyse herkes, bu kavramı en azından duymuş. Tabi duymuşlar ama dört kişiden üçü kripto para piyasasında henüz hiçbir işlem yapmamış. Riskli bulunuyor. Kripto para piyasasının son haftalardaki trendi de bu temkinli grubu haklı çıkarmış gibi.
- Önümüzdeki dönemde sanal dünya ile gerçek dünyanın daha da fazla yaklaşacağı, hatta iç içe geçeceğini tahmin etmek büyük bir meziyet değil. Ancak hangi kavramın toplum yaşamına hangi takvim ile, nasıl dahil olacağını tahmin etmek konusunda yanılacağımız kesin.”