Tatil planları erteleniyor: Yüzde 81’lik bir kesimin erteleyecek planı bile yok
Ipsos tarafından gerçekleştirilen Antikriz Monitörü ve Türkiye Barometresi verilerine bu hafta tatil planları damgasını vurdu. Son zamanlarda etkisini oldukça yoğun yaşadığımız enflasyon, tatil planlarında da çekimserliğe neden oluyor. Zira bu yıl herhangi bir tatil planı yapmayan yüzde 81’lik bir kesim var. Bu kararın en temel sebebiyse ekonomi….
Yerli turist oranında belirgin bir düşüş var
Her 10 kişiden 8’i bu sene içinde yurtiçinde bir tatil planlamadığını belirtiyor. 2021 senesinin aynı döneminde bu oran 6 puan daha düşüktü (yüzde 76). Diğer dikkat çekici detay ise 2021 Haziran ayında tatilini erteleyenlerin oranı yüzde 18 iken bu sene bu oran yüzde 7’ye geriliyor. Artık bireylerin tatil planı yapamadığı görülüyor.
Son bir ayda seyahat ettiniz mi?
Geçen sene haziran ayında tatil ya da seyahat amaçlı bir aktivitede bulunanların oranı yüzde 22 iken bu sene bu oran yüzde 16’ya gerilemiş durumda.
Ekonomik sebepler bayramda plan yapmayı zorlaştırıyor
9 güne bağlanan Kurban Bayramı’nda hiçbir planı olmadığını belirtenlerin plan yapmasını engelleyen temel sebep ekonomi. Bayram için tatil planı yapamadığını belirtenlerin yüzde 72’sinin bariyeri ekonomiyken, iş nedeniyle gidemeyecek önemli bir kitle de mevcut yüzde 16.
Kurban kesimine de ekonomi darbesi
Geçen kurban bayramında kurban kesenlerin oranı yüzde 41’iken bu sene bu oran yüzde 26’ya kadar geriliyor. Bu sene her 2 kişiden biri ekonomik nedenlerden dolayı kurban kesmeyeceğini söylüyor.
Bayramlaşma geleneği korunuyor
Kurban Bayramında geçen senede de olduğu gibi yurtiçi veya yurtdışı tatil yapanlar ya da yapmayı planlayanların sayısı çok düşük. Bu sene memlekete akraba ziyareti için gitmeyi planlayanların sayısı geçen seneye göre daha düşük olsa de genel olarak bakıldığında geçen sene Kurban Bayramında ne yapıldıysa bu sene de aynı şekilde devam edileceği görülüyor.
Tatil planları başka bahara ötelendi
- Kurban Bayramı bu yıl da çalışanların bir kısmı için uzun bir izin dönemi anlamına gelecek. Bayramların tatil araları anlamına mı geldiği, yoksa geleneklere uygun bayramlaşma fırsatı mı demek olduğu tartışmalarını bir yana bırakıp bayram planlarında geçen seneden bu seneye değişen bir şey var mı diye baktık.
- Sonda söylenecek şeyi başta söyleyerek başlayayım, ekonomik güçlükler her çeşit bayram planını kökten sarsmış durumda. İster tatil amaçlı olsun, isterse bayram adetlerine yönelik olsun planların önemli bir kısmı rafa kalkmış. Son 1 ay içinde tatil planını erteleyenlerin oranı geçen seneye göre azalmış. Bu, ilk bakışta bana iyi bir gelişme gibi geldi, ama daha büyük bir kesimin aslında erteleyecek bir plan dahi yapamadığını gördüğümde acı gerçekle karşılaşmış oldum. Bu arada durum geçen sene de zaten iç açıcı değilmiş, geçen sene herhangi bir plan yapmayanların oranı yüzde 75 iken bu sene yüzde 81’e yükseliyor.
- Geleceğe dönük plan yapmamanın yanı sıra son 1 ay içinde herhangi bir seyahat aktivitesinde bulunmayanların oranı da geçen yıla kıyasla artıyor. Geçen yıl yüzde 79 iken bu sene yüzde 85.
- Vatandaşların önemli bir kısmı bayramı yaşadıkları şehirde veya memleketlerinde aile, akrabalar ile bayramlaşma vesilesi olarak değerlendiriyor. Tatile giden kesim oldukça küçük bir kesim. Bu sene geçen yıla kıyasla göze çarpan farklılık memlekete gitmek için dahi olsa seyahat planlayanların oranının azalıyor, hiç bir seyahat planı yapmayanların oranının ise artıyor olması.
- Hiçbir plan yapmayan on kişiden yedisi için bu durumun nedeni ekonomik güçlükler. Kurban Bayramı’nda kurban kesmeyi planlayanların oranında da dikkate değer düşüş var. Kurban kesmiş veya kesmeyi planlayanların oranı geçen yıldan bu yıla yüzde 41’den yüzde 26’ya geriliyor. Ekonomik zorluklar giderek daha büyük bir baskı yapar hale geliyor, geçen sene ekonomik nedenler ile kurban kesemeyeceğini belirtenlerin oranı yüzde 37 iken bu sene yüzde 53’e ulaşıyor.
- 10 günlük bayram tatiline çeyrek kalmışken bu arayı tatil fırsatına çevirmek isteyenler de, bayramı örf ve adetlere uygun olarak kutlamak isteyenler de ekonomik nedenler ile planlarını başka baharlara ötelemiş durumdalar.
Araştırmanın Metodolojisi:
- Ipsos Anti Kriz Monitörü: Araştırma 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 800 birey ile online anket yöntemi (CAWI) üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın istatistiki hata payı, 95 güven aralığında ± 3.5’tir. Veriler, ADNKS 2019 verilerine (yaş, cinsiyet, eğitim ve İBBS1 12 bölge) göre ağırlıklandırılmıştır
- Ipsos TÜRKİYE Barometresi: Araştırma 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 1320 birey ile yüz yüze anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın istatistiki hata payı, 95 güven aralığında ± 2.5’tur. Veriler, ADNKS 2019 verilerine (yaş, cinsiyet, eğitim ve İBBS1 12 bölge) göre ağırlıklandırılmıştır