Yaratıcılık ekosisteminin yeni oyun alanı: Kapsayıcılık
Geldiğimiz noktada, kapsayıcılığın bildiğimiz birçok alanın başına gelen bir kelime olduğunu görüyoruz. Örnek vermek gerekirse, liderlik gibi üzerine en çok kitap yazılan bir alanın yeni alt başlıklarından birisi kapsayıcı liderlik oldu. Bu alanda gösterilen çabaların, dünyayı ele geçirmiş olan dışlayıcı uygulamalarının etkisini ne kadar azaltabileceğini henüz bilmiyoruz. Neyse ki yaratıcılık ekosistemi yeni oyun alanı olarak kapsayıcılığı seçti; ısrarla ve tutkuyla bu alanda projeler üretmeye devam ediyor. Ele alınan ayrımcılık konularının toplumsal boyutunu dikkate aldığımızda, kapsayıcılık konularının ödül almaya giden zorlu yolu kolaylaştırması nedeniyle seçilmiş olması bile gösterilen çabaya ve çıkan başarılı işlere duyduğumuz saygıyı azaltmıyor.
Kapsayıcılığa Grand Prix yağdı
Doğu Batı ayrımı yapmadan hangi konularda daha çok kapsayıcılığa ihtiyaç duyduğumuzu anlamak için, 2022 Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde Grand Prix alan işlere bakmamız yeterli.
Pandemi sırasında hayatlarının en kritik dönemi olan ergenliğe geçişlerini tam olarak yaşayamayan gençleri ne kadar kapsayabildik? (The Wish – Penny)
Türkiye’de sokağa bile çıkamayan bedensel engelli bireylerin aktif sporcu olma konusundaki istek ve tutkularına ne kadar fırsat tanıyabildik? (Super.Human. – Channel 4)
İnsanlar için kendi yaşam haklarından vazgeçmek zorunda bırakılan test hayvanlarının hakları üzerine ne kadar düşünmek istiyoruz? (Save Ralph – Humane Society International)
Kadınların ve özellikle Orta Doğu’da yaşayan kadınların özgürce yüzebilme ihtiyacının ne kadar farkındayız? (Liquid Billboard – adidas)
Yıllarını hapishanelerde dar alanlarda geçirmek zorunda kalan insanların hareket ederek spor yapma ihtiyacını kapsayabilir miyiz? (The Breakaway – Decathlon)
Siyah tenli insanların fotoğraflarda beyaz tenliler kadar iyi çıkabilmelerini nasıl sağlayabiliriz? (Real Tone – Google)
Ödeme geçmişleri olmadığı için finansal kurumlardan kredi alamayan kadınların kredi alarak iş kurma hayallerini kapsayabilmek mümkün mü? (Data Tienda – Wecapital)
Denizin altındaki ekosistemin devamlılığında çok önemli bir etkisi olan mercan kayalıklarının bile seslerini duyabilmek için yaratıcılığı nasıl kullanabiliriz? (Hope Reef – Mars)
Türkiye’nin 2022 Cannes Lions Yaratıcılık Festivali’nde neden başarılı olamadığını düşünürken, cinsiyet, beden, inanç, etnik köken ayrımı yapmadan kapsayıcılığın neredeyse her alanında sınıfta kalan bir coğrafyada yaşamaya ve iş üretmeye çalıştığımızı dikkate almamak mümkün değil. Diğer taraftan “Coğrafya kaderdir” söyleminin arkasındaki gerçekliğe tamamıyla sırtımızı dayamayı kabul etmiyoruz ve bu sene Türkiye’ye birer Bronz Aslan kazandıran Havas Istanbul – Finish ve MullenLowe İstanbul – Supradyn ekiplerini gönülden kutluyoruz.