Kadın liderler topuklu ayakkabıya veda ediyor
80’li ve 90’lı yıllarda, moda kadınların iş hayatında erkek formuna bürünmesini destekliyordu. Geniş omuzlar ve yüksek topuklu ayakkabılar… Güçlü, kontrollü, her şeyi bilen kadınlar. Ama bu topuklu ayakkabılar kadınlara iyi geldi mi? Avantaj sağladıkları varsayıldı, güveni artırdığı düşünüldü ancak Kuzey Carolina Üniversitesi tarafından yakın zaman önce yayınlanan bir araştırma gösteriyor ki topuklu ayakkabı artık “yükselmek ve güç” gibi anlamlar taşımıyor. Hatta tam tersi düz taban ayakkabı giyen bir kadının daha yetenekli olduğu düşünülüyor. Ve kadınlar işlerini herhangi bir destek olmadan yapma yeteneklerine olan güveniyle yüksek topuklu zırhı terk ediyor.
Aslında son zamanlarda gerek Cannes Lions gibi küresel yaratıcılık festivalleri gerekse de C Level toplantılarında sıklıkla kadın yöneticilerin düz taban ayakkabı giymeye başladığını görebilirsiniz. Bir dönem iş stilinin temel argümanı olan topuklu ayakkabılar feminen bir “gücün” sembolüyken görünen o ki artık öyle değil.
Kuzey Carolina Üniversitesi’nden Profesör Sreedhari Desai ve ekibi tarafından yakın zamanda yapılan bir araştırma, iş yerinde düz taban ayakkabı giyen kadınların topuklu ayakkabı giymeyi tercih eden meslektaşlarından daha yetenekli olarak görüldüğüne işaret ediyor. Bir yandan bu, kadınların performansının hala kısmen ne yaptıklarından ziyade nasıl göründüklerine göre değerlendirildiğinin bir kanıtı olsa da (ankete katılanların hem erkek hem de kadın olduğunu unutmayın), aynı zamanda acımasız bir bulgu. Çünkü bu, bazı kadınlar için boş yere topuklu ayakkabının ızdırabını çekmek anlamı taşıyabilir.
Liderler topuklu ayakkabı hakkında ne düşünüyor?
Formula 1’in eski CMO’su Ellie Norman kadınların iş kıyafeti seçimlerinin çoğunlukla uyum sağlamaya yönelik olduğunu söylüyor. Norman kadınların davranışlarını şekillendirmede usta olduklarını belirterek kadın yöneticilerin 1980’lerde vatkalı elbise ve ceket giymesine atıfta bulunuyor.
Japonya merkezli ayakkabı markası Asics’in Başkan Yardımcısı Linda Van Aken şunları söylüyor: “Moda her zaman kültürde olup bitenleri yansıtacak ve kıyafetler her zaman insanlara nasıl algılanmak istediğinizi ilettiğiniz bir mesaj olacak. Ancak umarım artık cinsiyet normları yıkılır ve bulunduğumuz role nasıl hak kazandığımız konuşulur.
Bir moda markası olan Asda George’un Marka Başkanı Aisha Jakhura konuyu şöyle yorumluyor: “Topuklu ayakkabı hala ‘akıllı‘ olma fikrinin büyük bir parçası. İyi bir kombin yapmış, profesyonel ve feminen görünen kadın… Ama sorun, ‘profesyonel’i nasıl tanımladığınız. Çoğu bilinçaltındadır. Moda dünyasında pek çok şeyin aslında erkek bakışı için tasarlandığını hatırlamalıyız.”
Jakhura ayrıca, ünlü Fransız ayakkabı tasarımcısı Christian Louboutin’in “Ben, kadınlar için değil, erkekler için topuklu ayakkabı yapıyorum” sözünü hatırlatıyor.