Otonom sürüşe kadınlar daha hazır
Asırlık bir soru: Kadınlar mı daha iyi sürücü yoksa erkekler mi? Yapılan yeni bir araştırma, otonom araçlarda kadınların şoförlük reflekslerinin daha iyi olduğunu gösteriyor. Newcastle Üniversitesi’nden araştırmacılar, kadınların otomatik arabalarda erkeklere göre daha hızlı tepki verdiğini ve daha istikrarlı bir devralma kontrolü sergilediğini ortaya koyuyor.
Araştırma için bir test sürüşü sırasında 33 kadın ve 43 erkek olmak üzere toplam 76 sürücüye 3. seviye otonom araçlar (L3 AV) kullandı. Bu arabalar, bilgisayar araca pilotluk yaparken sürücülerin sürüşten tamamen ayrılmasını ve diğer faaliyetleri gerçekleştirmesini sağlıyor. Araştırmacılar, sürücülerden farklı hava koşullarında kontrolü L3 AV’lerden devralmalarını istedi. Daha sonra devralmanın zamanlamasını ve kalitesini ölçtüler. Kadınlar, erkeklere kıyasla daha az aceleci davrandı ve kontrolü daha hızlı devraldı.
Kadınlara ya da erkeklere “özel” araç üretmeye gerek var mı?
Newcastle Üniversitesi’nden araştırmanın baş yazarı Dr. Shuo Li “Araştırmamız, gelecekteki hareketlilik bağlamında eşitsizlikle mücadelenin önemini güçlendiriyor. Kullanıcı dostu otomatikleştirilmiş araçlar için üreticilerin ve tasarımcıların, farklı demografik grupların ihtiyaçlarını, gereksinimlerini, performansını ve tercihlerini tam olarak dikkate alan kapsayıcı uygulamaları benimsemeleri gerekiyor” diyor. Ayrıca çalışmanın bir sonraki aşamasında 3. seviye araçların sürerken cinsiyet farklılıklarının, kullanıcıların davranışları ve performansı üzerindeki etkisini araştırmak planlanıyor.
Araştırmacılar, sonuçlarının kullanıcı dostu, insan-makine etkileşimlerini artıran ve kolaylaştıran yandan, bu otomatikleştirilmiş araçların iç tasarımlarının, farklı sürüş dışı görevler için kullanıcıların tercihlerindeki cinsiyet farklılıklarını dikkate alınmasının faydalı olabileceğini belirtiyorlar.
Newcastle Üniversitesi Mühendislik Okulu’nda akıllı ulaşım sistemleri üzerine çalışan Profesör Phil Blythe, “Bu araştırma, son kullanıcıların anlayabileceği ve güvenli bir şekilde kullanabileceği şekilde otonom araç tasarlama sorununun zorluklarını anlamamıza yardımcı olan geniş geniş çaplı bir programının parçası” diyor.