Küresel dev ile lider Türk şirketi arasında alternatif iş birliği modeli
Herkes bir gün gözlük takacaktır!
Bıraktım 40 yaş ve sonrası için yakın okuma gözlüğünü, uzun süre ekranda kalmanın bedeli olarak çok erken yaşlarda gözlük takıyor gençler. Yani bildiğiniz gözlük pazarı camı, çerçevesi, aksesuarıyla dipsiz kuyu.
Geçtiğimiz hafta optik pazarın Türk lider şirketi NOVAX ile küresel lideri Alman ZEISS distribütörlük anlaşması yaptı. “Türkiye ve Almanya’nın en köklü optik markalarından iş birliği” anonsuyla duyurulan bu yeni çalışma modeli, başarılı Türk markalarına satış yapılmadan da alternatif bir açılım sağlamış oldu.
NOVAX Yönetim Kurulu Başkanı Murat Balcı ile Carl Zeiss Vision Global Satış Operasyonları Başkanı ve ZEISS Group Başkan Yardımcısı Boris Dejonckheere tarafından imzalanan iş birliği protokolüne göre; NOVAX, Türkiye pazarındaki geniş müşteri portföyüne bundan böyle tüm ürün segmentlerindeki gelişmiş üretim teknolojisiyle kalitesi onaylanmış ZEISS camlarını üretmeye başlayacak. Sektörünün prestijli markaları arasında yer alan ZEISS’in, gözlük camları ve optik mağaza ekipmanları da NOVAX’ın ana markası Beta Optik distribütörlüğünde Türkiye’de dağıtılacak. ZEISS’in dünya pazarına sunduğu ürünleri de üretecek olan NOVAX bu protokolle üretimden satışa pek çok alanda iş birliğine imza atmış oldu.
NOVAX bundan böyle ZEİSS uzmanlığıyla üretiminin kalitesini de artırmış olacak. 50 ülkeye yaptığı ihracatı Portekiz’de üretime geçen fabrikasıyla genişletmiş olan Türk firması, Alman şirketinden bilgi birikimi ve tecrübe transferi de yapmış olacak.
Peki, bundan böyle Türkiye optik pazarında işler nasıl yürüyecek?
Optik pazarda rekabet çok yüksek
“Yaptığımız bu iş birliğiyle Türkiye’de tekelleşmenin önüne geçtik” diyor Murat Balcı. Dünyanın en önemli optik pazarları arasında Türkiye’nin de yer aldığını belirten Balcı, NOVAX olarak Türkiye’deki tekelleşmenin önüne geçmeyi başardıklarını da sözlerine ekliyor.
“Türkiye’nin Optik ve Göz Sağlığı alanında toplam pazar büyüklüğü 10,8 Milyar TL. Bu büyüklük gözlük çerçevesi, gözlük camı, kontakt lens, güneş gözlüğü perakende satış ve üretimiyle optik ve oftalmolojik cihazların tamamını kapsar. Optisyen ve bayi sayısı ise 7 bin
500. Son tüketiciye bu kanallar aracılığıyla NOVAX ürünlerini ulaştırmaktayız. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de optik pazarı son 10 yılda çok ciddi bir tekelleşme prosesine sahne oldu. Haksız rekabeti getiren çeşitli firma satın almaları maalesef bağımsız optik mağazalarını yaygınlık / ulaşılabilirlik / reklam ve fiyat rekabeti anlamında da zora soktu. Bu tekelleşmeye rağmen sektörün en büyük direnç gösteren markası, gittikçe büyüyen ve gelişen yapısıyla NOVAX oldu. Bunun içindir ki NOVAX, özellikle son yıllarda optisyen ve gözlükçü meslektaşlarımız tarafından büyük teveccüh görmekte ve gelişimini her geçen gün artan bir ivmeyle hem yurtiçinde hem de yurtdışında devam ettirmekte.”
Rakamlarla Türkiye optik sektörü
- Gözlük camı pazarı 1 Milyar TL ve 7.693 optik mağazası var.
- Göz hekimi sayısı 4.629
- 40 yaşın altı nüfus oranı yüzde 60,4 bu da 10 yıl içerisinde 12,5 Milyon presbiyop (yakını göremeyen hasta) potansiyeli demek
- Ülkemizde Progresif (hem yakını hem uzağı gösteren) gözlük camı kullanım oranı yüzde 20’nin altında.
Beta Optik 2007 yılında kurulmuş, NOVAX markasıyla optik sektörüne giren şirket 100 yıllık bir gözlükçülük geleneğinin birikimine sahip. An itibarıyla dördüncü kuşaktan Murat Balcı Yönetim Kurulu Başkanı olarak şirketi küresel pazara taşıyor.
NOVAX, gözlük camı sektöründe yüzde 20 pazar payına sahip. 42 ülkede distribütörlük ve satış organizasyonu bulunan şirket 15 şubesi ve 250 kişilik uzman kadrosuyla Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesinde 3.250 optik mağazasına ulaşıyor. Küresel marka olma yolculuğuna çıkan şirket Portekiz’deki fabrikasıyla Avrupa’da gözlük camı üreten ilk Türk firması.
Bu iş birliğinden ZEISS de NOVAX da kârlı çıkacak
ZEISS’in ölçüm teknolojisinin doğruluğu dünya çapında motor sporları takımlarının da tercihi. Sinema merceklerini kullanan önde gelen film yapımcıları tarafından teknik mükemmellik alanında üç Oscar ödülüne layık görülmüş. Tüm dünyada 30 üretim, 27 Ar-Ge merkezi bulunan ZEISS, mikroçipleri litografi optikleri kullanılarak üretirken 36 Nobel ödüllü bilim insanı ZEISS ürünlerini kullanıyor. ZEISS gözlük camları 175 yılı aşkın bir tecrübeye sahip. Sadece Vision Care’de 1.3 Milyar Euro ciroya sahip olan şirketin 100’den fazla ülkede satış organizasyonu var. Dünya çapında 35 bini aşkın çalışanı olan şirket tüm faaliyet alanlarında toplam 7.5 Milyar Euro’dan fazla ciro elde ediyor.
Carl Zeiss Vision Global Satış Operasyonları Başkanı ve ZEISS Group Başkan Yardımcısı Boris Dejonckheere iş birliği protokolüyle, “Sadece pazar payını değil, pazarın kalitesini de arttıracağız” diyor. İş birliğini ise; “Gözlükçüye rakip değil iş ortağı olmak, gelişen ekonomik koşullara göre fiyat/kalite oranı yeniden düzenlenecek, sektörde etik ve gerçekçi rekabet koşulları oluşturacak. Tüm dünyada olduğu gibi ZEISS markasını ülkemizde de hak ettiği yere taşımak istiyoruz” diyerek açıklıyor.