E-ticaret ekosistemini genişletecek 6 trend
E-ticaret uygulamaları, pandemi sırasında görülen büyümenin geçici olmadığını kanıtladı. Business of Apps’e göre, 2021’de mobil e-ticaret’in elde ettiği ciro küresel olarak 3,7 trilyon dolara ulaştı ve toplam e-ticaret satışlarının yarısından fazlasını oluşturdu. Buna ek olarak Adjust’ın Mobil uygulama trendleri 2022 raporu, e-ticaret uygulaması kurulumlarının 2021’de yıllık bazda yüzde 12 arttığını ortaya koydu. 2022’nin ilk yarısına bakarak e-ticaret ekosistemini genişletecek trendleri Adjust MENA Genel Müdürü Ozan Can Şişman yorumladı…
Sesli deneyimler
1950’lerde radyodan televizyon programlarına hızlı bir geçiş yaşanmıştı. Ancak sesli deneyimlerin modası hala geçmedi. Küresel podcast pazarının yüzde 31,5’lik bir yıllık büyümeye sahip olması, Clubhouse ve Spoon gibi sesli içerik uygulamalarının büyük bir popülaritesi ile birlikte sesli deneyimler, COVID-19’un bir sonucu olarak önemli bir canlanma yaşadı. Bir diğer örnek, dating uygulaması Hinge, kısa bir süre önce kullanıcılara profillerine 30 saniyelik ses klipleri yükleme olanağı veren bir özellik ekledi.
ACI Worldwide’ın omnichannel ödemeler küresel direktörü Bobby Koscheski’nin PYMNTS ile yaptığı röportajda, yakında mobil uygulamalardan kişiselleştirilmiş indirimler ve fırsatlar için kullanıcılardan gelen ses sinyallerinin bile kullanılacağını belirtiyor. Sesli deneyimlerin geleceği kesinlikle parlak görünüyor.
Canlı yayın alışverişleri
Sosyal medyada canlı alışverişin gördüğü ilgi, pandemiden bu yana özellikle Instagram Live ve YouTube gibi platformlarda katlanarak büyüdü. Canlı yayınlar sırasında markalar ürünlerini tanıtabiliyor. Ardından ürün için bir pin göstererek izleyicilerin bu pin’e tıklamalarına ve ürünü alışveriş sepetlerine eklemelerine olanak veriyor.
2021’de canlı yayınların dönüşüm oranları diğer e-ticaret formatlarından on kat daha yüksek oldu. Uzmanlar, ABD’deki canlı alışveriş sektörünün 2024 yılına kadar 35 milyar dolar değerine ulaşacağını tahmin ediyor. Bu da büyümenin hız kesmeyeceğini gösteriyor.
Şimdi al, sonra öde hizmetleri
Tüketiciler, Klarna ve Afterpay’in sundukları şimdi al, sonra öde (BNPL) gibi hizmetleri alternatif bir satın alma yöntemi olarak giderek daha fazla bekliyor. Bu ödeme seçeneği, alışveriş yapanların bir ürün satın almalarına ve ödemesini birkaç taksitle yapmalarına olanak tanıyor. Tüketiciler genellikle BNPL’i kredi kartlarından daha kolay ve daha esnek bir ödeme yöntemi olarak görüyor.
Teknoloji devleri de bu alana giriyor. Örneğin Apple, bu yıl Apple Pay Later adlı şimdi al sonra öde hizmetini duyurdu. Bu özellik, ABD’li tüketicilerin bir Apple Pay alışverişinin toplam maliyetini altı hafta boyunca faizsiz ve ücretsiz dört eşit ödemeye bölmelerine olanak tanıyor. PayPal, 2020’den beri kullanıcıların dört taksitle ödeme yapmalarını sağlayan BNPL hizmeti olan Pay in 4’u sunuyor.
BNPL hizmetlerinin popülaritesi, tüketicilerin bir ürünü alışveriş sırasında ödeme yapmadan almalarına izin verdiği için sürekli artıyor. Hatta 2022’deki toplam BNPL ödeme değeri, bir önceki yıla göre yüzde 77,3 artarak 75,6 milyar dolara ulaştı ve katlanarak artan tüketici talebini ortaya çıkardı.
CTV reklamcılığı
Akıllı televizyon (CTV) reklamcılığı, e-ticaret de dahil olmak üzere tüm sektörlerdeki birçok uygulama pazarlamacısının yararlandığı bir trend. Şu anda yetişkin insanların yaklaşık yüzde 40’ı her gün akıllı televizyonlarından video izliyor ve bu rakamın gelecekte artması bekleniyor. Birçok pazarlamacı CTV’nin popülaritesindeki bu artışı gördü ve Adweek, CTV reklam harcamasının 2022’de önceki yıla göre yüzde 39 artarak 21.2 milyar dolara ulaşacağını tahmin ediyor.
Streaming platformu Roku, ABD’li kullanıcıların doğrudan Walmart’tan alışveriş yapabileceği e-ticaret reklamlarını Roku akıllı televizyonlarında cihazlarında göstermek için Walmart ile yaptığı partnerliği duyurdu. Kullanıcılar, alışveriş yapılabilir bir reklam gördüğünde ve ürünü satın almak istediklerinde, Roku Pay ile ödeme yapmak için uzaktan kumandadaki “OK” düğmesine basmaları yeterli oluyor.
Headless commerce
Dijital dünyada çevik kalmak, e-ticaret uygulamalarının rekabetçi kalmasının anahtarı. Tüketici davranışları ile birlikte sürekli değişen talepleri karşılamak için birçok marka, müşterilerine tüm kanallarda sorunsuz bir deneyim sunmak için headless teknolojilere yöneldi. Sadece geçtiğimiz iki yılda headless teknolojiler için 1,65 milyar dolarlık büyük bir fon toplanması, bu alandaki talebin bir göstergesi.
Headless mimari, dijital tüketiciye yönelik birden çok kanalın kolayca entegre edilmesini ve yönetilmesini sağlayarak ayrı süreçlere ve araçlara olan ihtiyacı ortadan kaldırıyor. Örnek vermek gerekirse geçen ay Twitter, satıcıların Twitter hesaplarını sosyal ağ platformu olan Shopping Manager’a bağlamalarına ve bu araçları kullanmalarına olanak tanıyan e-ticaret yazılımı Shopify ile yaptığı partnerliği duyurdu. Satıcılar daha sonra marka bilinirliği ile birlikte ürün keşfini artırmak ve satın alma kararlarını teşvik etmek için Twitter Shops veya Shop Spotlight ile ürünlerini Twitter profillerinde sergileyebiliyorlar. Bu sistem, Shopify’ın TikTok, YouTube ve Meta’nın markaları olan Facebook ve Instagram gibi platformlarla entegrasyonları ile birlikte kullanılabiliyor.
Artırılmış gerçeklik desteği
Uygulama içi alışverişte artırılmış gerçekliğin (AR) kullanımı yeni değil, ancak bu yıl kesinlikle bir trend haline geldi. Valuates’in raporu, perakende pazarındaki küresel AR kullanımının 2022-2028 arasında yüzde 20’lik bir büyümeye ulaşacağını gösteriyor. AR kullanımındaki devam eden bu büyüme, büyük olasılıkla birbirine bağlı cihazların kullanımındaki artıştan ve küresel olarak daha fazla akıllı telefon kullanımından kaynaklanıyor.
Geçen ay Amazon Fashion, Amazon alışveriş uygulamasında ayakkabılar için Sanal Deneme özelliğini sundu. Bu özellik, müşterilerin ilgilendikleri ayakkabının ayaklarında her açıdan nasıl görüneceğini görmelerini sağlamak için AR kullanıyor. Buna benzer bir şekilde Sephora’nın uygulaması da Virtual Artist adlı bir özelliğe sahip. Bu özellik, müşterilerin farklı makyaj tonlarını uygulama içinde denemelerini sağlıyor.
E-ticaret iadelerinden doğan zararı nasıl minimize edersiniz?