Klima pazarında hava değişti
Yaz mevsiminin her geçen yıl daha uzun ve daha sıcak geçmesi klimalara olan ihtiyacı artırıyor. Öte yandan tüm dünyanın hazırlıksız yakalandığı pandeminin evde geçirilen süreyi artırması klimaları hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline getirdi. Peki, tüm bu gelişmeler klima pazarını nasıl etkiledi? Bu yeni dönemde klima kullanma alışkanlıkları nasıl şekillendi? Marketing Türkiye için Sia Insight’ın yaptığı “Klima Kullanma Alışkanlıkları Araştırması” bu soruların cevaplarıyla birlikte klima kullanma pratiklerimizi ve pandemi sürecinde bu pratiklerin nasıl değiştiğini ortaya koyuyor.
Küresel salgın, hemen her şeyin “havasını” değiştirdi. Evlere kapandığımız zamanlar hava sıcaklığının artışa geçtiği döneme denk gelince klimalar, durdukları köşelerden bize göz kırpmaya başladı. Ancak kapanma dönemleri artık geride kaldı ve hayat pek çok değişen alışkanlığa rağmen kaldığı yerden devam ediyor. Pek çok insanın yeniden ofisten çalışmaya başladığı düşünülünce “Evlerdeki klimaları çalıştırmaya devam mı, tamam mı?” sorusu akıllarda yer ediyor. Marketing Türkiye için Sia Insight’ın yaptığı “Klima Kullanma Alışkanlıkları Araştırması” sonuçları bu soruya “Devam” cevabı veriyor. Gelin araştırmanın diğer sonuçlarına ve detaylarını birlikte bakalım…
Önce araştırma yapılıyor
Tüketicilerin çok büyük bir çoğunluğu, klima satın almadan önce klimalara dair araştırma yapıyor. Klima sahipleri, klima alım sürecindeki araştırmalarına en çok internet siteleri (markaların kendi siteleri, sosyal medya, YouTube vb.) üzerinden başlıyor.
Satın almadan önce internette danışılıyor
Araştırma süreçlerinde internet üzerindeki çeşitli kaynaklardan bilgi edinmek en yaygın yöntem. Bunun yanında tanıdıklarla konuşmak ve tavsiye almak da tüketicilerin sıklıkla başvurduğu bilgi kaynakları arasında. Mağaza içi bilgilendirme ve konvansiyonel iletişim yatırımları diğer iki bilgi kanalının gerisinde kalıyor.
Bakmadan almak olmaz
Tüketiciler klima satın almak için başta bayiler olmak üzere geleneksel kanalları tercih ediyor. Markaların kendi mağazaları (bayiler) ve teknoloji marketlerinin mağazaları klima satın alımlarında en fazla tercih edilen kanallar. Satın almadan önce araştırma yapanlar ve AB SES grubu, e-ticaret sitelerini tercih etmeye daha meyilliyken, C1 SES grubu klima alışverişini daha çok teknoloji marketlerinin mağazalarından yapıyor.
Mümkünse enerjiye israf etmesin
Tüketicilerin klima satın alım tercihlerinde enerji tasarrufu oldukça önemli bir parametre. Her 10 tüketiciden en az 8’i klima satın alırken klimanın enerji tasarrufu özelliği olmasına / klimanın düşük enerji kullanmasına dikkat ediyor. Enerji tasarrufu klima satın alırken diğer özelliklere kıyasla, fiyat uygunluğuyla birlikte tüketicilerin en fazla dikkat ettiği ikinci özellik. Özellikle kadınlar için satın alınan/alınacak klimanın enerji tasarrufu özelliğine sahip olması hayati önem taşıyor. Klima satın almadan önce araştırma yapanların enerji tasarrufu konusunda daha dikkatli olduğu gözlemleniyor.
Havayı temizlemesi önemli
Araştırmaya göre klima satın alımlarında tüketicilerin en çok dikkat ettiği kriter fiyat. Bu kriteri enerji tasarrufu sağlaması/düşük enerji tüketmesi, satın alınan markanın yaygın servis ağına sahip olması ve klimanın antibakteriyel/anti alerjik hava temizleyici filtrelere sahip olması takip ediyor. Bu özelliklerin yanı sıra tüketiciler için klimanın dayanıklı olması, sessiz çalışması, şık bir dizayna sahip olması da önemli. Klimaların enerji tasarruflu olması, genç yetişkin ve yetişkinler için daha önemli.
Klimanın yazı kışı kalmadı
Klima sahipliği büyük oranda bir klima ile sınırlı. Klima sahipleri klimalarını sırasıyla salona, oturma odasına ve yatak odalarına konumlandırıyor. Sadece ısınma amaçlı klima kullanımı çok düşükken her iki klima sahibinden biri klimasını hem yazın evini soğutmak hem de kışın evini ısıtmak için kullanıyor.
Klimalar tasarruf için yenileniyor
Klima sahiplerinin ofislerindeki klima yenileme çalışmaları; klimaları enerji tasarruflu hale getirmek, klimalardan daha iyi performans almak, eski klimaları yenileri ve daha sessizleriyle değiştirmekle hava temizleme özelliği olan klimaları kullanmaya başlamak amaçlarıyla gerçekleşiyor.
Ofisler açıldı, klimalar kapandı…
Pandemi sürecinde evden çalışmaya devam edenlerin büyük çoğunluğu, klimalarını daha fazla kullanıyor. Her 10 klima sahibinden yalnızca 1’i, evden çalıştığı süre boyunca klimasını daha az kullandığını söylüyor. Pandemi sürecinde evden çalışıp ardından ofise dönen klima sahipleri ise klimalarını kısmen de olsa daha az kullanmaya başladıklarını ifade ediyor.
Öne çıkan markalar
Katılımcıların sahip oldukları klima markalarında ilk sırada Arçelik yer alıyor. Arçelik’i hatrı sayılır bir farktan sonra sırasıyla Bosch, Beko, Alarko ve Samsung takip ediyor. Sahip olunmak istenen klima markaları ise, halihazırda sahip olunan klima markalarıyla paralellik gösteriyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Klima Kullanma Alışkanlıkları Araştırması” 8-14 Haziran 2022 tarihleri arasında, CAWI metodolojisi ile 323 klima sahibinin katılımıyla Sia Panel’de yapıldı. Araştırmanın hedef kitlesi İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Antalya, Gaziantep ve Bursa’da yaşayan, 18 yaş üzeri ve ABC1C2 ses gruplarında olan ve evinde en az bir klima olan tüketicilerden oluştu.
Marketing Türkiye Temmuz Ağustos sayısını okumak için TIKLAYIN!