Millenials Kuşağını Anlamak
Millennials ile Z kuşağı arasındaki tüketim alışkanlıkları ve hataya bakış farklarını ortaya koyan “Millennials Kuşağını Anlamak” araştırmasına göre iki kitle de ülkenin kötüye gittiğini düşünüyor. Ancak Z kuşağı bu konuda daha karamsar! Sonuçlara göre Z kuşağı işinden pek de memnun değil. İki kuşak da TV ve gazeteleri hâlâ en güvenilen haber alma kaynağı olarak görürken Millennials Kuşağı daha çok Facebook’a Z kuşağı ise daha çok Twitter’a güveniyor…
Haber: Ferruh Altun [email protected]
Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği araştırma Millennials olarak adlandırılan ve 1976-1990 arasında doğan tüketicilerle bir sonraki kuşak olan 1990 ve sonrasında doğan tüketicilerin pek çok açıdan hayata yaklaşımlarını karşılaştırıyor. Genel yaşam algısı, Türkiye’nin güncel durumuna ilişkin düşünceleri, politika ve siyaset hakkında bilgi edinme yoları, eğlence anlayışları, tatil ve dini bayram aktiviteleri, alışveriş alışkanlıkları gibi konularda iki kuşağı karşılaştıran araştırma, Xsights’ın online araştırma platformu olan Türkiye’nin Sesi Paneli’nde 6-10 Ağustos tarihlerinde gerçekleştirildi.
Kuşak tanımları kültürlere göre değişiyor
“Millennials Kuşağını Anlamak” araştırmasına saha süresi içerisinde İstanbul, Ankara, İzmir, Adana ve Samsun olmak üzere 5 büyük ilden 400 kişi katıldı. Örneklemde iki hedef yaş kuşağı eşit oranda temsil edildi. Sosyo-ekonomik sınıf ve cinsiyet değişkenlerinde Türkiye kent nüfusu temsil eden bu örneklemin yüzde 21’ini AB, yüzde 34’ünü C1 ve yüzde 45’ini C2 SES grupları oluşturuyor. Araştırma sonuçlarına geçmeden önce bir konuya açıklık getirelim: Amerikan ve Avrupa literatüründe X,Y ve Z kuşakları birbirinden oldukça farklı tanımlanıyor. Bunun sebebi ise kuşaklarının tanımlanmasında toplumların tarihinde yer alan sosyo-politik, ekonomik ve teknolojik gelişmelerin farklı zamanlarda farklı evrelerde gelişim göstermesi. Bu sebeple Xsights’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği araştırmada Millennials ve sonrasında doğan kuşak tanımları da Türk toplumundaki gelişimler gözün önüne alınarak belirlendi.
İki kitle karşılaştırılıyor
Millennials kuşağı, 2015 yılı itibariyle yaşam evresinde “ebeveyn” konumuna gelmiş, düzenli çalışma hayatı içinde bir sonraki kuşağı yetiştirmeye başlamış durumda. Söz konusu kuşağı, 2000’li yılların başında “yeni gençlik” olarak tanımaya çalışan pazarlamacılar ve pazar araştırmacıları artık bu gruba öncelikle tüketimin merkezinde yer aldığı için odaklanıyor. Ancak bu “yeni gençlik” Millennials grubunun değer ve alışkanlıklarını da onlarla birlikte tecrübe ettiği için kimi noktalarda benzeşen kimi noktalarda ise farklılaşan bir anlayışa sahip. İşte bu sebeple araştırma iki kitleyi karşılaştırarak ele anıyor.
Millennials ve Z kuşaklarının yüzde 41 ve yüzde 48’si ülkenin durumunun geçen yılla karşılaştırıldığında kötüye gittiğini düşünüyor.
Millennials ve Z kuşaklarının yüzde 41 ve yüzde 48’si, ülkenin durumunun geçen yılla karşılaştırıldığında kötüye gittiğini düşünüyor. Ülkenin durumunun aynı kalacağını düşünenler Millennials kuşağında daha yüksek (yüzde 34, yüzde 12). Z kuşağının yüzde 16’sının ise bu konuda fikir belirtmediği görülüyor. Z kuşağı içinde özellikle genç yaş olan 18-19 yaş grubunun 20-24 yaş grubuna göre bu konuda daha da karamsar olduğu da dikkat çekiyor. (yüzde 57, yüzde 39)
Z kuşağı işinden memnun değil
Millennials kuşağı, yaşam evresi itibariyle düzenli çalışma hayatının içinde olduğu bir dönemde. Araştırma sonuçlarına göre bu kitle iş yaşamlarından ortalama düzeyde (3,2/5) memnun. Grubun yüzde 22’si iş yaşamında memnun olmadığını belirtirken, yüzde 36’sı çekimser kalıyor. Z kuşağının içinde hem okul yaşamına devam eden hem de iş hayatına başlayanlar olduğu görülüyor. İş yaşamına yeni başlayan bu grubun memnuniyeti oldukça düşük (2,9/5). Yüzde 35’i iş yaşamından memnun olmadığını belirtiyor. Okul yaşamına devam edenlerin de ortalama bir düzeyde memnun olduğu (3,2/5) ve yüzde 20’sinin okul yaşamından memnun olmadığı görülüyor. Z kuşağı kendi içinde, 18-19 yaş grubu ve 20-24 yaş grubu olarak incelendiğinde genel olarak yaşamlarından memnuniyetsiz olma düzeyinin her iki yaş grubunda da benzer olduğu görülüyor. Millennials kuşağının, genel olarak yaşamı veya iş yaşamına dair memnuniyetini ifade ederken keskin ifadelerden kaçındığı görülüyor. Her iki konuda da grubun üçte biri ve daha fazlası durumunu “ne memnunum, ne değilim” olarak ifade ederken biraz daha içe dönük bir yaklaşım sergiliyorlar. Z kuşağının ise, genel olarak yaşam ve beraberinde iş, okul yaşamlarına dair memnuniyetini ifade ederken Millennials grubuna nazaran özellikle memnuniyetsizlik ifadesini daha net kullandığı görülüyor. Grubun yüzde 24’ü genel olarak yaşamından memnun olmadığını belirtirken bunu özellikle çalışma hayatına başlayan gençlerin yüzde 35’inin memnuniyetsizliğinden kaynaklandığı görülüyor.
Millennials Kuşağı hayatından memnun mu?
Araştırmadaya göre Millennials kuşağı ve 1990 sonrası doğanların yaklaşık yarısı genel olarak yaşamından memnun. Ancak 1990 sonrası doğanların memnuniyetsizliğini ifade etme düzeyi Millennials kuşağına göre anlamlı derecede daha yüksek (yüzde 12, yüzde 2).
Haberin devamı Marketing Türkiye Ekim sayısında!