Berk Kuşaksız yazdı: “Teknoloji devleri çerezsiz dönemi neden görmezden geliyor?”
Üç yıllık bir aranın ardından gerçekleşen DMEXCO fuarından izlenimlerimi sizlere sıcağı sıcağına aktarmak istiyorum…
Pandeminin vermiş olduğu aradan dolayı geçtiğimiz yıllarda online olarak gerçekleşen Avrupa’nın en büyük dijital fuarı bu yıl yine Köln’de fiziki olarak gerçekleştirildi. Fakat yine geçtiğimiz yıllarda 4-5 salon büyüklüğünde gerçekleşen bu etkinlik bu yıl katılan firmanın az olmasından dolayı 3 salonda (o da salonları bariyerler ile daraltarak) gerçekleştirildi. Nedense yine büyük teknoloji firmalarının ya hiç katılmadığını, ya da geçmiş yıllara göre daha küçük standlarla katıldığını çok net bir şekilde gözlemledik. Fuar katılımcıları konusunda son değinmek istediğim ise Türk katılımcılar… Bu sene Türkiye merkezli sadece iki firmanın standını görebildim. Türklerin katılımı, duyduğum kadarıyla yetişmeyen vizelerden ve döviz kurlarından dolayı maalesef yine çok azdı. Listede 110’un üzerinde Türk katılımcı olmasına rağmen tahminen 60 Türk katılımcı vardı…
DMEXCO’da öne çıkanlar…
Fuar içeriği ve gelişmelerle devam etmek gerekirse, her yıl bir konunun çok öne çıktığını görüyorduk. 2018’de DMP Araçları, 2019’da Influencer Pazarlaması çok baskın bir şekilde fuarı domine etmişti. Bu yıl tam anlamıyla öne çıkan bir konu yoktu.
Fakat Amazon reklamlarının her türlü bileşeni (Amazon’a ürün eklemeye başlamaktan, verilecek reklamların optimizasyonuna kadar) için birçok yeni ve eski firma farklı araçlarla fuar alanında yerini almıştı.
Birkaç firma da “TV to Digital” sloganı altında kendilerini tanıtıyordu. Bu firmalar genellikle dijital televizyon kanallarının reklamları ve ölçümlenmesi yoğunlaşıyordu. Çoğu “incremental reach”ten bahsetmese de, reklamverenin talebi genellikle bu konunun ölçümlenmesi ve hesaplanması yönünde olacaktır.
Büyük salondaki konferanslar dışında çoğu konferans yine Almanca’ydı. Global bir etkinlik yapıp, sadece Almanca konuşan içeriklere yer vermek ve küçük konferanslara simültane tercüman vermemeleri gerçekten büyük bir eksiklik…
“Cookieless” dünyayla ilgili sadece bir firmanın fuarda yer alması ise şaşırtıcıydı. Gerçekten sanki kimse bu konuyla ilgilenmiyor gibi birinci parti verilerden hiç söz edilmedi. Belki de bazı teknoloji devlerinin çerezsiz dünyaya geçme baskısı startup’lar, network’ler, yayıncılar ve reklamverenler üzerinde bu kadar etki yaratmamıştır! Hatta belki teknoloji devlerini bu konudaki planlarını bir yıl ileriye, 2024’e ertelemesinin sebebi de budur… ..