“Stalk kültürü” İK uzmanlarının ön yargılarını artırıyor
Günümüzde sanal dünyada bıraktığımız ayak izlerini takip eden bir “stalker”, başka bir tabirle “modern iz sürücü”, nasıl bir insan olduğumuz hakkında ipuçlarına ulaşabiliyor. Dolayısıyla herhangi bir insan kaynakları uzmanının da iş görüşmesi yaptığı kişinin sosyal medya hesaplarını inceleyerek bilgi toplaması gayet mümkün. Ancak potansiyel çalışanın paylaşımlarının izini sürmek, işe alım sürecinde ön yargılara yol açabiliyor…
North Carolina Eyalet Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma gösteriyor ki insan kaynakları uzmanları, sosyal medyayı insanların gerçekte olduğu kişiyi “otantik” şekilde yansıttığı bir alan olarak görüyor. Ayrıca paylaşımların incelenmesi aday çalışanın işe uygunluğu hakkında fikir vermekten ziyade, kişisel tercihleri hakkında ön yargılarına sebep oluyor. Örneğin araştırmaya katılan bir insan kaynakları uzmanı, şirketinin çalışanların alkol alıp alamamasıyla ilgilenmediğini ancak kendisinin çalışanların sosyal medya hesaplarında alkol fotoğrafı görmek istemediğini belirtiyor.
Stalk uzun vadede sorun teşkil edebilir
Diğer taraftan bazı katılımcılar ise adayın “profesyonel” bir profil fotoğrafına sahip olmamasını kırmızı çizgi olarak değerlendiriyor. Araştırmanın yazarlarından Steve McDonald ise modern iz sürücülüğe soyunan İK uzmanlarının nadiren iş tanımıyla ilgili bilgi aradığını söylüyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor:
“Görüştüğümüz kişilerden bazıları, modern iz sürücülüğün artan ön yargılara sebep olabileceğinin farkındaydı. Hatta bazı katılımcılar tam da bu nedenle adayı stalk’lamaktan kaçınırken bazıları tam tersine bu konuda oldukça hevesli. Ayrıca adayların gözden geçirilmesini kolaylaştırmak ve sistematikleştirmek için ayrıca bir algoritma geliştirilmesini talep edenler var. Söz konusu talebin hayata geçmesi, uzun vadede gerek şirketler gerekse iş arayanlar için sorun teşkil edebilir.”
Kaynak: Study Finds
LinkedIn bağlantısı az olanın iyi iş bulma ihtimali daha yüksek
Dünyanın en büyük profesyonel ağı LinkedIn kullanıcıları üzerinde yürütülen gizli bir teste göre, az bağlantıya sahip olanların daha iyi iş bulma ihtimali daha yüksek. Bunun sebebi ise iş ararken bağlantı sayısı az olan kullanıcıların bağlantı sayısı fazla olanlara göre daha fazla çaba harcaması…