Markanızın renkleri hangi duygulara temas ediyor?
Renklerin duygular üzerinde ne büyük bir etkisi olduğuna kuşku yok. Hal böyleyken, bir yanıyla insanların duygularına hitap etme sanatı olan pazarlamada da renkler büyük bir güce sahip. Öyle ki sadece renk tonundan adını hatırlayabileceğimiz birçok marka var. Coca-Cola kırmızısı ya da Facebook mavisi bunlardan sadece ikisi… Peki genel olarak renkler tüketicilere hangi mesajları veriyor? Kampanyalarda doğru mesajı vermek için hangi renkleri seçmek gerekiyor? Verilmek istenen duyguyu temsil eden rengi yanlış kullanmak nelere yol açıyor? Yanıtlar IQUEEM Kurucusu Berkun Meral‘den geliyor…
Mavi
Mavinin deniz olarak yansıtılmasının sebebi aslında suyu temsil ediyor olması. Ancak çoğu marka huzur ve güveni simgeleyen bir renk olduğu için de logolarında mavi rengi kullanmayı tercih ediyor. Intel, Facebook, Twitter, Samsung gibi markalar logolarında mavi rengi kullananlardan.
Turistik tesislerin reklam görselleri ve filmleri genellikle mavi tonlarında oluyor. Sebebi ise çok basit; deniz ve havuz çağrışımı yapmak. Fakat sadece mavi tonunda reklam görselleri hazırlamak doğru bir pazarlama çalışması olmayacaktır. Mavi her ne kadar deniz, havuz ve güvenilirliği temsil ediyor olsa da tek başına ilgi çekici değil ve yanında mutlaka yan renkler bulundurulması gerekir.
Çünkü akılda kalıcılığı yüksek olan bu rengin pozitif yönleri çoğunlukta olsa da kullanım şeklinize göre negatif bir izlenim de yaratabilir. Örneğin mavi renk aynı zamanda soğukluğu da ifade eder. Hiçbir otel reklamlarında soğuk bir tesis imajı yaratmak istemez. Dolayısıyla mavi rengi kullanırken pozitif yan renklere de yer verilmeli.
Kırmızı
Markalarda yoğun kullanılan bir renk de kırmızı. Güçlü, agresif, harekete geçirici ve aciliyet duygusunun ön planda olduğu bir renk… Sektörel olarak bakıldığında genellikle turizm sektöründe erken rezervasyon dönemlerinde yoğun olarak kullanılır. Ets Tur, Jolly Tur, Anex Tour, TUI gibi bir çok turizm acentesinin de logolarında bu renk bulunur.
Kırmızı her ne kadar aciliyet duygusu ve harekete geçirici bir izlenime sahip olsa da yoğun kullanımda iletmesi gereken mesaj yerine yorgunluk ve gerginlik gibi negatif etki yaratabilir. Bu yüzden turizm reklamcılığında çoğu zaman beyaz ve mavi ile kombine edilen bir renktir. Doğru kombinasyonlarda kullanıldığında reklamların dönüşüm oranlarını ciddi oranda artırabilir.
Sarı
Sarı neşeyi, pozitif enerjiyi ve satın alma duygusunu harekete geçirmek için kullanılan bir renk. Yansıttığı bir diğer duygu da “geçici” duygusudur. Turizm sektöründe genellikle bitmesine 3–4 gün kalmış olan erken rezervasyon kampanyalarında renkler kırmızıdan sarıya döner. Çünkü sarı rengi gören kişiler o kampanyanın kısa süre içerisinde biteceği hissine kapılır.
Yoğun olarak kullanıldığı diğer anlamı da güneştir. Turuncu veya sarı olarak kullanılır ve özellikle logolarda güneşi temsil eder. Yaz tatilinin de simgesi olmuş bir renktir. Tatil arayışında olan birinin sarı renk tonlarındaki reklamlara algısı açık olacaktır. Ayrıca sarı renk müşterilerin markaya odaklanma oranını da artırır.
Turuncu
Turuncu da neşe, canlılık ve satın alma duygusunu tetikler. Ayrıca sarı gibi güneşi de temsil eder.
Pazarlama kitaplarında “herkes için” duygusunu da yansıttığı söylenir. Turuncu aynı zamanda indirimi de ifade eder. Bunun sebebi belki de birçok e-ticaret markasının logo ve kurumsal yapılarını turuncu üzerine konumluyor olması olabilir.
Turizm sektöründe reklamlarda yoğun olarak kullanılır. Sarı ile birlikte kullanıldığında koyu sarı tonu kumu, turuncu ise güneşi temsil eder. İndirimi ifade edeceğiniz bir reklam kampanyası yürütecekseniz görsellerinizde turuncu rengi kullanmanız işe yarayabilir. Özellikle indirim oranının turuncu zemine yazıldığı formattaki reklamlar kullanıcı algısını pozitif olarak etkiler.
Renklerin birlikte kullanımı…
Renkleri kullanırken önemli olan noktalardan biri de birbirleriyle doğru kombine edilmeleri. Örneğin, turuncu renk kullandığınız bir görselde sarı rengi kullanmamalısınız. Sarı geçici süreyi, turuncu da indirimi ifade ediyor ise neden geçici süreli indirim gibi bir algı yaratamıyoruz diyebilirsiniz. Ne yazık ki beynimiz renkleri tekil olarak pozitif algılasa da bazılarını yan yana koyduğunuzda negatif anlam çıkarabiliyor.
Tabii ki bu renkleri görsellerinizde nasıl konumladığınız da önemli. Örneğin yukarıdaki görselde turuncu ve sarı kombinasyonları birlikte kullanılmış fakat renk geçişleri gözü yormayan ve beynin her iki mesajı da algılayabiliyor. Profesyonel bir kreatif yaratarak tüm renkleri birbirleriyle kombine edebilirsiniz. Öncelikli amaç bu renklerin her birinin mesajı doğru iletmesini sağlayabilmek olmalı.
Bu noktada sektörünüz ne olursa olsun reklam kampanyalarınızda renk seçerken; kampanyanın amacı, vermek istediğiniz mesaj, rengin sektörünüzdeki konumu, tüketicideki algısı ve kullanacağınız renklerin birbiriyle uyumunu bir bütün olarak düşünmeli; reklam kreatiflerinizi de bu yönde hazırlamalısınız…