Z kuşağı ambalajda ne arıyor?
TÜİK verilerine göre Türkiye nüfusunun yüzde 39’unu, yani her 10 kişiden 4’ünü Z kuşağından bireyler oluşturuyor… Bu perspektifle bakıldığında pazarlama sektöründe de Z kuşağının neden dillerden düşmediğini anlamak zor değil. Peki, Z Kuşağı’nı bir ürünle temas ettikleri ilk noktada, yani ambalaj tasarımıyla tavlamak mümkün mü? Bu kuşak ürün ambalajlarında neler arıyor? Yanıtlar Tasarist Yaratıcı Direktörü Musa Çelik‘ten geliyor…
Şeffaflık ve erişime önem veriyorlar
Tüm nesillerden çok daha fazla bilgiye erişimi olan Z kuşağı için yanlış bilgiyi öğrenmek de bir o kadar kolay. Dolayısıyla markalardan ve ürün ambalajlarından beklentilerinin en temelinde şeffaflık, doğru bilgi ve pragmatik yaklaşımlar yer alıyor. Ambalaj malzemelerinin kaynağı ve ürüne dair açık bilgilerin görülebilir olması gibi detaylar Z kuşağının markaya güvenini artırıyor.
Kişiselleştirme ilgi çekiyor
1996’dan sonra doğan Z kuşağı için bireyselleşme ve ürün ambalajlarında kişiselleştirilmiş tasarımlar dikkat çekiyor. Marka hikayesiyle tüketicinin arasında bağlantı kurmak, ürünün üzerine tüketicilerin isimlerini yerleştirmek gibi tasarımlar yaratmak hedef kitlenin sadakatini geliştirme noktasında yardımcı olabilir.
Yüksek kaliteye dikkat ediyorlar
Z kuşağının çoğu henüz düzenli bir gelire sahip olmadığı için paralarını harcayacakları üründe kaliteye oldukça dikkat ediyor. İlk temas noktaları olan ambalajlarda ise plastik vb. düşük kaliteli görünen malzemeler yerine sürdürülebilir ve ilk bakışta daha kaliteli ve satın almaya değer görülen ambalajlara yöneliyorlar.
Deneyimlemeyi ve deneyimlerini paylaşmayı seviyorlar
Z kuşağının neredeyse tamamı farklı deneyimlerini paylaşmak ve yeni alışverişlerinde tüketici araştırması yapabilmek için online ortamları kullanıyor. Dolayısıyla tüketicilere özellikle sosyal medyada paylaşabilecekleri kadar benzersiz tasarımlar sunmak, ilgilerini çekerek onları paylaşıma ve etkileşime yönlendirecektir. Son zamanlarda ambalaj tasarımlarında sıkça kullanılan QR kod uygulamaları ve AR teknolojileri de tüketiciyi deneyime yönlendirmek için oldukça iyi sonuçlar veren uygulamalar arasında.
Sahiplendikleri değerlere odaklanın
Diğer nesillerle karşılaştırıldığında Z kuşağının toplumsal sorunlara olan farkındalığının daha yüksek olduğu biliniyor. Özellikle sürdürülebilirlik üzerine yapılan araştırmalarda Z kuşağının bu konuya duyarlı markalardan satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğu görülüyor. Bu doğrultuda kuşakla aynı değerleri benimsemek ve trendler arasında da yerini sağlamlaştıran sürdürülebilir ambalajlara yönelmek markaları Z kuşağının gözünde ön plana taşıyacaktır.