Alışverişte “hafta içi-hafta sonu” ayrımı kalmadı…
Dünyayı tesiri altına alan enflasyon, tüketicilerin harcamaları konusunda kılı kırk yaran bir titizlikle hareket etmelerine neden oluyor. Tüketicilerin ekonomik kriz karşısında çizeceği yol haritasını çıkarmayı hedefleyen “Mastercard Ekonomi Enstitüsü Değişen Cüzdanlar” raporu, tüketim alışkanlıklarını mercek altına alıyor.
Rapor, tüketicilerin kolaylık, deneyim veya her ikisini birden sunan alışkanlıklara olan bağlılığının giderek arttığını ortaya koyuyor. Pandemi öncesine göre online market alışverişinin yüzde 70’in üzerinde artması bu veriyi destekler nitelikte. Diğer taraftan restoran harcamaları 2021’e göre yüzde 5 artarken, gıda enflasyonunun etkilediği market harcamaları yüzde 14 arttı. Daha uzun vadeli eğilimlere bakıldığında ise fiziksel market harcamalarının yüzde 25’te kaldığı görülüyor.
Hafta içi, hafta sonu ayrımı kalktı
Hafta sonu harcamalarının ağırlıkta olduğu dönem geride kaldı. Evden çalışma sistemi ve dijitalleşme artık hafta içi-hafta sonu ayrımını ortadan kaldırdı. Artık hafta içi günlerde de dışarı çıkıyor, alışveriş yapıyoruz. Bu durum perakendeciler, restoranlar ve diğer işletmelerin de personel ve tedarik zincirini etkiliyor. Araştırmaya göre küresel olarak, mağazalarda yapılan toplam hafta sonu harcamalarının yaklaşık yüzde 5’i hafta içi günlere kaydı. Bu oran tüm dünyadaki mağaza satışlarının kabaca 22,3 milyar dolarını oluşturuyor.
Seyahat yeniden gündemimizde
Dünya genelinde artan fiyatlar tüketicilerin keyfi ve temel harcamalarını yeniden dengelemeye zorlarken, seyahat ve yemek harcamaları son yıllarda ön plana çıkmaya başladı. 2022 yılı Mayıs-Ağustos döneminde küresel uçuş rezervasyonları, artan lojistik zorluklara ve fiyat baskılarına rağmen 2019 seviyelerinin yüzde 15 üzerinde gerçekleşti.
Rapora göre artan uçuşlar ise ağırlıklı olarak kısa mesafeli uçuşlar. Bu uçuşlar da uzun mesafeye kıyasla küresel seyahat büyümesine yüzde 20 daha fazla katkıda bulunuyor.
İşletmelerin dijitalleşme süreci hız kesmeden devam ediyor
Küçük işletmeler çevrimiçi hizmetlerini (online eğitim, kişisel bakım hizmetleri gibi) geliştiriyor ve büyük işletmelere kıyasla 1,5-2 kat daha hızlı büyüyor. Bu büyümenin en fazla geçerli olduğu ülkeler ise Belçika, Brezilya, Kanada, İtalya ve Singapur.
Sektör olarak perakende sektöründe ise 2019 Ağustos ayı ile kıyasladığımızda işletmelerin e-ticaret satışlarının küçük işletmeler için yüzde 27, büyük işletmeler için yüzde 66 artış gösterdiğini görüyoruz.