Black Friday sepeti hazır, peki ya indirimler?
Bir süredir Black Friday indirimleri tüm aya yayılmış durumda. Ay içerisinde her marka farklı isim ve fırsatlarla çeliyor tüketicinin aklını. Kimi Siber Pazartesi’ye odaklanıyor kimi 11.11 Bekarlar Günü ya da Efsane Cuma’ya… Böylece birçok farklı başlık altında tam bir alışveriş festivaline dönüşüyor kasım ayı… RTB House‘un verilerine göre tüketici 7 Kasım’da favori ürünlerini sepete atmaya başlıyor. Peki alışverişin peak yaptığı günler hangileri? Markalar satışlarını artırmak için neler yapabilir?
RTB House’un geçen yıl elde ettiği rakamlara göre, dünya çapında satın alma eğilimi 19 Kasım’da artmaya başlarken satışlar Kara Cuma’da yüzde 444, Siber Pazartesi’de ise yüzde 127 yükseldi. Günlük ortalama sipariş Kara Cuma’dan 2 hafta önce artmaya başladı, günlük ortalama bir kullanıcı 5.49 kampanya sayfası görüntüledi. RTB House’un 2021 yılı Kasım ayı verilerine göre, CPM (Bin gösterim başına maliyet) 11-14 Kasım, 19 -22 Kasım ve 26-29 Kasım tarihlerinde zirveye çıktı.
Tüketicilerin ürünleri sepete atma oranları 7 Kasım’dan itibaren artmaya başlıyor. Siber Pazartesi’nde ise ürünü sepete atanların oranı yüzde 181 artıyor. Kara Cuma’da bu rakam yüzde 155’te kalıyor. Bu da tüketicilerin satın alma için en doğru zamanı beklediğini gösteriyor. Kasım ayı içerisinde ilk siparişlerini veren kullanıcı sayısı 4,5 kat, 30 gün içerisinde siteye tekrar gelmemiş, kampanya döneminde yeniden sipariş veren kullanıcıların sayısı 3,7 kat artıyor.
Satış döneminde kullanıcıların tercihlerini en çok etkileyen faktörlere bakıldığında ücretsiz teslimat, indirim, kullanıcı dostu uygulama ve online satın alıp mağazadan teslim alma seçenekleri öne çıkıyor.
RTB House Türkiye Ülke Müdürü Can Tunçer, satış potansiyelinin bu denli arttığı dönemde pazarlama uzmanlarının dijital pazarlamada dikkat etmesi gerekenleri sıralıyor:
- Erişimi artırın
Kampanya dönemlerinde ne kadar iyi indirimler sunsanız da bunların tüketiciler için ne kadar çekici oldukları ve kaç tüketiciye ulaşabildiğiniz önemli. Erişimi artırmak için tıklama başı maliyetlerin (CPC) artmasını göze alın ve markanızı daha önce gören kişilere ulaşmayı ihmal etmeyin. Aynı zamanda yeni trafik kampanyaları ile yeni tüketicilere ulaşmak için en iyi dönem olduğunu unutmayın. - Kampanyaya erken başlayın
Google verilerine göre, tüketicilerin yüzde 50’si stoklar tükenmeden indirimli ürünlere ulaşmak için Kasım ayı başında alışverişlerine başlıyor. 2021 verilerine göre RTB House müşterilerinin yüzde 70’i de kampanyalarına en az 1 hafta önceden başlıyorlar. Bu sayede erken fırsatlar ile daha fazla satış imkanı ve tüketicinin tüm indirim dönemi boyunca marka ile iletişimde kalması sağlanıyor. - Promosyon kampanyasını ne kısa ne de uzun tutun
En çok tercih edilen promosyonkampanyalarının 1 ila 3 günlük açıldığı görülüyor. Bu kısa kampanyalar yüzde 95 oranında dönüşüm oranını artırmayı başarsa da 10 ila 14 günlük kampanyaların yüzde 280’e kadar dönüşümü artırdığı görülüyor. Kampanya süresi 15 ila 21 güne çıktığında ise ortalama elde edilen değer düşmeye başlıyor. - Ortalama sipariş tutarını (AOV) göz önünde bulundurun
Fiyatlarda indirime gidildiğinde kârlılık sorunları tüm işletmeleri düşündürüyor. Bunu aşmak için en fazla harcama yapabileceğini düşündüğünüz hedef kitleye verinin gücü ve derin öğrenme gibi teknolojilerle gidip, alışveriş yaptıkça indirim oranını artırmak gibi taktikler ile ilerlemekte fayda var. - Ana kampanya dönemlerini kaçırmayın
Birçok markanın aklında yoğun indirim dönemlerinde yapacakları kampanyanın kaybolup gitme endişesi bulunuyor. Oysa hemen her markada indirim görmeyi bekleyen kullanıcıların satın alma eğilimleri çok yüksek olacağı için bu dönemi kaçırmamak hem mevcut müşterilere hem de yeni potansiyellere yatırım yapmak gerekiyor. Bu sayede en kötü performans gösteren kampanyada bile yüzde 2’nin üzerinde yeni müşteri kazanılırken, bu rakam yüzde 40’ların üzerine kadar çıkabiliyor.
“Bot”lar Black Friday’i kabusa çevirebilir
Kasım ayıyla birlikte Black Friday de kapıda belirdi. Yılın bu döneminde tüketicileri indirimler, markaları ise bot hesap orduları bekliyor. Veri analiz şirketi CHEQ, çevrim içi alışveriş macerasını markalar için kabusa dönüştürebilecek bot hesaplarla ilgili güncel durumun çerçevesini rakamlarla çiziyor.