Lüks oteller, Airbnb ile yarışabilmek için yorumlarda kendini övüyor
Kullanıcı yorumlarının konaklanacak ideal oteli bulmak için yol gösterici olduğu aşikar. Ancak bu yorumların tamamı güvenilir olmayabilir… Yapılan bir araştırma lüks otellerin Airbnb ile rekabet edebilmek için yorumları manipüle ettiğini, hatta sahte yorumlar yayınladığını ortaya koyuyor.
Yaklaşık 15 sene önce piyasaya çıkarak konaklama alışkanlıklarına yeni bir boyut kazandıran Airbnb, lüks otellerin en büyük rakipleri arasında yer alıyor. Iowa Eyalet Üniversitesi’nden araştırmacılar, Teksas’taki 67 şehirde 2.188 otel hakkında veri topladı. Yorumlarda manipülasyon olup olmadığını inceleyen araştırmacılar, otel puanlarını Tripadvisor ve Expedia’da karşılaştırdı. TripAdvisor herkesin yorum göndermesine izin verirken, Expedia yalnızca kendi siteleri veya bağlı ortakları aracılığıyla otellerinde konaklama rezervasyonu yapan misafirlerine izin veriyor. İki site arasındaki değerlendirmelerde farklar ortaya çıkması ise kullanıcı yorumlarının inandırıcılığını sorgulatıyor.
Yorumların en az yüzde 15’i sahte
Geçmişte yapılan araştırmalar da göz önünde bulundurulduğunda çevrim içi otel yorumlarının ortalama yüzde 15 ila yüzde 30’unun sahte olduğu verilere yansıyor. Bu “uydurma” yorumlar, puanlarını arttırmak ve rakipleri aşağı çekmek için ağırlıklı olarak otel yöneticileri tarafından yapılıyor. Ayrıca ilginç bir şekilde sahte yorumlar, Airbnb’nin küresel pazardaki varlığını etkilemediği gibi otellerin müşteri sayında da büyük bir etki yaratmıyor. Araştırmayı yapan uzmanlar bunu kalacak yer seçiminde konum ve fiyat-performans kriterlerinin daha çok önemsenmesine bağlıyor.