Black Friday’de satışları katlamanın sırrı ne?
“Enflasyonda Black Friday başkadır!” dosyamızın ilk bölümünde Marketing Türkiye adına Areda Piar’ın gerçekleştirdiği Black Friday araştırmasının verilerini incelemiştik. Dosyanın ikinci bölümünde ise bu kez sorularımızı alanında lider isimlere yönelttik. Nasıl bir “Black Friday” dönemi bekliyorlar? Bu dönemde markaların hangi stratejilerle ön plana çıkacağını öngörüyorlar? Tüketiciler hangi markaları ödüllendirecek ve dahası online pazar yeri liderleri bu döneme ne gibi hazırlıklar giriyor? İşte yanıtlar…
Kasım fırtınası sürecek…
✓ Black Friday her ne kadar indirimi akla getirse de “Kara Cuma” farklı çağrışımları da beraberinde getiriyor. 1960’lı yıllarda mağazaların hava aydınlanmadan açılmasına dayanak oluşturulan “Kara Cuma” terminolojisi Türk toplumunda “Cuma” hassasiyeti nedeniyle “Efsane” ve “Şahane” kavramlarıyla kullanılıyor.
✓ 2021 yılında e-ticaretin genel ticaret içerisindeki payı yüzde 17,7 oldu. Ancak bu oran Kasım 2021’de ortalamanın üzerine çıkarak yüzde 20,4 olarak gerçekleşmiş. Bu da e-ticarette kasım fırtınasının süreceğine işaret ediyor.
✓ Tüketici ayakkabı-aksesuar, beyaz eşya, elektronik, ev tekstil ürünlerinde indirimi büyük bir heyecanla bekliyor. Samsung, Mavi, Nike ve Arçelik bu ürün gruplarında indirimleri beklenen markalar olarak öne çıkıyor.
✓ Araştırma sonuçlarına yansıyan tüketicilerin sosyal medya ve televizyon reklamlarıyla markaların SMS’lerinden etkilendikleri gerçeği kasım ayında markaların reklam ve SMS bombardımanına dayanak oluşturuyor.
✓ Black Friday cephesinde gerçek indirim uygulanmadığı algısı markalar için önemli bir sorunsal. Bu sorunsalı tüketicinin zevk ve tercihlerine temas ederek ikna yoluna gitmek indirim fırtınasına katılmayı cezbedebilir.
Yanıltıcı reklamların önüne geçilmeli
✓ Perakende sektörünün tüm temsilcileri e-ticaret ve fiziksel satışlarına büyük etki sağlayacak kampanya dönemlerine uzun zamandır hazırlanıyor. Pandemi dönemiyle birlikte geçtiğimiz yıllara göre özellikle online alışverişte öne çıkan pazaryerleri ve tüm markalar farklı dönemlerde de özel indirim kampanyaları düzenliyor. Böylelikle indirim dönemlerinin giderek tüm yıla yayıldığını söyleyebiliriz.
✓ Tüm dünyada ve Türkiye’de öne çıkan Black Friday gibi özel alışveriş dönemleri nedeniyle perakende sektöründe büyük bir hareketlilik yaşanıyor. Bu yıl da kampanya dönemlerinde online ve fiziksel satışların yüzde 100 artmasını ve yaklaşık 70 milyar TL’lik doping sağlamasını bekliyoruz.
✓ Tüketiciler yüksek bütçeli harcamaları için özel kampanya dönemlerini bekliyor. Özellikle teknoloji, beyaz eşya ve mobilya gibi alanlardaki alışverişlerini bu kampanya dönemlerinde yapıyorlar. Pazaryerleri rekabetin de etkisiyle tüketicinin faydasına olacak kampanyalar düzenliyorlar.
✓ Kampanya dönemlerinde sektörün güçlenerek yoluna devam etmesi için tüketicilerin güvenini suistimal edecek yanıltıcı kampanyalardan uzak durulması gerekiyor. Yanıltıcı reklamlar ve gerçek olmayan indirimlerin önüne geçilmesi büyük önem arz ediyor. Fiyatların kampanya dönemi öncesi yükseltilip, daha sonra sanki olandan daha fazla indirim varmış gibi gösterilmemesi için otomatik sistemler kuruldu. Bununla ilgili çeşitli şikayet mekanizmaları aktive edildi. Tüm perakende temsilcilerinin bu sistemler ve önlemler kapsamında kampanyalar düzenlemelerini bekliyoruz.
70 milyonun üzerinde ürün satışı bekliyoruz!
✓ Trendyol, 300 binden fazla satıcının 30 milyondan fazla müşteriyle buluştuğu büyük bir ekosistem. Bizim hedefimiz her zaman; satıcılarımızla birlikte büyümek, ekosistemimize olan pozitif etkimizi artırmak oldu. Böyle bakıldığında, Kasım kampanyaları bizler için çok önemli. Çünkü kampanya dönemlerinde satıcılarımız önemli satış rakamlarına ulaşabiliyor, müşterilerimiz ise ihtiyaçlarını uygun fiyatlı bir şekilde karşılayabiliyor. Bu dönemde yaratacağımız ek istihdam ve satıcılarımızın artan iş hacimleri ile de ülkemiz ekonomisine daha fazla katkı sağlamış oluyoruz.
✓ Bu yıl da odağımız hem satıcılarımıza hem de müşterilerimize avantaj sağlayacağımız bir dönem geçirmek. Müşterilerimiz için avantajlı kampanyalar hazırlarken, satıcılarımızı da Kasım ayına en iyi şekilde hazırlamak için çalışmalarımıza başladık. Bu kapsamda, “Çözüm Ortağım” uygulamasında satıcılarımız e-ticaret süreçlerinde onlara yardımcı olacak fırsatları bulacak.
✓ Geçen kasımda 112 bin farklı satıcımız 63 milyon ürünü milyonlarca müşteri ile buluşturdu. Bu dönemde kampanyalı ürünlerin satışları normal günlere göre 6 kat artarken anlık 2.1 milyon müşterinin platformumuzu ziyaret etti ve toplam 1.5 milyar ziyaret ile yeni rekorlara imza attık. Geçtiğimiz yıl ilk defa hem Hızlı Market ve Yemek kategorilerimizi hem de ikinci el platformumuz Dolap’ı Kasım kampanyalarına dahil ettik. Bu yıl da 70 milyonun üzerinde ürün satışı ve 20 milyar görüntüleme hedeflerimizle hem satıcılarımız hem de müşterilerimiz için en üst seviyede katkıyı sağlamayı amaçlıyoruz.
Yeni rekorlar kırmak için çalışıyoruz
✓ Hepsiburada bugün e-ticaretin festival ayı haline gelen “Efsane Kasım”ı yedi yıl önce ilk başlatan e-ticaret markası. Efsane Kasım’da, bu yıl da ziyaretçilerimizi birçok yenilik ve avantaj bekliyor.
✓ Hem kategoriler hem de markalar özelinde hazırladığımız avantaj ve indirimleri, site ziyaretlerinde deneyimlenebilen, kazandıran, eğlenceli oyunlar ve kişiye özel tasarlanan teklifler takip edecek. “Link Gelir” uygulamamızla kendi favori ürünlerini listeleyerek paylaşan kullanıcılarımız, bu listelerden yapılan her alışverişte tutarın yüzde 10’u kadar Hepsipay Papel kazanacak. Öte yandan “Hemen al sonra öde” gibi uygun ödeme koşullarıyla karşılaşabilecekler.
✓ “Güvenle Kapında” ikonu taşıyan ürünlerde; ürün seçerken canlı uzman desteği, kapıya hızlı teslimatımızın yanı sıra iade taleplerinde randevulu kapıdan alım hizmetlerini kapsayan “Kapında İade” ile tüm yıl olduğu gibi Kasım ayı boyunca da kullanıcılarımıza bu servisleri sunacağız.
✓ Hepsiburada Premium avantajları da Efsane Kasım’da katlanıyor. Hepsiburada Premium’da, üyelerimizin mevcut “kargo bedava”, “Yüzde 3 Hepsipay Papel kazancı”, “BluTV hediye üyeliği”, “ücretsiz mobilya kurulumu” gibi yararlandığı avantajlara yenileri de eklenecek.
✓ Geçen sene Efsane Kasım döneminde trafiğimiz önceki aylara oranla yüzde 70’e yakın artış gösterdi. “Efsane Cuma” gününde ise normal bir günün 3 katı trafiğe ulaştık. Bu veriler bile Efsane Kasım’ın etkisini göstermeye yetiyor. Bu sene de yeni rekorlar kırmak için var gücümüzle çalışıyoruz.
Black Friday, üreticiler ve perakendeciler için stratejik bir araç!
✓ Efsane Cuma kampanyaları başta olmak üzere, özel alışveriş etkinliklerinin, sundukları indirimlerle alışverişçiler nezdinde daha çok tercih edilir hale gelmekte olduğunu görmekteyiz. Bu da söz konusu etkinlikleri, üretici ve perakendeciler için giderek daha stratejik birer araç haline getiriyor.
✓ Türkiye’de Efsane Cuma haftasında yılın en yüksek haftalık satışlarının gerçekleştiğini görmekteyiz. Ağırlıklı şekilde offline veri içeren NielsenIQ Perakende Paneli verilerine baktığımızda, Efsane Cuma haftasını da içeren Kasım 2021 döneminde en çok öne çıkan kategoriler olarak bulaşık makinesi temizleyicisi, lüks erkek ve kadın parfümü, ağız bakım suyu gruplarını görmekteyiz. NielsenIQ E-Ticaret Paneli sonuçlarına göre ise aynı dönemde en çok öne çıkan kategoriler olarak bulaşık makinesi deterjanı, erkek ve kadın parfümü, renkli kozmetik gruplarını sayabiliriz.
✓ Efsane Cuma kampanyalarının artan ağırlığı da düşünüldüğünde, bu etkinlik içinde aktif şekilde yer almanın ve perakendeciler başta olmak üzere birçok partiyle birlikte iş birliğine giderek etkin varlık göstermenin, marka görünürlüğü ve satış başarısı bakımından giderek daha çok önem taşıdığını ifade edebiliriz. Global satış platformlarını etkin şekilde kullanmak da önemli bir etken olarak öne çıkıyor.
Çevik markalar ödüllendirilecek
✓ Günümüzde müşterilerin yarısından fazlası bir satın alma işlemi gerçekleştirmeye veya bir talebi çözmeye yönelik her yolculuğunda, ortalama üç ila beş kanalla etkileşim kurduğunu belirtiyor. Pandemi sırasında çarpıcı biçimde çevrim içi kanallara yönelen tüketicilerin bu davranış değişikliğini koruduğu görülüyor. Araştırmalarımıza göre Black Friday gibi özel günlerde tüketici davranışlarındaki bu yükselen trend daha belirgin hale geliyor. Güvenilir ve hızlı çözümler sunan ve kullanım kolaylığı her geçen gün daha da artan çok kanallı müşteri deneyimi yaygınlaşıyor.
✓ Tüketici talebinin ve beklentilerinin en üst seviyeye çıktığı Black Friday gibi dönemlerde perakendecilerin müşteri sadakatine odaklanmaları büyük önem taşıyor. Bunu başarmak için yapılması gerekenleri altı başlık altında toplayabiliriz. Birincisi, erken ve sık iletişim. Tüketiciyle iletişime erken başlanması ve yoğun bir frekansla iletişimin sürdürülmesi, siparişlerin erken verilmesini teşvik edebilir.
✓ İkinci başlığımız, indirim kampanyalarını önden duyurma ve üye müşteriler için erken başlatma. Walmart’ın Kasım ayı boyunca yapacağı indirim kampanyalarını Ekim ayı ortasında duyurması ve indirim fırsatlarını üyeleri için 4 saat önce açması bu başlığa örnek gösterilebilir.
✓ Sosyal medyanın bu döneme özel kampanyalar için kullanılması ve tüketicilere anlamlı bir deneyim sunmak için yaratıcı olunması, perakende markalarına önerdiğimiz diğer iki başlığı oluşturuyor. Beşinci başlığımızda ise çalışan memnuniyetini sağlamanın önemine dikkat çekmek istiyoruz. Bu dönemde özellikle yetenekli insan kaynağını şirketlerin elinde tutabilmesi büyük önem taşıyor. Son olarak da tedarik zincirini güçlendirmeye yönelik kısa vadeli düzeltmelerle birlikte uzun vadeli planlamaların da eş zamanlı yapılmasını öneriyoruz.
✓ Perakende sektörü için büyük önem taşıyan böylesi dönemlerde çevik kalabilen, erken öngörüde bulunabilen ve taleplerine çoklu kanallar üzerinden etkili yanıtlar verebilen markalara en büyük ödülü tüketicilerin vereceğini söyleyebiliriz.