Black Friday’in kazananı kim oldu?
Black Friday dönemi her yıl yeni rekorlara ev sahipliği yapıyor… Enflasyonun bunca derinden hissedildiği bugünlerde de alışveriş döneminin pek çok tüketicide “köprüden önceki son çıkış” hissini uyandıracağını öngörmek mümkündü. Nitekim öngörülerin karşılık bulduğu iyzico‘nun Black Friday dönemini kapsayan online alışveriş istatistiklerine de yansıyor. Veriler gösteriyor ki; bu yıl 2021’e oranla işlem hacminde yüzde 145.7, işlem adedinde yüzde 27.1 oranında artış yaşandı. Ortalama sepet tutarıysa 337.5 TL’den 652 TL’ye ulaşarak yüzde 93’lük artış gösterdi. Peki alışveriş döneminin gözde kategorisi neydi? En çok hangi şehirlerde alışveriş yapıldı ve dahası tüm bu harcamalar tek çekim mi yoksa taksitle mi yapıldı? Yanıtlar iyzico’dan geliyor…
Black Friday’de önce mutfak düşünüldü…
TÜİK’in her ay düzenli olarak yayınladığı enflasyon rakamları mutfakta sönmeyen bir yangın olduğunu işaretliyor.
Bu durumun doğal bir yansıması da Black Friday alışverişlerinde kendini gösterdi.
iyzico’nun Black Friday dönemini kapsayan online alışveriş istatistiklerine göre 2022 Black Friday döneminde işlem penetrasyonunu en çok artıran sektör yüzde 3.9 ile “gıda” sektörü oldu.
Gıda’yı yüzde 2.6 artış ile giyim sektörü takip ederken eğlence sektöründe yapılan alışveriş hacminde yüzde 1.9’luk büyüme verilere yansıdı…
Alışverişler tek çekim
2021 Black Friday döneminde olduğu gibi bu senede tek çekim işlemler tercih edildi. Bu yıl alışverişlerin yüzde 60’ı kredi kartıyla gerçekleşirken, geçen yılın kredi kartı kullanım hacmine göre yüzde 7.5’lik artış yaşandı.
Tüketicilerin yüzde 72.89’u tek çekim işlem yaparken, yüzde 27.11’i taksitli alışverişi tercih etti. Taksitli işlem penetrasyonu da geçtiğimiz yıla göre yüzde 2.4 puan artış gösterdi.
İzmir’den Black Friday atağı…
En çok harcama yapan il İstanbul olurken, geçen seneye oranla yüzde 77.9’luk bir artış ile işlem sayısını en çok artıran il İzmir oldu. Geçen yılın şehir bazlı harcamaları düşünüldüğünde bu sene işlem hacminde atak yapan iller yüzde 497.8 ile Bayburt, yüzde 353.7 ile Erzincan ve yüzde 330.9 ile Artvin oldu.
İstanbul dışında en çok alışveriş yapan illerse, yüzde 12.7 ile Ankara, yüzde 7.9 ile İzmir, yüzde 3.7 ile Bursa oldu. Bu illeri Antalya ve Kocaeli takip etti.
Kadınlar alışverişte bir adım önde
2022 Black Friday döneminde kadınlar erkeklere oranla 1.83 kat daha fazla işlem hacmine sahip oldular. Kadınlar ayrıca geçtiğimiz yıla göre işlem penetrasyonlarını da 5.19 puan artırdı.