Adım adım marka ismi nasıl oluşturulur?
Bir iş kurmanın en önemli adımlarından biri bir marka ismi bulmaktır. Dikkatle seçilmiş bir isim işletmenizin büyümesine yardımcı olabilirken, yanlış bir seçim hayalinizdeki şirket imajını tersine çevirebilir.
Marka ismi seçerken özenli olmak büyük bir önem taşıyor. Yanlış bir imada bulunmak veya idealist bir isim seçmek müşterilerin kafasının karışmasına neden olabilir. Bir markayı adlandırmak için kağıt üzerinde kulağa hoş gelen bir isim seçmekten daha fazlası gerekir. Ancak markanızın isim seçimine vakit ayırmak, dikkat edilmesi gereken hususları bir bir ele almak bu süreci çok daha kolay ve zevkli bir hale getirebilir.
İlk tanışma anı
Her şeyden önce marka adınızı göreceklerdir. Bu sizinle ilk tanışma anları olacaktır. Marka adınızın okunması zorsa akılda kalmanız zorlaşabilir veya müşterileriniz markanıza karşı bir yakınlık hissetmekte güçlük çekebilir. Aynı zamanda marka adı müşterilere sunduklarınızın kalibresi hakkında birçok bilgi verebilir. Müşteriler iyi bilinen, güçlü bir markanız olmasa bile bilinç altlarından ürününüzün çok kaliteli ve değerli olduğunu varsayabilir. Aynı zamanda isminiz, ürünlerinizin fiyatları hakkında da bir önsezi oluşturabilir. Dolayısıyla kolay okunabilen, akılda kalıcı bir marka ismi bulmak müşterilerinizle ilk tanışma anınızı belirler.
Bir marka için en önemli unsurlardan biri müşteri sadakatidir. İlk tanışma anınız, yani müşterilerinizin markanızın ismini öğrendiği an, bu sadakati oluşturmak, müşterilerinize güzel bir marka deneyimi yaşatmanız için önemli bir kilometre taşıdır.
Kendinize ait bir yolculuk
İyi bir marka adı yaratıcılığın ve pazarlama stratejisinin bir kombinasyonudur. Şirketinizin ismi; misyonunuzu, vizyonunuzu ve değerlerinizi ifade ederken aynı zamanda renkli ve kişilik dolu olabilir. Birçok marka kendilerine isim seçerken tarihi figürlerden, mitolojik kahramanlardan, anlamı derin olan kelimelerden faydalanır. Örneğin Nike, ismini Yunan mitolojisindeki zafer tanrıçasından alır. Nike, ilk kuruluş dönemlerinden itibaren hedef kitlesinin sporculardan oluşması gerektiğini biliyordu. Bu noktada kendine oldukça etkili bir isim seçtiği kolaylıkla söylenebilir. Nike’nin ismi hem sporun rekabetçi doğasını hem de müşterilerinin hedeflerini yaratıcı bir yolla yansıtıyor. Yarattığı bu imajla ve daha sonrasında gelişen doğru pazarlama stratejileri sayesinde dünyadaki en başarılı sporcuların sık sık Nike ile iş birliği yaptığını görebilirsiniz.
Peki Nike ismini ararken bu süreçte sizce nasıl bir strateji izledi? Her markanın kendine ait ürettiği bir değer ve aynı zamanda karakteri olmalıdır. Bu da her markanın kendine ait bir yolculuğu olduğu anlamına gelir. Ancak bu yolculukta belli başlı analizler yapmak ve buradan gelecek olan sonuçları belli bağlamlarda değerlendirmek yolun başındaki herkes için şarttır. Birçok güçlü marka ismi sizler için sıraladığımız yöntemleri uyguluyor. Bu kategorilerden birini veya birkaçını düşünerek siz de kendinize kuvvetli bir isim seçebilirsiniz.
Tanıtıcı olmak:
Birçok marka sunduğu hizmeti tek bir kelimeyle özetler. Bu, belirli bir ürün veya hizmet türü arayan müşteriler için oldukça yararlı olabilir. Aynı zamanda bir hizmet kolunu sahiplenmenizi de sağlar. Müşterileriniz bir hizmeti düşündüğünde akıllarına ilk gelen olmak adına bu alternatif sizin için oldukça uygun olabilir. Bu markalar için en iyi örneklerden birkaçı booking.com, hotels.com, Toys R Us, Burger King olabilir. Bütün bu markaların ortak noktası, isimlerinin içerisinde sundukları hizmet veya ürünleri barındırmasıdır.
Derin anlamlar:
Birçok şirket kendisine ilk başta ne olduğu çok da bilinmeyen, metaforik özellikler taşıyan isimler seçmeyi tercih ediyor. Bu gibi isimlerin etkisi, isminizin anlamını tanıttığınızda akılda kalıcı ve yaratıcı olduğunuza dair bir imaj çiziyor olmasıdır. Nike bunlardan sadece bir tanesiyken bu stratejiyi benimseyen başka şirketler de var. Örneğin Jeff Bezos, Amazon ismini egzotik ve farklılığı çağrıştırdığı için kullanmayı seçtiğini söyler. Bir oyuncak şirketi olan Safari ise ismini keşfetme ve macera içgüdüsünden alıyor.
Güzel ikililer:
İki kelimeyi yan yana getirmek de sık sık karşımıza çıkan yöntemlerden biri ve oldukça etkili. Bu kelimeler genellikle kolay okunabilmesi adına iki hece olacak şekilde tasarlanır. Kısa ve öz olmasıdan dolayı hem vurucu hem de markayı özetleyen bir tarz oluşur. Bu örnekler genellikle hem marka imajını hem de sunduğu hizmetleri yansıtmak için kullanılır. Örneğin; YouTube, WhatsApp, Photoshop’un isimlerinde bu izleri görebilirsiniz.
İcat çıkarmak:
Bir başka keyifli yöntem ise icat çıkarmak olabilir. Bu sayede benzersiz ve anlamı tamamen istediğiniz gibi şekillenen bir isim bulabilirsiniz. Ancak unutmamak gerekir ki, böyle bir tarzla dilediğiniz imajı yaratmak için çeşitli pazarlama yöntemleriyle müşterinize markanızı tanıtmanız gerekir. Google bu konuda gerçekten çok başarılı bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. Hatta çok yaygınlaşmış bir arama motoru olması sebebiyle zamanla “Google it” yani “Google’lamak” deyimi de günümüzün kolektif sözlüğüne girmiş halde.
Kısa kısa anlatmak:
Başka bir yöntem ise son derece yaygın olan kısaltma yöntemidir. Kısaltma, diğer kelimelerin ilk harf veya harflerinden oluşur ve tek bir kelime olarak telaffuz edilir. Kısaltmaları hatırlamak genellikle daha kolaydır çünkü uzun olan tam isimlerden daha kısadırlar ancak bazı insanlar bu tarzı pek de profesyonel bulmaz. Bir kısaltma oluşturulduğunda anlamın genellikle ortadan kalktığını unutmamak önemlidir. Bu nedenle imaj ve hedef anlatımı için bu formatı kullanmak en iyi seçenek olmayabilir. Ancak pazarlama stratejinizi; imajınızı ve hedefinizi anlatmak bağlamında sık sık güncelleyebilir ve bu boşluğu her zaman doldurabilirsiniz. BMW (Bayerische Motoren Werke), UPS (United Parcel Service), MoMA (Metropolitan Museum of Art) gibi birçok marka ve kuruluş, isimlerinin uzun olduğu gerekçesiyle bu yöntemi kullanıyor.
Marka isim rehberi
Görüldüğü üzere marka ismi belirlemek için kullanabileceğiniz birçok yöntem var. Hepsinin kendine ait farklı bir etki alanı olması da bu seçim sürecini kolaylaştırmıyor. Hangi ismi seçmelisiniz sorusunun cevabını bulmak için de markanız hakkında belli başlı konularda bir fikir sahibi olmanız oldukça önem taşıyor. Sizler için oluşturduğumuz marka isim rehberinde bu soruları cevaplandırdığınızda kendi yönteminizi çok daha kolay bir şekilde seçebilirsiniz.
Dile kolay
Bazı tanınmış markalar isimlerinin yanlış telaffuz edilmesiyle uzun bir süre uğraşmak zorunda kalmıştır. Örneğin, Volkswagen şirketinin telaffuzu “volksvagın”dır ancak pek çok kişi bu ismin telaffuzunun “volsvagen” veya “volkvagın” olduğunu söyler.
Benzer şekilde, Astra Zeneca “Astra Zenaka” olarak telaffuz edilmesi gerekirken “Astra Zenica” olarak telaffuz ediliyor. Şirketinizin adını birçok dilde kolay okunabilir tutmak önemlidir, böylece potansiyel müşteriler, çalışanlar ve diğer paydaşlar doğru ismi Google’da aratmak zorunda kalmaz. Özellikle yurt dışına açılma ihtimali ve hedefleri olan markaların isimlerini kolay ve birçok dilde okunabilecek hecelerden oluşturması burada büyük bir önem taşıyor.
Akılda kalıcı
Birçok ürün marka adıyla tanınıyor ve bu isim seçimlerinin ve pazarlama stratejilerinin ne kadar doğru yapıldığını gösteriyor. Türkiye’de buna en başarılı örneklerden biri ise Selpak. “Selpak’ın var mı?” birçok kişi için tanıdık bir cümledir. Sadece mendil var mı demek daha kolay ve doğruyken Selpak markasının mendille özdeşleşmiş olması, akılda kalıcı bir ismin önemine işaret ediyor. Bir başka güzel örnek ise Jacuzzi olabilir. Jacuzzi aslında bir marka ismidir ve ürünün ismi ise “hidromasajlı küvet”tir. Ancak birçok kişi bu ürünü kullanırken markasına bakmaksızın “Jacuzzi’ye girdim” diyor.
Görsel tasarımlarınızı unutmayın
Bir isim tasarlarken aynı zamanda bu ismi ileride nasıl kullanacağınızı da hatırlamak büyük bir önem taşıyor. Örneğin logo çalışırken marka isminizin tasarımı istediğiniz imajı yaratabiliyor mu? Anlaşılması güç, zor okunan, uzun isimler logo aşamasına geçildiğinde istenilen sonucu veremeyebiliyor. Dolayısıyla isminizi değiştirmek veya kısaltma kullanma alternatiflerini diğer süreçlerinize geçmeden önce düşünmeniz oldukça önemli.
Son kontrol
Marka isminizi seçerken alternatifli olarak düşünmenizde fayda var. Son aşamada seçtiğiniz ismin kullanılabilir olup olmadığını ölçmelisiniz. Her şeyden önce sizin seçtiğiniz ismin aynısını veya çok benzerini size rakip olan bir başka marka kullanıyor mu? Bambaşka sektörlerde isim benzerliği, hiç istemeseniz de kaçınılmaz olabiliyor… Ancak bu durumda en kritik durum sizinle aynı işi yapan markalarla ilgili. Sizinle aynı ismi taşıması, sektörde bilinir hale geldiğinizde pazarlama stratejinizde güçlük yaşamanıza, müşterilerinizin aklının karışmasına yol açabilir.
Bir başka kontrol etmeniz gereken unsur ise, sosyal medya ve URL uygunluğu olabilir. Markanızın ismi bu mecralarda kullanılıyor mu veya sosyal medyaya adapte edilebilir mi? Bu soruların cevabını markanızı tasarım sürecine sokmadan evvel bilmeniz size maddi ve zamansal olarak büyük bir avantaj sağlar.
Hedeflerinizi belirleyin
Tüm bunları düşünürken, kendinizi belli bir sistemin içerisinde tutmakta fayda var. Karar vermek için birçok etmen olduğundan ötürü marka kimliğiniz ve hedefleriniz konusunda detaylı kararlar vermiş olmanız büyük bir önem taşıyor. Şirketinizin varlığının sebebi, tam olarak ne ürettiği, ürettiklerinin nasıl değerler oluşturduğu gibi konular üzerine düşünmeniz yukarıdaki yöntemleri uygularken sizi doğru seçimlere yönlendirir.
Marka tescili nasıl yapılır?
- Öncelikle tescil başvurusundan önce marka araştırması yapmalısınız
- Başvuru yaparken Türk Patent ve Marka Kurumu’nun talep ettiği evrakları online olarak sisteme yüklenme
- Başvurunuz Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından iki aşamada incelendikten sonra onaylanırsa marka bülteninde yayınlanır
- Belirlenen harç ücretini de yatırdıktan sonra marka tesciliniz tamamlanır.