Koltuğun ömrü kısaldı!
Mobilya sektöründe büyük bir dönüşüm yaşanıyor… Önceleri “ömürlük” olarak tanımlanan mobilyaların kullanım süresi hızla kısalırken dönemsel ihtiyaçlarla mobilya kiralama trendi günbegün yükseliyor. Evdeki mobilyaları “robot süpürgelerin işini kolaylaştıracak” şekilde seçme furyası ise yayılıyor… Tüm bunlar yaşanırken elbette tüketicilerin mobilya alma motivasyonları da aynı kalmıyor. İşte mobilya sektöründe yaşanan bu kapsamlı dönüşümün çıktıları Marketing Türkiye adına PRAGMA’nın gerçekleştirdiği araştırmada…
Yeni evlenen çiftler, halihazırda kurulu bir düzeni olanlar, dinamik ofisler, ev değiştirenler ya da modunu değiştirmek isteyenler… Mobilya sektörünün hedef kitlesi oldukça geniş. Ancak son dönemde en çok mobilya alışverişi yapanlar ya da yapmayı düşünenler gençler. Üstelik fiziksel alışveriş kalıbını da yıkmak üzereler. Online alışverişi daha çok tercih ediyorlar zira mağazaya gidip ürün bakmaya vakitleri yok. Öte yandan mobilya sektörünün favori ürünü olan koltuk tüketicinin mobilya markalarına dair düşüncelerini etkileyen ana unsur konumuna yükselmiş durumda. Peki, tüketiciler mobilya satın almadan önce hangi kanallardan araştırma yapıyor? Favori mobilya markaları kuşaklara ve ürün gruplarına göre nasıl değişiyor? Tasarımlarıyla gençlerin gönlünü çalan markalar hangileri? Tüm yanıtlar PRAGMA’nın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği araştırmada…
Dedeler mağazada torunlar online’da
Katılımcıların alışveriş alışkanlıkları incelendiğinde yüzde 93’lük devasa bir kitlenin mobilya alışverişi için markaların kendi mağazalarını tercih ettiği görülüyor. Bunu yüzde 60 ile fabrika satış mağazaları takip ediyor. Verilen yanıtlar tüketicinin mobilya satın alımında markaya itibar ettiğine işaret ediyor. Hemen hemen her kategoride zirveye oynayan e-ticaret mobilya sektöründe de kendini hissettiriyor. Zira yüzde 54’lük bir kitle mobilya alışverişi için interneti kullandığını ifade ediyor. Yanıtlar yaş grubu özelinde incelendiğindeyse 25-34 yaş arası gençlerin internetten daha fazla mobilya aldığını gösteriyor.
Tüketici markalarla iletişim kurmak istiyor
Mobilya alışverişinden önce yararlanılan bilgi kaynaklarının başında yine markaya ait web sitesi yer alıyor. Bu kapsamda tüketicinin markayla doğrudan ilişki kurma isteği dikkat çekiyor. Katılımcıların yüzde 73’ü tanıdık tavsiyelerine başvururken, yüzde 66’sı sosyal medyaya güveniyor.
Kesenin ağzı koltuk takımı için açılıyor
Araştırma mobilya müşterilerinin son iki yıl içinde en çok koltuk takımı ve yatak/ baza satın aldığını gösteriyor. Ödenen tutarlara bakıldığında en çok para harcanan kategori ortalama 17 bin 700 TL ile koltuk takımı oluyor. İkinci sırada ise 15 bin 50 TL ile yatak odası takımı oluyor.
Güven yoksa satış da yok
Tüketicinin satın alma kriterleri sorulduğunda şaşırtıcı olmayan bir biçimde ilk sırada “Güvenilir bir marka olması” yanıtı geliyor. Ürünlerin dayanıklı olması ve fiyat/performans kriterleri de öne çıkıyor. Ortalamaya göre daha az önemli olarak işaretlenen kriterler ise markanın müşterinin sosyo ekonomik statüsüne hitap etmesi, ürünlerin fonksiyonel olması, orijinal tasarımları olması ve mağaza çalışanlarının hizmet değerlendirmesi olarak dikkat çekiyor.
Gençler ev diziyor
Tüketicinin yakın zamanda satın almayı düşündüğü mobilya ürünlerinde ilk sırayı yine koltuk takımı alıyor. Bunun için ayırmayı planladıkları ortalama bütçe ise 18 bin 765 TL. Demografik farklılıklara bakıldığında yakın zamanda mobilya satın almayı planlayanlar genelde 25-34 yaş arasındaki genç tüketiciler olarak öne çıkıyor. Genç odası ve aksesuarlar ise daha çok kadın tüketiciler tarafından ilgi görüyor.
İstikbal gençlerin aklını çeliyor
Tüketicide zihin payı en yüksek mobilya markaları İstikbal, Bellona ve Kelebek olarak sıralanıyor. Öte yandan orta yaş ve üzeri tüketici özelinde bakıldığında Kelebek ilk hatırlanma oranı en yüksek marka olarak kayıtlara geçiyor. Diğer bir değişle Kelebek’in müşteri kitlesi daha yüksek yaş grubundan oluşuyor. Zihin payı en yüksek olan İstikbal’in hedef kitlesi ise gençler…
Markalar koltuk takımlarıyla hatırlanıyor
Bilinirlikte dördüncü sırada yer alan IKEA, diğer markalara göre en çok aksesuarlarıyla ve genç mobilyasıyla hatırlanarak fark yaratıyor. Diğer markalar genelde tüketicinin gündeminde önemli bir yere sahip olan koltuk takımlarıyla zihinlere kazınıyor. Buna göre bir mobilya markasının bilinirliği için en güçlü ürün kategorisinin koltuk takımı olduğu söylenebilir.
Tüketici mobilya kiralama fikrine sıcak bakıyor
Son dönemde birçok kategoride ürün kiralama trendi gözlemleniyor. Ancak mobilya tüketicisinin mobilya kiralama hakkında pek bir fikri yok. Bu fikre bakış açısı sorulduğunda yüzde 71’lik bir kitle ihtiyaç halinde kiralanabileceği konusunda yeşil ışık yakıyor. Özellikle gençlerin aralarında bulunduğu bu kitlede en fazla koltuk takımı ve aksesuar kiralama fikri onay alıyor. Her dört kişiden biri ise ikinci el mobilya kullanımını reddediyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için PRAGMA’nın yaptığı bu araştırma, 12-23 Eylül 2022 tarihleri arasında online araştırma metodolojisiyle gerçekleştirilmiştir. Örneklem oluşturma için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmada, üç büyük ilde rassal olarak 18-55 yaş arası tüketicilere ulaşıldı, toplamda 500 geri dönüş alındı.
Dijital yayıncılığın büyük dilemması: Reklamlı mı, reklamsız mı?