Togg otomobil pazarını nasıl şekillendirecek?
“Bir otomobilden fazlası: Togg” dosyasının ilk bölümünde Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği kapsamlı “Togg Araştırması” toplumun Togg hakkındaki düşüncelerine ışık tutmuştu. Araştırma verileri de gösteriyor ki bugün halihazırda otomobil sahibi olan katılımcıların yüzde 14,3’ü aracını Togg ile değiştirmekte kararlı. Togg’un toplumda neredeyse her dört kişiden birinde “gurur” duygusunu uyandırdığını ortaya koyan araştırmada yine aynı oranda katılımcının “Mevcut ekonomik koşullarımda hayalini bile kuramıyorum” yanıtını verdiğini de anımsatmak gerekiyor. Dosyanın ikinci bölümünde ise sözü sektörün önde gelen marka stratejistlerine ve iletişimcilere bırakıyoruz…
Togg bir kilometre taşı
✓ Otomotiv sanayimiz açısından önemli bir kilometre taşı olan Togg’un, ülkemizdeki mobilite ekosisteminin gelişimine önemli katkısı olacağına inanıyoruz. Özellikle tedarik sanayimizin yeni teknolojilere uyumu ve ülke genelinde yaygın şarj altyapısının kurulması noktasında Togg’un katalizör etkisi olduğunu düşünüyoruz.
✓ Dünya genelinde hız kazanan iklim politikaları ve her geçen gün daha da netleşen sıfır emisyon hedefleri, tüm dünyayı düşük emisyonlu araçlara geçiş konusunda zorluyor. Bu dönüşüm ülkemiz için de kaçınılmaz.
✓ Gerek elektrikli araç üretimine başlayan veya projelerini kamuoyuna duyuran OSD üyeleri gerekse Togg, Türkiye’de tüketicinin elektrikli araca bakış açısını olumlu yönde etkiliyor. Elektrikli araçlarda şarj altyapısı, sürüş menzili, şarj etme süresi, maliyet gibi satın alma kararını etkileyen birçok unsur ön plana çıkıyor. Gerek dünyada gerekse ülkemizde şarj alt yapısı hızla gelişirken, üreticiler menzil, şarj süresi, maliyet gibi konularda Ar-Ge çalışmalarını sürdürüyor. Dolayısıyla dönüşüm sürecinde nihai müşteri için uygun ortam adım adım hazır hale geliyor. Bu noktada Togg bir elektrikli otomobil üretim projesi olmanın ötesinde ülkemizde şarj altyapısını, mevzuat altyapısını ve tedarik sanayiinin dönüşümünü hızlandırıcı etkisiyle bu dönüşümde önemli bir role sahip.
✓ Pazarın dönüşümünde nihai kullanıcı için uygun ekonomik koşulların oluşmasının da bir zorunluluk olduğunu göz ardı etmemeliyiz. Nihai kullanıcının Togg özelinde değil genel olarak yeni nesil araçlara ekonomik olarak erişimini kolaylaştıracak, araç parkının yeni teknoloji ürünler ile gençleştirilmesini teşvik edecek politikaların hayata geçirilmesi bu dönüşümde belirleyici etkenlerden biri olacak.
Togg geçmişe sahip çıktığı kadar geleceği de kucaklıyor
✓ Togg, “Use Case Mobility” modeliyle, kullanıcı ihtiyaçları odağında, farklı sektör ve hizmet sağlayıcılarla oluşturduğu ekosistemi sayesinde geleceğin mobilite platformu olarak kendini konumluyor. Veri bazlı işleyişi, elektrik enerjisi kullanımı, üretim süreçlerini geri dönüşüm hassasiyetle tasarlaması, 1001 saatte üretilebilmesi, paylaşımlı kullanıma uygun olması gibi pek çok özelliği sayesinde Togg, elektrik enerjisiyle çalışan bir otomobilin ötesinde yeni çağın sürdürülebilirlik, hız, verimlilik, paylaşım ekonomisi ihtiyaçlarına cevap verebilen çağdaş bir platform markası. Bu konumlandırmanın sonucu olarak sektör üstü bir rekabet ortamı ve tabii büyüme fırsatları Togg’u bekliyor.
✓ Togg’un iddialı ve yenilikçi olmanın yanı sıra, geldiği kültüre, geçmişine sahip çıkarken, geleceği kucaklayan bir anlayışla ilerlemesi, iletişim stratejisinde dikkat çekiyor. Bu yaklaşımın, Türkiye gibi geleneklerine bağlı bir kültüre hitap ederken önemli olduğunu düşünüyorum.
✓ Togg ve getirecekleri olanakları pek çok kişi için yeni olacak. Bu sebeple Togg’un anlaşılması ve benimsenmesi adına dijital ve geleneksel mecralar kadar fikir önderleri ve influencer iletişimiyle sunduğu fayda ve değeri basitleştirilerek anlatmanın da ilk aşamalarda faydalı olacağı kanaatindeyim.
✓ Togg, yeni nesil mobilite platformu olarak kendini konumlasa dahi, tüketicinin ilk etapta “duyumsadığı” Türkiye’nin markası elektrikle çalışan otomobil olacaktır. Elektrikli araçlar batarya, aralıksız yol yapma kapasiteleri ve fiyat gibi bazı çekincelerle birlikte, çevreye daha duyarlı ve enerji ekonomisiyle bilinen araçlar. Konjonktür, kültürel değer ve alışkanlıklar düşünüldüğünde ise öncelikle Togg’un ekonomi sağlaması belirleyici olacaktır diye düşünüyorum.
✓ Çevreci özellikler, platform sisteminden gelen faydalar Togg’un rekabetsel avantajını artırma potansiyeline sahip. Ancak sektör üstü rekabet edecek olan Togg’un farklılaşma yaratması kullanıcıyı anlayıp, işlerini kolaylaştırdığı, kullanıcıya değer sunabilmeyi sürdürdüğü ölçüde gerçekleşecektir.
Kendini bir otomobilin çok daha ötesi olarak konumlandırıyor
✓ Türkiye’de farklı müşteri segmentleri için önemli içgörülerden biri “yaşadıkları hayatın, çevrelerinin ve Türkiye’nin bugün olduğundan daha iyi bir yer haline dönüşmesi”dir. Bu segmentler ekonomik olarak yükselseler de kabuklarını kırmak, dönüşmek onlar için önemli bir amaçtır. Togg bu dönüşümü sağlamayı vadediyor ve kendini bir otomobilden çok daha ötesi olarak konumlandırıyor: Akıllı mobilite çözümlerini sağlayacağını ve akıllı bir cihaz olarak hayatı kolaylaştıracağını, ulaşımı ve hatta hayat tarzını dönüştüreceğini söylüyor. Sadece akıllı olmak değil, şık ve tarz sahibi olmayı da beraberinde geliyor.
✓ Ayrıca Togg arka arkaya duyurduğu iş birlikleriyle tek başına değil, dolu dolu bir ekosistemle hareket edeceğini de belirtiyor. Böylece sadece kullanıcıyı değil, ekosistemini de bu dönüşüm yolculuğuna çıkartıyor.
✓ Togg’un şu ana kadar yürüttüğü iletişim çalışmalarının daha çok kurumsal sosyal medya ve önemli gelişmelerin iletişiminden ibaret olduğunu görüyoruz. Örneğin, marka lansman etkinliği, fabrika temelinin atılması, geçen 29 Ekim’deki ilk aracın hattan inmesi ve fabrikanın açılması gibi… Aynı zamanda pil üretimi, Trugo şarj istasyonları, ekosisteme katılan firmalar gibi iletişimlerle kamuoyu sürekli olarak gelişimlerden haberdar ediliyor.
✓ Bununla beraber Togg’un kullanıcılar için reklam özellikli iletişiminin henüz başlamadığını görüyoruz. Farklı özellikleri sayesinde sürekli gündemde olduğundan ve bilinirlilik sıkıntısı çekmediğinden bu şimdilik anlaşılabilir olmakla beraber, hedeflenen dönüşümün sağlanması için fonksiyonel ve konsept iletişimine ihtiyaç olduğu aşikar.
✓ Eğer şarj istasyonu konusu çözülürse fiyatına bağlı olarak Togg’a önemli bir talep olacağını ve Togg alabilecek ailelerin hayatlarında teknolojik ve hatta yaşam tarzı dönüşümü olacağını düşünüyorum.
İnsanlar, mantıklı buldukları şeyi satın alırlar ve bazen bu şey yerli ve millidir
✓ Amerikan Rüyası’nın en önemli vaatlerinden biri büyük ve güzel otomobillerdir. Bu yüzden küçük Japon otomobilleri Amerikan pazarında başarılı olamaz. 1973’te yaşanan petrol krizi Amerika’da petrol fiyatlarının uçmasına neden oldu. Bu durum daha az yakan Japon otomobilleri için tarihi bir fırsattı. Pearl Harbor’dan sadece 30 küsur yıl sonra Japon markaları Amerika pazarında kalıcı bir yer edindi.
✓ Ekonomik refah düştüğünde insanlar ulusal değil, bireysel kaygılarla hareket eder. Türkiye’nin içinde bulunduğu ekonomik durum düşünüldüğünde, özellikle otomotiv gibi dev bütçeli bir kalemde, tüketiciler bireysel ekonomileri için mantıklı olanı arayacaklardır.
✓ Şimdiye dek Togg’un yerli ve milli olmanın ulusal faydası anlatıldı fakat bireylere olan faydası anlatılmadı. Togg’un eğer kamu kurumları ve siyasi kimliğini yansıtmak isteyen insanlar dışında da hedef kitle grupları varsa, şu iki soruya tatmin edici cevaplar vermesi gerekiyor: Tüketicinin cebine bugünden bir faydası var mı? Uzun dönemde değer kaybetmeyecek, sağlam bir araç mı? Togg eğer bu iki soruya da güçlü cevap vererek neden mantıklı olduğunu anlatabilirse Türkiye’nin hem ekonomik hem çevresel sürdürülebilirliği için önemli bir adım atmış olacak.