Çalışanlar “Yılbaşı evde kutlanır” diyor…
Yılbaşı dönemi markalar için iletişim çalışmalarından kampanyalara dek hayli yoğun geçiyor. Bu süreçte tüketici alışkanlıklarına ilişkin isabetli öngörüler geliştirenlerse fark yaratıyor… Peki, bu yılbaşında çalışanların alışveriş tercihleri nasıl olacak? En çok kimlere hediye alınacak? Çalışanlar yılbaşını nerede ve nasıl kutlayacak? Hepsi ve daha fazlasının yanıtları Avansas‘ın “Yılbaşı Araştırması”nda…
Yılbaşında evdeyiz!
Avansas, yılbaşı dönemi yaklaşırken çalışanların alışveriş tercihlerini, satın alma alışkanlıklarını ve yılbaşı kutlama trendlerini araştırdı. Türkiye genelinde yaklaşık bine yakın çalışanla gerçekleştirilen araştırmaya göre her 10 kişiden 8’i yılbaşını evde geçirmeyi planlıyor. Çalışanların yüzde 73’ü ise en az bir yakınına yılbaşı için hediye almayı düşünüyor.
Yapılan araştırmaya göre çalışanların yüzde 80’i yılbaşını evde geçirmeyi planlıyor. Bununla birlikte “Yılbaşına özel yemek hazırlayacağız” diyen çalışanların oranı yüzde 56 iken “Her zamanki gibi yemeğimizi yiyeceğiz” diyenlerin oranı ise yüzde 44. Yılbaşı yemeği için çalışanların yüzde 43’ü 200-600 TL arasında, yüzde 40’ı da 800-1.500 TL arasında bütçe ayıracağını belirtiyor.
Önce sağlık sonra huzur
Yeni yılla birlikte dilekler ve temenniler de her zaman merak konusu olurken “Yeni yıldan beklentinizi bir kelimeyle ifade edebilir misiniz?” sorusuna çalışanların yüzde 48’i sağlık, yüzde 33’ü huzur, yüzde 29’u ise mutluluk cevabını veriyor. Çalışanların verdiği diğer yanıtlar ise şu şekilde sıralanıyor: Para, ekonominin düzelmesi, barış, başarı, güzel bir gelecek, umut, 2022’den daha iyi olması, bolluk/bereket, aşk/sevgi, adalet/eşitlik, refah, iş, hediye, şans.
Her 10 çalışandan 7’si yılbaşı için hediye alışverişi yapacak
Yılbaşının olmazsa olmazları arasında yer alan hediye alışverişi konusunda çalışanların görüşleri de merak konusu elbette. Araştırmaya göre her 10 çalışandan 7’si yılbaşında yakın çevresinden en az 1 kişiye hediye almayı planlıyor.
Yılbaşı alışverişi için 1.000 TL ve üzeri bütçe ayıracağını söyleyen çalışanların oranı yüzde 45 olarak verilere yansırken, 0-400 TL arasında harcama yapacağını belirten çalışanların oranı yüzde 30 olarak karşımıza çıkıyor.
“Yılbaşında kime/kimlere hediye alacaksınız?” sorusuna ise yüzde 65 oranla “eşime” yanıtı verildi. Anne ikinci, baba ise üçüncü sırada yer alırken “kardeşime”, “arkadaşıma”, “iş arkadaşıma”, “nişanlıma/sevgilime”, “çocuğuma” yanıtları da çalışanlar tarafından verildi.
Hediyelerde ilk tercih tekstilden yana
En çok tercih edilen hediye alışverişi kategorisi ise yüzde 49 ile giyim oluyor. Aksesuar, kozmetik ürünü, elektronik ürün, kitap, züccaciye ürünü ve yılbaşı konseptli ürünler giyim kategorisini takip ediyor.
Araştırmaya katılan çalışanların oransal çoğunluğu yılbaşı hediyesi veya kişisel yılbaşı alışverişini “yılbaşından 1 hafta önce” gerçekleştireceğini belirtiyor. Alışveriş için önem verilen kriterlerin başında “teslimat süresi” yer alırken “kampanyalar/promosyonlar”, “fiyat” ve “marka” diğer önem verilen faktörler arasında öne çıkıyor.
Yılbaşı hediyesi çalışanların motivasyonunu artırıyor
İş yerlerinde yılbaşı kutlaması da son yıllarda gelenek haline geldi. Her 10 çalışandan 7’si yılbaşı hediyelerinin çalışanların motivasyonu üzerinde etkili olduğunu düşünüyor. Bu kapsamda orta büyüklükteki işletmelerin yüzde 52’si küçük işletmelerin ise yüzde 33’ü iş yerinde kutlama ve hediye çekilişi yapılacağını aktarıyor.
İş yerinde yılbaşı kutlama organizasyonu gerçekleştirileceğini belirten küçük işletmelerin oransal çoğunluğu kutlamanın “ofis içinde” gerçekleştirileceğini ifade ederken; orta büyüklükteki işletmelerin oransal çoğunluğu “anlaşmalı farklı bir mekanda” yapılacağını belirtiyor.
İşletmelerin yüzde 53’ü ise çalışanlara yılbaşı hediyesi verileceğini ifade etti. Çalışanlara verilecek hediye konusunda ilk seçenek yüzde 44 ile hediye çeki oluyor. Hediye çekini ise yılbaşı sepeti, kupa/kalem/bardak altlığı gibi ürünlerden oluşan hediye kutusu, çikolata/şekerleme ve biblo/masaüstü hediyelik eşya takip ediyor.