Yılın en başarılı influencer marketing stratejileri
Bugün, dört başı mamur bir pazarlama stratejisini influencer’lardan bağımsız düşünmek neredeyse imkansız. Onlar evrenin nispeten yeni oyuncularından olsalar da kitleleri harekete geçirme kasları tartışmasız çok güçlü… Kimilerinin yıldızı TikTok’ta parlıyor, kimileri sahip olduğu ışıltıyı birkaç platforma birden taşıyor. Günün sonunda ise kendimizi bir anda linke dokunurken buluyoruz… Peki, 2022’nin öne çıkan influencer marketing trendleri nelerdi? Hangi markalar 2022’nin en başarılı “influencer marketing” stratejileri hangileriydi? Yanıtlar CreatorDen ekibinin Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği kapsamlı analizde…
E-ticarette influencer rekabeti amansız
Birçok e-ticaret platformu özellikle Instagram hikayelerini kullanarak içerik üreticileriyle iş birliği gerçekleştiriyor. 2022 yılı geçtiğimiz senelere göre çok daha çetin bir çekişmeye sahne olurken influencer iş birliğinde zirveyi tahmin edebileceğiniz üzere Trendyol kimseye bırakmadı… Influencer’lar tarafından paylaşılan tüm linkli hikayeler içerisinde yüzde 46 ile aslan payını Trendyol alırken onu yüzde 27’yle Hepsiburda takip etti…
Trendyol ile iş birliğine giden influencer’ların ortalama takipçi sayısı 397 bin bandında olurken Hepsiburada’nın nispeten daha yüksek takipçili isimlerle iş birliğine gittiği verilere yansıyor. D&R tüm bu paylaşımlar içerisinde yüzde 1’lik bir yer edinse de iş birliğine gittiği influencer’ların ortalama takipçi sayısının 1 milyonun üzerinde olmasıyla dikkat çekiyor…
Sosyal medyada bu yıl öne çıkan trendler
Daha fazla ve daha etkileyici video
2022, bir fotoğraf platformu olarak yola çıkan Instagram’ın çok daha video odaklı bir platforma dönüştüğünün kesinleştiği bir yıl oldu. Millenial’ların ve ünlülerin itirazlarına aldırmadan bu yolda emin adımlarla yürüyerek hem kullanıcıları, hem de içerik üreticileri Reels’lara alıştırdı. Video içeriklerin özellikle Gen Z’nin en çok ilgilendiği içerik tipi olması ve içerik üreticileryle izleyiciler arasında daha fazla bağ kurulmasını sağlaması platformların bu yönde gelişimini tetikledi. Markalar açısından da hedef kitleyle daha derinlemesine temas edebilecekleri bir iş birliği ve içerik modelinin kapıları sonuna kadar açılmış oldu.
Dijital marka ve ürün deneyimini artırmak
Dijital nesneleri gerçek dünya ortamıyla buluşturup etkileşime geçmeyi mümkün kılan Artırılmış Gerçeklik/Agumented Reality (AR) filtrelerine önce Snapchat sonra Instagram ve TikTok’tan oldukça alışığız.
Her gün milyonlarca insanın farklı saç renkleri, makyajlar, maskeler ve pek çok diğer efekti deneyebildiği bu filtreler, markaların da kitleleriyle etkileşime geçmek, UGC yaratmak ya da bilinirlik sağlamak için kullandıkları araçlar halini aldı. 2023 ve ötesinde, AR’ın daha işlevsel kullanımlarını sık sık görmeye başlayacağız.
Etkileşimin yeni arenası: Metaverse
İnsanların dijital bir ortamda, gerçek hayattaki sosyal etkileşimi yaşamasına olanak sunan metaverse’de, bir süredir dünyaca ünlü müzisyenlerin after party’sine kadar düşünülmüş konserlerine hatta müzik festivallerine ve interaktif networking olanakları sunan etkinliklere katılarak deneyim yaşamak mümkün. İzleyiciden katılımcıya doğru geçebildiğimiz bu platformda, içerik üreticileri ve markalar kitleleriyle daha gerçekçi, daha çeşitli etkileşim fırsatları yakalayacak.
Yaratıcı ekonomisinin yükselişi
Yaratıcı Ekonomisi dünya çapındaki sayısı 50 milyonu aşan bağımsız içerik üreticisi ve influencer’ın yarattığı ekonomik değeri temsil ediyor ve her geçen gün büyüyor.
İçerik üreticisi ve influencer’lar, markaları hedef kitleleriyle buluştururken, platformların da kullanıcılar tarafından daha sık ve daha uzun süreli kullanılmasını sağlıyor. Bu da platformların, yaratıcıların içeriklerinden gelir elde ederek daha fazla ve sürekli içerik üretmeye motive olmalarını sağlayacak farklı kazanç modelleri sunmalarına yol açıyor. Özetle platformlar sadece kullanıcı ve reklamverenler için değil, yaratıcılar için de rekabet ediyor…
En iyi sosyal medya kampanyaları
Turknet – YouTube
Turknet bu yıl, yenilikçi altyapı teknolojisiyle verdiği internet hizmetini kitlelere anlatmak adına geniş kapsamlı sosyal medya iş birliklerine imza attı.
YouTube üzerinden içerik üreten, dizi-film eleştirileri yayına alan Murat Soner ile iş birliğine giden Turknet, Murat Soner’in son dönemin popüler dizisi “Gibi” dizisini tartıştığı bir videosunda Turknet’in içerik sağlamakta başarılı, hızlı internet altyapsını anlattığı bir entegrasyon hayata geçirdi. Video organik olarak 1.7 milyon izlenirken, Turknet’in iletişim linkine yaklaşık 9 bin kişi tıkladı.
Aynı dönemde Instagram’da üç farklı influencer Turknet’in altyapısının hayatlarına etkisini konu alan 20 içerik yayına alındı ve 2000’in üzerinde kişi form sayfasına yönlendirildi.
Philips Saç Bakım Kategorisi – TikTok
Philips kampanya kapsamında yeni saç düzleştirici tarağını tanıtmak amacıyla TikTok’ta eğlenceli içerikler üreten, 13-24 yaş arası kadın ağırlıklı bir kitleye sahip yüksek etkileşim oranıyla öne çıkan TikTok içerik üreticileriyle çalıştı.
12 video içerik ile Philips saç düzleştirici tarağın kolay kullanımını ve saç üzerindeki etkisi kitleyle buluşturuldu. Çalışılan isimlerden 9 milyonun üzerinde video izlenmesi elde edilirken, içeriklerin Instagram üzerinden de paylaşılması sağlanarak 16.2 bin link tıklanmasına ulaşıldı. Böylece toplam yüzde 7.26 etkileşim oranıyla kampanya kategorinin en yüksek etkileşim oranlarından birine ulaştı.
Nestlé – Instagram
Nestlé 1 Ekim Kahve Günü projesinde markanın dinamik yüzüyle özdeşleşecek beş influencer ile iş birliğine gitti. Influencer’lar paylaştıkları Reels içeriklerle, gün içerisindeki kahve anlarını takipçileriyle paylaştı.
İçerik üreticileriyle toplam 3,3 milyon video izlenmesi elde edildi. Çalışma kapsamında Nescafé’nin günün her saatine uygun kahve çeşitliliğiyle granül, filtre, soğuk kahve, 3’ü 1 arada gibi ürünlerinin tamamının tanıtımının yapıldığı ve Kahve Günü’nün kutlandığı içerikler paylaşıldı. Kampanyada Reels izlenme oranı yüzde 30.44 olarak gerçekleşti. Nescafé yıl içerisinde Instagram’da 300’e yakın markalı içerik iş birliğine imza attı.
Fairy Spreyşör – Instagram
Yeni ve üç farklı kullanım şekliyle tüketiciye kolaylık vadeden Fairy Power Sprey için tasarlanan projede farklı dikeylerden 21 influencer ile çalışıldı. Ağırlıklı olarak Instagram Reels içerikleri ile 34 paylaşım yapılarak toplam 20 milyon görüntülenmeye ulaşıldı. Doğru influencer-kitle-içerik eşleşmesi sağlanarak yüzde 3 etkileşim oranıyla ortalamanın yüzde 50 altında CPM tutarı ile kampanya tamamlandı. Sprey formundan yola çıkılarak oluşturulan spreyşör söylemi üzerinden oldukça kreatif içerikler oluşturuldu. Pojenin Reels izlenme oranı yüzde 26,06 oldu.
Banvit
Ramazan, sofralarda yer alan birçok marka için çok önemli bir iletişim dönemi. Bu sene Banvit, Nisan ayı boyunca 30 farklı isimle iftar sofrası için yemek tarifi videoları yaratmak amacıyla iş birliğine gitti.
İçerikler markanın kendi hesabında paylaşılırken, çalışılan influencer’lar aşçı ve tarif önerisinde bulunan içerik üreticilerinden oluştu. Banvit yıl içerisinde Instagram’da 260’tan fazla markalı içeriğiyle kitlelere erişti.
Araştırmanın metodolojisi
CreatorDen, Marketing Türkiye için “Yılın En Başarılı Influencerları” araştırmasını gerçekleştirirken 2022 yılında 80 bin 8 influencer’ın paylaştığı 19.6 milyon Instagram paylaşımını, 45 bin 747 influencer’ın paylaştığı 2.4 milyon TikTok paylaşımını ve 10 bin 864 YouTube hesabının gerçekleştirdiği 1.7 milyon YouTube paylaşımını inceledi. “En başarılı kampanyalar” analiz edilirken Instagram için Sosyal Erişim ve Etkileşim Oranı, TikTok için İzlenme, Hashtag Görüntülenmesi ve Etkileşim Oranı, YouTube içinse İzlenme ve Etkileşim Oranı metrikleri kullanıldı.
Facebook ve Twitter markalar tarafından influencer iş birliklerinde tercih edilme oranı düşük olduğu için araştırmaya dahil edilmezken, Twitch hakkında soru işaretleri oluşturan olaylar dizisi sebebiyle raporda yer almadı. En başarılı influencer seçimleri kişilerin mecraya özel CreatorDen Skorları*, Etkileşim Oranları ve mevcut iste İzlenme Oranları (Video/reels paylaşımları var ise) üzerinden yapılırken, Top 5 Kampanya ve influencerlar başarı sırasıyla değil, “En iyi beşli” olarak listelendi…