Dilden düşmeyen dijital kampanyalar
Markalar arası dijital iletişim rekabetinin hızını bir an olsun kesmediği bir yılı geride bıraktık. Öyle ki bir platformda yayına giren reklam fimleri izleyiciler tarafından saniyeler içerisinde bir diğerinden paylaşıldı ve markalar milyonlarca izlenmenin yanı sıra bir o kadar da etkileşim elde etti… Peki, 2022’de dijitalde yaptıkları kampanyalarla fark yaratan markalar hangileri oldu? Sosyal medya kullanıcıları daha çok hangi içeriklere tepki verdi? Yanıtlar Marketing Türkiye için BoomSocial’ın gerçekleştirdiği “2022 Yılının En Çok Konuşulan Dijital Kampanyaları” analizinde…
Sosyal medyada bir kampanyanın gücünü artırıp dalga dalga yayılmasını sağlayan ana unsur nedir? Ortak bir iletişim dili mi, ünlü kullanımı mı, yoksa hedef kitlenin karşısına doğru zamanda doğru platformda çıkmak mı? Elbette bunların her birisi ayrı öneme sahip unsurlar ve güçlü iletişim için olmazsa olmaz kriterler… Ancak BoomSocial’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği analize göre kendini özel günlerde daha çok hissettiren “ortak değerlere” yoğunlaşmak hepsinden çok daha güçlü bir etki yaratıyor. “2022 Yılının En Çok Konuşulan Dijital Kampanyaları” araştırması toplumun ortak değerlerinin önemine vurgu yaparken yılın en iyilerini de gözler önüne seriyor. İşte yıla damga vuran sosyal medya kampanyaları…
İşte yılın en çok konuşulan dijital kampanyaları…
Sabancı Holding – #YorulmakOlmaz
Cumhuriyet Seferberliği projesi kapsamında ülkenin birçok yerinde çalışmalarını sürdüren Sabancı Holding’in 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü’ne özel hazırladığı kampanyası sosyal medyada en çok dikkat çeken çalışmalardan biri oldu. #YorulmakOlmaz hashtagiyle paylaşılan içerikte “Biz yorulmadan çalışmayı senden öğrendik. Açtığın yolda ilerlerken #YorulmakOlmaz, unutmak hiç olmaz” ifadelerine yer veriliyor.
Türkiye İş Bankası – O, Ölmez
Türkiye İş Bankası tarafından Mustafa Kemal Atatürk’ün aramızdan ayrılışının 84. yıl dönümü için hazırlanan içerik sosyal medya kullanıcılarının beğenisini toplayarak yılın öne çıkan kampanyaları arasında yer aldı. Mustafa Kemal Atatürk’ün sonsuza dek kalbimizde yaşayacağı mesajı filmde gördüğümüz çocuğun sözleriyle verilirken paylaşılan içerikte “O, ölmez.” ifadesi vurgulanıyor.
Biliyoruz ki o çocuk haklı…
“10 Kasım, hepimiz için bir takvim yaprağından çok daha fazlasını ifade ediyor. Cumhuriyetimizin kurucu liderini anmak için sayısız iletişim ve anma programı gerçekleştirilen bu gün, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün kurduğu Türkiye İş Bankası için ise kendine özgü anlamlar taşıyor. 84 yıl geçse de hüznümüzün yanı sıra Atamızın değerlerini ve “en büyük eserim” dediği Cumhuriyetini yaşatma kararlılığımızın her zaman taze kalacağını, Türkiye İş Bankası için hazırladığımız büyük bir filmle hatırlattık. Tarih danışmanlarıyla birlikte hayata geçirdiğimiz hikâye, 1938’in 10 Kasım sabahında İstanbul Boğazı’nda ilerleyen bir yolcu vapurunda geçiyor. Gazeteden okuduğu, Atatürk’ün sağlık durumuyla ilgili habere çok endişelenen bir baba ve küçük oğluna odaklanan film; Dolmabahçe’nin yarıya inen bayraklarıyla gözleri dolan babanın hüznüne karşın, çocuğun inanç dolu ‘O ölmez’ sözüyle sona eriyor. Biliyoruz ki o çocuk haklı.”
Şişecam – #Paramparça
BoomSonar teknolojisi kullanılarak hazırlanan yılın en etkili marka içerikleri araştırmasında Şişecam’ın Paramparça reklam filmi de yer alıyor. Şişecam, 10 Kasım’a özel hazırladığı reklam filminde camı çekiç darbeleriyle kırarak yarattığı portrelerle dünya çapında ses getiren İsviçreli çağdaş görsel sanatçısı Simon Berger’e yer verdi. Berger’in 4 bin 28 çekiç darbesiyle yarattığı Atatürk portresi, “Paramparça” isimli filmle sosyal medyada gündem oldu.
Camı ölümsüz bir esere dönüştürdük…
“Mustafa Kemal Atatürk’ün direktifleriyle kurulan bir şirket olarak 10 Kasım’da O’nu, varlık nedenimiz olan camı ölümsüz bir esere dönüştürerek anmak istedik. Her sene 10 Kasım’da tüm Türkiye tek bir duygu etrafında toplanıyor; hüzün… Bunu kendi marka dünyamızdan ele aldığımızda filmin ana mesajı netleşti: Paramparça. Eserin Simon Berger tarafından yapım aşamasını kayda aldığımız filmimizi 9 Kasım günü yayınladık ve gördük ki koca bir milletin yüreği 10 Kasım’da paramparça idi…”
Kelimelerin gücünden fazlasını hayal ettik
“Şişecam için 10 Kasım, belki de ülkemizdeki birçok kurumdan çok daha farklı bir anlama sahip.
Bir marka için kendi ürününü reklamda parçalamak cesur bir bakış açısı olarak görülebilir ancak ‘Bizi bir tek Atamızın ardından duyduğumuz üzüntü paramparça eder’ dedik.
Eserin yapım aşamasını gösteren filmimizde kelimelerden çok herkesin ortak hislerine güvendik ve 10 Kasım günü karşılaştığımız rakamlarla da bu hislerin herkes tarafından bir karşılık bulduğunu gördük.”
Halkbank – #CumhuriyetBayramı
Halkbank, cumhuriyetin ilan edilişinin 99. yılına özel hazırladığı reklam filmiyle sosyal medyada öne çıktı. “99 yılın coşkusu geleceğin umudu Cumhuriyet” başlığı ile yayınladığı 29 Ekim reklam filminde cumhuriyeti hep daha ileriye taşımak için çalışan gençlere yer verdi.
Koç Holding – #UmudumuzSonsuz
Koç Holding ise 10 Kasım’da Mustafa Kemal Atatürk’ü “#UmudumuzSonsuz” filmi ile andı. Büyük ilgi toplayan reklam filminde tüm zorluklara ve başına gelen olumsuzluklara rağmen mücadelesinden hiçbir zaman vazgeçmeyen Mustafa Kemal Atatürk’ün hikayesini anlattı.
Filmlerimizin sahiplenilmesi bir sonraki yıl için bize ilham veriyor
Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ü anmak, onun bizlere miras bıraktığı değerleri ve fikirleri ilelebet yaşatmak amacıyla sürdürdüğümüz 10 Kasım iletişimlerimizde, bu yıl umut temasını ön plana çıkardık. Yaşadığı tüm olumsuzluklara ve zorlu koşullara rağmen mücadelesinden vazgeçmeyen Atatürk’ün, birçoğumuzun bildiği gerçek bir çocukluk anısından esinlenen filmimiz, #UmudumuzSonsuz söylemi ile kurucu liderimizin kararlılığının ve tüm yaşadıklarına rağmen tükenmeyen umudunun, hedeflerine ulaşmasındaki önemine dikkat çekiyor. Koç Holding olarak 2006 yılından bu yana her 10 Kasım’da kamuoyu ile paylaştığımız filmlerimizin tüm toplum tarafından beğenilmesi ve sahiplenilmesi, bir sonraki yılın iletişim çalışmaları için bizlere ilham veriyor ve motivasyon sağlıyor.
Sonsuz umudun simgesi…
“Yaşamakta olduğumuz zorlu zamanlarda her şeyin üstesinden gelebilmek için ihtiyacımız olan umudu, ölümsüz liderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ten ve onun eşsiz duruşu ile kararlılığından ilham alabileceğimizi ortaya koymaya çalıştık.
Herkesin bildiği o sahnenin; aslında yılmayan mücadelenin, kararlılığın ve düşse de her zaman ayağa kalkan sonsuz umudun simgesi olduğunu vurguladığımız böylesi bir filme imza atmaktan büyük gurur duyuyoruz.”
Beko – Kadının işi, gücü!
Beko, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü için hazırladığı filmle fırsat eşitliğini desteklediğini gösterdi. “100 Kadın Bayi” projesiyle kadınları girişimciliğe teşvik etmeyi hedefleyen “Kadının İşi, Gücü!” reklam filmi büyük beğeni topladı.
Bayilik “erkek” mesleği değil
Sağlıklı bir toplum için cinsiyet tabularının yıkılması gerektiğine inanıyoruz. Bu yüzden mesleklerin toplumda ‘erkek’ ve “kadın” mesleği olarak ayrılmasına ve bayiliğin “erkek işi” olarak görülmesine karşı çıkıyoruz.
3 yıldır devam eden Beko 100 Kadın Bayi projemiz, girişimci kadının toplumsal ve ekonomik hayatta güçlenmesi ve kadınları başarılı birer girişimci haline getirme hedefiyle başladı. Projemizin başladığı ilk günden bugüne online başvuru formumuz aracılığı ile Türkiye’nin her yerinden toplamda 7.200 kadın girişimcinin başvurusunu aldık.
Kadının İşi, Gücü reklam filmimizin de projemizi en güzel şekilde yansıttığına inanıyoruz. Projemizin hayata geçiş amacını hayatın içinden çok sık rastladığımız örneklerle aktarıyor. Mesajımızı sıcak ve net bir biçimde ortaya koyuyor.”
Amacımız topluma yeni bir bakış açısı kazandırmak
“Kadınlar kendilerine atfedilen, çocukluklarından itibaren onlara ‘öğretilmiş’ işleri yapıyorlar. Bu durum toplumda “kadın işine” dair bir algı oluşturuyor. Bu nedenle iletişimimizle bayilik özelinde kalmadan, toplum zihnindeki cinsiyet tabularını sorgulamayı & ev işi/meslek gruplarındaki cinsiyet ayrımına karşı çıkmayı hedefledik. Normalleştirilen cinsiyet kalıplarını açıkça resmetme cesareti gösterirken ne şans ki markamız da bu cesaretimize destek ve ortak oldu. Çünkü her işe gücünü katan kadının işi gücü ev değil; kadının işi, gücüydü!
İletişime 5 bölgede birçok platformla devam ediyoruz. Bugün 7.200 başvuru sayısına ulaştık, bayilik ekosistemine 97 mağazasıyla 90 kadın katıldı. Bu sayılar işin, iletişimin ötesine geçtiğini gösteriyor; ‘gerçek bir faydaya hizmet eden’ bir projenin parçası olmaksa bir ajansın başına gelebilecek en güzel şeylerden bir tanesi.”
Trendyol – Trendyol Yanında
Trendyol iş ortaklarına verdiği desteği Tarkan’ın rol aldığı reklam filmiyle duyurdu. Filmde, Tarkan müzik sesini takip ederek bir bağlama dükkanına giriyor ve bağlama ustasıyla birlikte “Uzun ince bir yoldayım” türküsüne eşlik ediyor.
Trendyol, hayalleri için var gücüyle çalışanların yanında
“Türkiye’nin Trendyol’u olarak, yüz binlerce esnaf, KOBİ ve üreticilerimizin her zaman yanındayız. Megastar Tarkan ile çektiğimiz ikinci reklam filmimiz, ‘Trendyol Yanında’ tam da bu amaca hizmet ederek, iş ortaklarımızı her zaman, her koşulda desteklediğimizi göstermekte güzel bir fırsat oldu.
Tarkan’ın ‘Uzun İnce Bir Yoldayım’ türküsünü filmimiz için seslendirmiş olması da bu anlamda ayrıca kıymetli. Hayalleri için var gücüyle çalışan yüz binlerce iş ortağımıza destek olmak, onların sesi olmak için yola çıktık ve çok güzel dönüşler aldık. İş ortaklarımızdan aldığımız binlerce mesaj da bizler için ayrı bir mutluluk.”
Uzun ince bir yoldan geldik
“Trendyol’un, tüm ekibin, Tarkan’ın, prodüksiyonun fikrin her aşamasında elini taşın altına koyduğu anlamlı bir işe imza attık.
Bizim için çok değerli olan ‘Uzun İnce Bir Yoldayım’ şarkısının doğal olarak getirdiği yükün altından kalkabildiysek ne mutlu.
Mesajımızı tüketiciye geçirebilmek, bu kadar güzel tepkiler almak, filmin anlattığı ‘emeğini tüm Türkiye’ye ulaştırma’ kavramının gerçek anlamda hayata geçmesi ayrı bir gurur veriyor.”
Türk Hava Yolları – #Pangea
Türk Hava Yolları’nın süper kıta Pangea’dan esinlenen ve Super Bowl’da yayınlanan belgesel tadındaki reklam filminde uzakların yakın hissedilebileceği mesajı veriliyor. Morgan Freeman’ın rol aldığı ve hem gerçek görüntülerin hem de özel efektlerin kullanıldığı reklam filmi izleyenlerin beğenisini topladı.
Pegasus Hava Yolları – Sonsuza Dek Kalbimizde
Pegasus Hava Yolları’nın 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü’nde Mustafa Kemal Atatürk’ün aslında her gün göklerde olduğunu vurguladığı film 2022’de sosyal medyada ilgi gören çalışmalar arasındaydı. “İstikbal Göklerdedir diyerek göklere attığı imzası, sonsuza dek kalbimizde olacak…” ifadelerinin yer aldığı film 10 Kasım’da en çok beğeniyi alan içeriklerden biri oldu.
Fikir ilk andan itibaren bizi etkiledi
“Pegasus Hava Yolları olarak ‘uçmak herkesin hakkı’ diyerek çıktığımız yolda; insanlara yeni yerler görmeleri, yeni keşifler yapmaları için ilham ve imkân veriyoruz. Bunları gerçekleştirirken, ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün idealleri ve öğretileriyle yaşayan milyonların kalbinde uçağa binmesi fikri, hem marka vaadimizle ilişkili hem de duygusal dokunuşu hepimizi etkileyen bir çalışma oldu.
İlk duyduğumuz andan itibaren fikir bizi etkiledi ve filmin hazırlığındaki tüm aşamalarda da son derece heyecanlıydık. Bunun gibi kıymetli özel günlerde yapılan işlerde marka vaadiyle örtüşmesi, şirket çalışanlarımızda ve dokunduğumuz herkeste bıraktığı etki, bizim en büyük ödülümüz oluyor. Yayın sonuçlarından da gördüğümüz üzere, en az bizim kadar izleyicilerin de beğendiği fark yaratan bir içerik yaratmayı başardığımız için mutlu ve gururluyuz.”
Atatürk milyonların yüreğinde uçağa biniyor…
“Her yıl 10 Kasım’da onlarca marka ulu önder Mustafa Kemal Atatürk’ün ölüm yıl dönümü vesilesiyle ona olan sevgi ve bağlılıklarının altını çizmek istiyor. Bu hepimizi duygulandıran iletişim atmosferinde markaların farklılaşması, öne çıkması her geçen gün daha da zorlaşıyor. Tam da bu sebeple, Atatürk değer ve ilkelerine gönülden bağlılığıyla bilinen Pegasus markasının 10 Kasım iletişiminde markanın var oluş sebebiyle doğrudan ilintili bir hikâye işlemek istedik.
57 yıllık ömründe Türkiye’yi demir ağlarla ören, gemilerde halkı selamlayan, Türkiye’yi farklı farklı araçlarla karış karış gezen Mustafa Kemal, acaba hiç uçağa binmiş miydi? Tarihi kaynaklarda bu soruya verilen farklı cevaplar olsa da, tek ve net cevabın olmaması durumu muğlaklaştırıyordu. Oysaki Atatürk’ün ortaya koyduğu ilkelere gönülden bağlı Pegasus için bu sorunun cevabı çok netti. Mustafa Kemal Atatürk, çocukların okuduğu kitaplarda, Pegasus uçuş görevlilerinin göğsünde, en önemlisi de milyonlarca insanın yüreğinde her gün yüzlerce kez uçağa biniyordu. Türkiye’deki milyonlarca insanın aklını kurcalamış olan bu soruya, Pegasus Hava Yolları’nın Atatürk sevgisini merkeze alan bir filmle cevap vererek, 10 Kasım’da Mustafa Kemal Atatürk’ü, marka varlığımıza uygun bir şekilde anmayı başardık.”
Petrol Ofisi – Yüzyılın Dehası
Öne çıkan marka içerikleri arasında Petrol Ofisi’nin 10 Kasım paylaşımı da yer aldı. Sunay Akın tarafından seslendirilen ve Atatürk’ün tüm dünyada gördüğü saygınlığın anlatıldığı reklam filmi büyük beğeni topladı. Filmde bacağından rahatsız olan ve doktorların seyahat etmemesini söylediği İngiliz General William Birdwood’un Mustafa Kemal Atatürk’ün vefatını öğrenmesi üzerine Ankara’ya gelmesi anlatılıyor.
İletişim stratejimizi “bizden” bir dille kurguluyoruz
“Yıllardır tüketicilerimizle kurduğumuz güven ve duygu bağıyla, markamızın mesajlarını daha dinamik, daha samimi ve daha ‘bizden’ bir iletişim diliyle aktarıyoruz. Müşterilerimizin duygu ve düşüncelerine değerli bir anıyla dokunarak, zihinlerdeki Petrol Ofisi markasını kendileriyle özdeşleştirebilmelerine önem veriyoruz. Bugüne ve geleceğe ilham olabilmek adına yaşadığı dönemin ötesine ışık tutan isimlerin hikayelerini ölümsüzleştirmek istedik.
Eşsiz tarihçi ve yazar Sunay Akın ile birlikte üç yıl önce çıktığımız bu yolculukta, bugüne kadar tam 22 hikayeyi ‘İlkler ve Geleceğe Işık Tutan Kahramanlar’ başlığı altında sosyal medya ve podcast kanallarımızda Türkiye’nin beğenisine sunduk. Paylaşımlarımız 135 milyonu aşkın kişiye ulaştı ve 2 milyona yakın etkileşim yarattı. Ölçülemeyen kısımda ise bize gelen teşekkür mesajlarının yanı sıra okullarda reklam filmlerimizin öğretmenler tarafından öğrencilere gösterilmesi, eski A Milli Futbol Takımı Teknik Direktörü Şenol Güneş’in 18 Mart Çanakkale Zaferi filmimizi motivasyon amacı ile milli oyuncularımıza maç öncesi seyrettirmesi gibi gurur verici geri dönüşler de alıyoruz.”
Marketing Türkiye Almanak sayısını okumak için TIKLAYIN!