Oyuncu olmak isteyenler hem kandırılıyor hem de mahkemeye veriliyor
“PwC’nin Küresel Ekonomik Suç ve Dolandırıcılık” araştırmasına göre, iş dünyasındaki dolandırıcılık vakaları 20 yılın en yüksek seviyesine ulaştı ve geçtiğimiz iki yıl içinde dolandırılan şirketlerin oranı yüzde 51’e yükseldi. Öyle ki dolandırıcılık artık yalnızca kişiden işletmeye ya da kurumdan kuruma olmaktan da çıktı. Son yıllarda sıkça görülen istihdam dolandırıcılığı, çalışan adaylarını da bu sirkülasyonun için çekmeye başladı. İstihdam dolandırıcılığı pek çok sektörde kendini gerçekliği olmayan iş ilanlarıyla gösterirken, listenin ilk sıralarına oyuncu alımlarının yapıldığı “cast” ajansları yerleşti.
Dolandırıcılar güven oluşturmak için halka açık alanları tercih ediyor
Sektöre birçok isim kazandıran Maydonoz Ajans ve Yetenek Evi Sanat Akademisi kurucusu Yağmur Gökkaya birçok gencin hayallerini süsleyen oyunculuk mesleği için insanları dolandırıcı ajanslara karşı uyardı: “Dizi, film, tiyatro gibi projelere oyuncu alımları, çoğu zaman ‘cast’ ajansları tarafından yapılıyor. Ancak dijitaldeki platformların günlük hayatımızda yaygınlaşmasıyla birlikte sahte ajansların çoğalması ve bunların insanlara ulaşmalarının kolaylaşması kaçınılmaz hale geldi. Dolandırıcı ajanslar, seçmeler düzenliyor, insanlardan üst seviyeye yükselmeleri için belirli miktarda ücret talep ediyor. Hatta bu görüşmeleri otel, restoran gibi halka açık alanlarda yapıyorlar ki güven oluşturabilsinler. Ancak gelin görün ki görüşmeler ve para aktarımı sonucunda elde var sıfır. Oyuncular açıkta kalıyor ve aslında o seçmeler hiçbir gerçek projeye hitap etmiyor.”
İmzalatılan senetle mahkemeye veriyorlar
Yağmur Gökkaya, “Dolandırıcılık yapan oyunculuk ajansları, adaylardan para almakla da kalmıyor. Onlara senet imzalatıyor ve talep ettikleri ücret ödenmediği takdirde senetle birlikte olayı mahkemeye taşıyor. Yani aslında yasal olarak var olan, buna rağmen istihdam yaratmayan bir kaotik düzenden bahsediyoruz. Oyuncu adaylarının bu noktada gerçeği ayırt etmeleri gerekiyor. Örneğin dolandırıcı olmayan ajanslar, başvuranlara ilk adımda mesleğin zorluklarından bahseder. Sabır, emek ve zaman harcaması gerektiğini her ne kadar yetenekli olursa olsun donanımlı bir eğitim alması gerektiği bilgisini verir. Diğer yandan da sitelerinde sektöre kazandırdıkları oyuncuların kimliklerine açık bir şekilde yer verir” dedi.
Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!
Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “İş Dünyası Gündem Değerlendirme Araştırması”nın beşincisi gösteriyor ki; geride bıraktığımız yıl “Fırtına yaklaşıyor” diyen üst düzey yöneticiler kendilerini fırtınadan da öte bir kasırganın ortasında buldu. Öyle ki pek çoğunun enflasyon öngörüsü yüzde 26,9, dolar kuru öngörüsü ise 12,6 TL olmuştu. Geçtiğimiz yılın “korkunç” öngörüleri gerçeğinin yanında masum kaldı… Peki ya 2023 öngörüleri! İşte o noktada da ortak bir ses yükseliyor iş dünyasından: “Sırada daha kötü günler var…”