Google AI destekli içerikleri kabul etmeye başladı: Peki, neden?
OpenAI tarafından geliştirilen yapay zeka dil modeli GPT-3’ün kullanıma sunulmasıyla birlikte birçok AI tabanlı içerik yazma aracı geliştirildi. Bu platformların geliştirilmesi ve herkese açık şekilde ücretli veya ücretsiz olarak kullanıma sunulmasıyla birlikte içerik temelli internet siteleri, AI desteğiyle birlikte çok sayıda içeriği kısa sürelerde üretmeye ve yayınlamaya başladı. Yapay zeka tabanlı içerik oluşturma araçlarının iyi bir brief verilmesi durumunda her konuda kaliteli içerik üretebilmesi, içeriklerin Google’da listelenmesini ve yüksek trafik rakamlarına ulaşmasını sağlayabiliyor. Son olarak konuyla ilgili bir rehber yayınlayan Google, AI ile oluşturulan içerikleri faydalı ve kaliteli olması halinde kabul edeceğini belirtti. Peki, Google’ın AI ile üretilen içerikleri kabul etmesine giden süreçte neler etkili oldu? Google’ın bu kararı AI’in geleceği açısından ne ifade ediyor? Yanıtlar Boosmart SEO Takım Lideri Anıl Zengin‘den geliyor…
Google, AI ile oluşturulan içerikleri destekleyeceğini açıkladı
AI ile içerik oluşturma günden güne yaygınlaşırken, Google’ın arama sonuçlarında AI ile oluşturulmuş içerik kullanan internet sitelerine yönelik yaklaşımının ne olacağı merak ediliyordu. Google, Search Central Blog sayfasında yayınladığı bir rehberle bu bekleyişi sona erdirdi ve AI ile oluşturulan içeriklere yaklaşımının olumlu olduğunu duyurdu.
Yıllardır içeriğin nasıl üretildiğinden çok içeriğin kalitesine odaklandıklarını belirten Google, şimdiye kadar olduğu gibi E-E-A-T kapsamında kaliteli içeriği ödüllendirmeye devam edeceklerini belirtti. Google ayrıca, yaptığı duyuru metninde “Kaliteli içeriği ödüllendirmeye odaklanmak, başladığımızdan bu yana Google’ın temelini oluşturuyor. Güvenilir bilgileri ortaya çıkarmak için tasarlanmış sıralama sistemlerimiz ve faydalı içerik sistemimiz dahil olmak üzere bugün de devam etmektedir.” ifadelerini kullanıyor.
Yapay zeka ile içerik oluşturmayı düşünen içerik üreticilere tavsiyeler de veren Google, “Açıklandığı gibi, içerik nasıl üretilirse üretilsin, Google Arama’da başarı arayanlar orijinal, yüksek kaliteli, E-E-A-T niteliklerini sergileyen, insanlara öncelik veren içerikler üretmeye çalışmalıdır.” ifadelerini kullanarak AI ile içerik üretiminin sonucunda insanlara faydalı çıktılar vermesinin öneminin üzerinde duruyor.
Özetlersek, Google yapay zeka ile oluşturulan içeriklerin kaliteli ve insanlara faydalı bilgiler veren bir içeriğe sahip olmasını istiyor. Sadece Google arama sonuçlarında kolay şekilde üst sıralarda listelenmeye yönelik AI içerik kullanımı yapan sitelerin halen ihlal yaptığını belirten Google, yapay zekanın yararlı ve orijinal içerik üretmeye yardımcı bir araç olarak dikkate alınmasını öneriyor.
AI ile içerik üretimi, SEO ve başarı hikayeleri
Şu anki aşamada AI tarafından oluşturulan içeriklerin bir internet sitesinde kullanılması durumunda bu içeriklerin Google’da indekslenmede ve üst sıralarda pozisyon almada bir engele takılmadığını biliyoruz. SEO topluluklarında yapılan paylaşımlarda bu konuda denemeler ve araştırmalar yapıldığını ve AI destekli içerik üreterek ve ortalama düzeyde SEO’ya uygunluk sağlayarak milyonlarca Impression ve yüz binlerce organik tıklama edinmenin mümkün olduğu sonucunu görmüştük.
Bunun yanı sıra, AI ile içerik üreten ve yayınlayan internet sitelerinde Google Adsense gibi platformlara kayıt olarak reklam yayınlamak ve yayınlanan reklamlardan gelir elde etmek için herhangi bir engel yok. Ayrıca AI ile içerik üreterek internet sitesinde reklam yayınlayan ve önemli miktarlarda kazanç elde eden başarı hikayeleriyle de karşılaşmaktayız.
Özetlersek, günümüzde AI ile üretilen içeriklerden yüksek miktarda Impression, Organik Tıklama ve kazanç elde etmek mümkün ve bunun için bir engel söz konusu değil. Fakat gelecekte, özellikle Google’ın AI içeriklerini faydalı ve kaliteli olması dahilinde kabul edeceğini açıklaması ve yalnızca Google’da sıralama almak için üretilmiş içerikleri spam olarak değerlendireceği senaryoda bu durumun ne yönde şekilleneceği elbette belirsiz.
Google’ın AI ile oluşturulan içeriklere yaklaşımı bugüne kadar nasıldı?
Bugünlerde birçok kişinin aklında, Google’ın yapay zeka destekli olarak üretilen içerikleri kabul edeceğini açıklaması ve AI ile oluşturulan içeriklere yönelik Google algoritmasındaki yaklaşımın gelecekte nasıl şekilleneceği konusunda soru işaretleri yer alıyor. Günümüzde Google, AI destekli olarak üretilen içeriklerin insanlar için faydalı ve kaliteli olacak şekilde hazırlanması durumunda spam olarak kabul etmeyeceğini belirtse de, geçmişte AI destekli üretilen içerikleri “otomatik oluşturulan içerik” kategorisinde değerlendirerek cezalandırma uygulayabiliyordu.
Daha önceden bu konu hakkında Google’dan John Mueller, AI ile oluşturulan içeriklerin Google politikalarına göre otomatik oluşturulan içerik kategorisine girdiğini ve tespit edilmesi durumunda kullanan sitelerin manuel cezalarla karşılaşabileceğini belirtmişti.
Mueller ayrıca GPT-3 gibi çok daha gelişmiş AI mekanizmalarından da önce insanların farklı yöntemlere başvurarak otomatik içerik üretimi yaptığını ve günümüzdeki makine öğrenimi tabanlı AI araçlarıyla içerik üretmenin bundan bir farkının olmadığını söylüyor. Ek olarak bugünlerde ChatGPT gibi araçlarla oluşturulan içerikler eskiye göre her ne kadar daha kaliteli olsa da bu içeriklerin Google’ın gözünde halen Web Yöneticisi kurallarına aykırı olduğunu ve spam olarak kabul edildiğini de ekliyor.
Öte yandan Google’ın mevcut algoritma yapısında bir içeriğin ChatGPT gibi ileri düzey dil modelleri barındıran araçlarla mı yoksa insanlar tarafından mı hazırlandığını tespit edebilecek bir beceri bulunmadığı iddia ediliyor.
Yani bu iddiaya göre Google algoritması şu anda bir içeriğin insan tarafından mı yazıldığını yoksa AI ile otomatik mi oluşturulduğunu tespit edemiyor ve Google, şu anda AI ile otomatik oluşturulan içerikleri sadece webspam ekibinin tespit etmesi ile yakalayabiliyor. Bu konuyla ilgili olarak yöneltilen soru hakkında verdiği cevapta “Bunu iddia edemem. Ancak bir şeyin otomatik olarak oluşturulduğunu görürsek, webspam ekibi kesinlikle bu konuda önlem alabilir.” diyen Mueller, Google’ın AI ile yazılmış bir içeriği otomatik olarak tespit ettiği konusunda kesin bir ifade kullanamadı ve “Geleceğin bu konuda nasıl gelişeceğini bilmiyorum, ama bu teknolojilerin herhangi birinde olduğu gibi biraz kedi fare oyunu olacağını hayal ediyorum.” dedi.
Google’ın AI ile oluşturulan içerikleri kabul etmesine etki eden olası faktörler
AI ile oluşturulan içeriklerin insanlar için faydalı ve kaliteli olması
Doğrudan AI ile otomatik olarak veya AI platformlarından eklemeler yapılarak oluşturulan içerikler, geçtiğimiz haftaya kadar Google için otomatik oluşturulmuş içerik kategorisinde spam olarak değerlendiriliyor ve kullanan siteler için cezalandırma yapılabiliyordu. Fakat farklı SEO topluluklarında, AI destekli olarak hazırlanan içeriklerin oldukça kaliteli, bilgi dolu, imla kurallarına tamamen uyumlu ve okunabilirlik açısından da ideal durumda olması nedeniyle, AI ile oluşturulan içeriklerin Google’ın içerik politikalarına aykırı durumda olmadığı savunuluyordu. Hatta bu içerikler insanlar için faydalı olduğundan dolayı Google’ın AI ile oluşturulan içeriklere herhangi bir kısıtlama veya ceza uygulamaması gerektiği savunuluyordu.
BuzzFeed ve medium’un AI ile oluşturulan içeriklere pozitif yaklaşımı
AI tabanlı içerik oluşturma araçlarının popülerleşmesi ve yaygın şekilde kullanılması, BuzzFeed ve Medium gibi yayıncıların da bu konuda bir adım atmasına sebep oldu. BuzzFeed CEO’su Jonah Peretti, yapay zekanın bu yıl şirkette daha büyük bir rol oynamasını planladıklarını belirtti ve bu doğrultuda ChatGPT’yi ve OpenAI’ı aktif olarak quiz türündeki içeriklerini geliştirmek ve kitlesi için bazı içerikleri kişiselleştirmek için kullanacaklarını duyurdu.
Öte yandan dünyanın en büyük blog platformlarından olan Medium da ChatGPT konusunda tavrını belirtti ve açıkça belirtildiği sürece ChatGPT benzeri robotlarla yazılan içeriklere izin vereceğini duyurdu. Medium’un içerikten sorumlu Başkan Yardımcısı Scott Lamb, konuyla ilgili yaptığı açıklamada yapay zeka ile desteklenen içeriklerin Medium’da kullanılmasını desteklediklerini fakat bu içeriklerin yapay zeka kullanılarak oluşturulduğunun açıkça etiketlenmesini şart koştuklarını belirtti. Öte yandan Medium, bir içeriğin yapay zeka tarafından oluşturulduğuna dair bir kanıt tespit ederse, bu içerikleri platformdan kaldırmayacak. Ayrıca Medium, yapay zeka destekli içeriklerin “Sizin İçin” bölümünde ve “Medium Digest” adlı e-posta bülteninde listelenmeyeceğini ve geniş kitlelere sunulmayacağını açık bir şekilde belirtti.
Dünyanın önde gelen içerik yayıncılarından olan BuzzFeed ve Medium’un AI destekli içeriklere karşı tavırlarının olumlu olması ve herhangi bir engelleme uygulamayacak olması, Google’ın AI desteğiyle oluşturulan içeriklere yönelik tavrını değiştirmeye etki eden başka bir faktör olabilir.
Google Yönetiminden ChatGPT İçin “Kırmızı Kod” Verilmesi
Google, popülerliği ve kullanımı günden güne artan ChatGPT’nin Google arama motoruna bir rakip olarak gösterilmesi ve her geçen gün daha fazla kullanıcı tarafından kullanılması gibi sebeplerden dolayı ChatGPT için bir “kırmızı kod” yayınladı. Google CEO’su Sundar Pichai, Google arama motoruna karşı önemli bir rakip haline gelebilecek olan ChatGPT için bir “kırmızı kod” yayınladı ve Google yönetimini alarm durumuna geçirdi. Buna ek olarak ChatGPT tehdidine karşı yanıt vermek için şirket içindeki grupların çalışmaları gözden geçirildi. Konuyla ilgili açıklamasında ise CEO Pichai, “Şimdi önceliğimiz, yeni yapay zeka prototipleri ve ürünleri geliştirmek ve bu ürünleri piyasaya sürmek.” dedi.
Google’ın Bard ile ChatGPT’ye rakip olması
Kendisi için bir tehdit olarak gördüğü ChatGPT için alarm durumuna geçen Google, şirketin geliştirmekte olduğu yapay zeka ürünlerinin piyasaya sürülmesini hızlandırarak her geçen gün popülerliği artan ChatGPT’ye rakip olacak bir yapay zeka aracını resmen tanıttı. İlk olarak 2021’deki Google O/I etkinliğinin açılışında duyurulan LaMDA adlı dil modeli ile geliştirilecek bir yapay zeka sohbet robotuyla ChatGPT’ye karşı bir rakip olacaklarını Google CEO’su Sundar Pichai daha önceden açıklamıştı.
Google’ın 8 Şubat’ta gerçekleştirdiği “Search” etkinliğinde, OpenAI’ın yapay zeka tabanlı sohbet robotu ChatGPT’ye rakip olacağı “Bard” adlı sohbet robotunu duyurdu. Google’ın atmış olduğu bu adım, yapay zeka tabanlı sohbet robotları rekabetini daha da kızıştıracak ve önümüzdeki dönemlerde elbette yapay zeka tabanlı sohbet robotları daha da gelişmiş şekilde kullanıcılara hizmet verebilecek.
Google’ın Bard ile ChatGPT’ye rakip olması ve yapay zeka konusundaki yatırımlarını hızlandırması, arama motoru tarafındaki algoritmanın AI ile içerik üretimi yapan internet sitelerine yönelik tavrının değişip değişmeyeceğini de akıllara getiriyordu. Google’ın yapay zeka tabanlı sohbet robotu rekabetine dahil olması, arama motoru sıralama algoritmasında AI destekli içeriklere olan yaklaşımına dair fikir değişikliğine sebep olan faktörlerden biriydi.
Microsoft’un Edge ve Bing için yapay zeka hamlesi
Microsoft, ChatGPT’nin temelini oluşturan yapay zeka teknolojisinin geliştirilmiş bir sürümüyle desteklenen Bing’in yeni bir sürümünü duyurdu. Şirket ayrıca Edge internet tarayıcısı için yapay zeka ile geliştirilmiş yeni özellikleri kullanıma sundu ve iki platformun da internette gezinmek ve online bilgi bulmak için yeni bir deneyim sağlamayı hedefliyor.
Microsoft CEO’su Satya Nadella, gerçekleştirilen etkinlikte her iki gelişmeyle ilgili olarak “Yarış bugün başlıyor ve hızlı hareket edeceğiz. En önemlisi, arama alanında yenilik yaparken yeniden çok eğlenmek istiyoruz, çünkü tam zamanı.” ifadelerini kullandı.
İnsan-AI ayrıştırma araçlarının kullanıma sunulması
AI tabanlı içerik oluşturma araçlarının yaygınlaşması ve içerik üretimi için aktif olarak kullanılmasıyla birlikte içerik ayrıştırma araçları da çeşitli geliştiriciler tarafından piyasaya sürüldü. OpenAI’in geliştirdiği AI Text Classifier, Writer tarafından geliştirilen AI Content Detector, GPTRadar.com ve GLTR gibi araçlar, kendilerine verilen bir metnin bir insan tarafından mı yazıldığını yoksa AI ile mi oluşturulduğunu ayrıştırmaya yönelik çalışıyor. Bu araçlar şu anda %100 doğruluk ve isabetle insan-AI ayrıştırması yapamıyor fakat geri bildirimlere göre bu araçların %50’nin üzerinde doğrulukla içerik ayrıştırmasını yapabildiği belirtiliyor.
Önümüzdeki dönemde Google’ın insan – AI ayrıştırıcı bir araç üzerinde çalışması veya içerik ayrıştırması konusunda bir platformla iş birliği yapması, SEO açısından düşünüldüğünde tamamen AI ile hazırlanan ve yalnızca Google’da sıralama alma odaklı şekilde üretilen içeriklerin daha kolay şekilde tespit edilmesine olanak sağlayabilir.
Günümüzde Google’ın arama algoritmasında AI ile oluşturulan içeriklerin tespitinin net bir şekilde yapılamadığı Google taraflı yapılan açıklamalardan bilinmekte. Bu yüzden bu tarz olası bir gelişme, Google’ın arama algoritmasının isabetli şekilde bir içeriğin insan tarafından mı yazıldığını yoksa tamamının AI ile mi oluşturulduğunu tespit edebilir.
Yararlanılan Kaynaklar
- https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content
- https://www.searchenginejournal.com/google-says-ai-generated-content-is-against-guidelines/444916/
- https://youtu.be/Yx997SsiYlw?t=1331
- https://www.nytimes.com/2022/12/21/technology/ai-chatgpt-google-search.html
- https://blog.google/technology/ai/bard-google-ai-search-updates/
- https://www.marketing-beat.co.uk/2023/02/07/google-chat-gpt-rival-bard/
- https://www.theverge.com/2023/2/7/23587454/microsoft-bing-edge-chatgpt-ai