TikTok’ta gençlerden fazlası var!
Genç kuşağın hakimiyetinde gibi görünse de her yaştan insanın aktif olarak kullandığı bir platform TikTok. Kullanıcıları için devasa bir “keşfet motoru” görevi gören platform “keşfedilmek” isteyen markaların da ilk adresi. Bir dönem “hakir görülen” platformda katlanarak artan reklam yatırımları da bunun en somut göstergesi. Peki, TikTok’ta adından başarıyla söz ettiren markalar hangileri? Bitimsiz bir dönüşümün yaşandığı platformda başarılı olmanın sırrı ne? Yanıtlar Marketing Türkiye için CreatorDen’in yaptığı analizde…
Kullanıma açıldığı günden bu yana gerek formatı gerekse içerikleriyle tartışmaların merkezine otursa da TikTok artık devasa kitlelerin vazgeçilmezlerinden biri… Dünya çapında 1 milyarı aşkın kişinin aktif olarak kullandığı TikTok, son yılların en hızlı büyüyen sosyal medya platformu konumunda. Daha birkaç yıl öncesine kadar hem içerikleri hem de hedef kitlesi kimi çevrelerce hakir görülen, marka imajına zarar verir endişesiyle reklam dahi çıkılmayan platform bugün pek çok reklamverenin ana mecrası konumunda. Bu mecraya özel çekilen reklam filmleri, yüksek takipçili “TikToker”larla iş birlikleri derken reklam bütçesinin de hatırı sayılır bir kısmına ambargo koyuyor TikTok…
Peki bu mecrayı en etkin kullanan markalar hangileri? Marketing Türkiye için CreatorDen’in yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de TikTok’ta yerini alanlar arasında 5 marka öne çıkıyor. Söz konusu markalar, birbirinden farklı sektörlerde olduğu ve dolasıyla farklı kitleleri hedeflediği için aralarında sıralama yapmak mümkün değil. Ancak hepsinin ortak noktası halihazırda ulaştıkları yüzbinlerce kişiyi katlayarak çoğaltmak… Gelin önce TikTok’a dair global verilere bir göz atalım ardından da bu alandaki başarılı işleriyle öne çıkan markaların stratejilerine daha yakından bakalım…
Saniyede 8 kişi TikTok’a kaydoluyor
We Are Social’ın 2022 raporu, TikTok’un her gün ortalama 650 binden fazla yeni kullanıcı kazandığını gösteriyor ki bu sayı saniyede sekiz kişinin platforma kaydolduğu anlamına geliyor. Dahası, bilinenin aksine TikTok yalnızca gençler arasında popüler değil. Yine aynı rapora göre dünya çapında 18 yaş üstü TikTok kullanıcı oranı ülkelere göre yüzde 43,2 ile yüzde 87,9 arasında değişiyor. Veriler ayrıca Türkiye’deki toplam 27 milyona yakın TikTok kullanıcısının yaklaşık 12 milyonunu 18 yaşın üzerindeki kişilerin oluşturduğunu ortaya koyuyor.
TikTok büyümeyi sürdürecek
2022’de dünya çapında artan enflasyon medya yatırımlarını da ister istemez etkiledi ve pek çok büyük sosyal medya şirketinin reklam gelirleri, geçtiğimiz senelere göre düştü. Insider e-Marketer’in Aralık sonunda yayınladığı raporda yer alan tahminlere göre ise TikTok’un reklam gelirleri zorlu koşullara rağmen artmaya devam edecek ve 2024 yılında 23,6 milyar dolara ulaşacak. Tahminleri kuvvetlendiren gerekçelerin başında “TikTok kullanan markaların” ve global “influencer’ların” sayısındaki artış geliyor.
Türkiye’de TikTok’u en iyi kullanan 5 marka
Yemeksepeti’ne tek hesap yetmiyor
Yemeksepeti, TikTok’u en iyi kullanan teknoloji şirketleri arasında yer alıyor… Platformda ayda ortalamada 18 içerik paylaşan marka, 448 bin takipçiye sahip ve videoları ortalama 1,4 milyon izleniyor. Yani izlenme oranı takipçi sayısının 3 katına yakın. TikTok takipçilerden çok keşfetme üzerine bir içerik yayılım mekanizmasına sahip. Bu anlamda Yemeksepeti’nin ulaştığı izlenme rakamları içeriklerine ciddi bir yatırım yaptığının da kanıtı.
Öte yandan Yemeksepeti yıl içerisinde 75’ten fazla içerik üreticisiyle iş birliği yapıyor ve bu içerik üreticileri ortalama 500 bin takipçiye sahip. Yemeksepeti Mahalle’nin ise farklı bir TikTok hesabı var ve bu hesap da 308 binin üzerinde takipçiye sahip. Yemeksepeti Mahalle hesabının içerikleri ortalama 1 milyon izlenirken, bu hesap için de Yemeksepeti hesabına benzer bir yorum yapmak mümkün. Yemeksepeti Mahalle yıl içinde en az 20 içerik üreticisiyle iş birliği yaparken, ortalama 200 bin takipçili içerik üreticileriyle iş birliğinde bulunuyor.
TikTok’un yükselen yıldızı: Indomie
Indomie, TikTok’ta istikrarı yakalayan markalardan biri. Her ay ortalama 23 paylaşım yapan Indomie 300 bine yakın takipçiye sahip. Videoları ortalama 384 bin izlenirken, markanın izlenmeleri reklamla desteklediğini tahmin etmek de zor değil. Kullanıcıların ürettiği içeriklere benzer içerikler üreten Indomie, TikTok’u maharetle kullanan markalar arasında yer alıyor. Zira geçtiğimiz dönemde minimum 50 içerik üreticisi tarafından etiketlenen marka, yüzde 0,61 etkileşim oranına sahip.
Dimes gençlerden ilham alıyor
Türkiye’de TikTok’u kullanan ilk markalardan olan Dimes, geçtiğimiz sene gerçekleştirdiği farklı meydan okumalarla büyük ses getirmiş, hatta yeni ürünlerinin duyurusunda TikTok çok aktif rol oynamıştı. Dimes’in TikTok’a verdiği önem gün geçtikçe de artıyor. Ayda ortalama 13 içerik paylaşan marka 610 bin takipçiye ve yüzde 1,76 etkileşim oranına sahip. Dimes’in ortalama izlenmesi ise takipçi sayısının yaklaşık yüzde 43’ü oranında. Buradan yola çıkarak markanın organik izlenmeye odaklandığı söylemek de mümkün. TikTok’ta daha çok gençlerin ilgi gösterdiği Milkshake ve Smoothie ürünlerine yoğunlaşan Dimes, içerik üretiminde de platformun genç kitlesinden ilham alıyor. Yıl içinde 80 kadar içerik üreticisi tarafından etiketlenirken marka, bu alandaki çalışmalarını yeni dönemde de yoğunlaştıracağa benziyor.
TikTok’un pazaryeri: Hepsiburada
E-ticaret platformlarının influencer pazarlaması ve sosyal medyadaki agresif stratejileri TikTok’ta da kendini gösteriyor. 361 bin takipçiye sahip Hepsiburada, ayda 24 içerik yayınlayarak TikTok’u ne derece önemsediğini de gösteriyor. Marka TikTok’ta hem orijinal içerikler üretiyor hem de içerik üreticileriyle iş birlikleri yapıyor. Yüzde 1,44 etkileşim oranına sahip olan Hepsiburada ortalama 300 bin video izlenmesiyle ciddi bir başarıya da imza atıyor. Ayrıca yıl içerisinde ortalama 680 bin takipçiye sahip en az 50 içerik üreticisiyle iş birliği yapıyor marka…
Mikro influencer’ların kalbi Gratis ile Tiktok’ta atıyor
Birçok mecrada görmeye alışık olduğumuz Gratis TikTok’ta da başarılı bir şekilde yükselişini sürdürüyor. 238 bine yakın takipçiye sahip Gratis ayda ortalama 17 içerik paylaşıyor. Ortalama 357 bin video izlenmesiyle öne çıkan marka, yüzde 1,33 etkileşim oranına sahip. Her yıl en az 25 içerik üreticisiyle iş birliği yapan Gratis ortalama 41 bin takipçiye sahip influencer’lar tarafından etiketleniyor. Mikro influencer’lar ile farklı mecralarda da çalışmalarını gördüğümüz Gratis’in TikTok’ta da benzer bir stratejiyi sürdürdüğünü söylemek mümkün.
TikTok kendi jargonunu yarattı
- Özellikle kısa video formatına odaklanan TikTok, Instagram, YouTube gibi platformların da rotalarını bu formata çevirmesini sağladı. Hızlı büyüme sağladığı dönemde kullanıcılarının yaşça genç ve düşük gelirli kişilerden oluştuğu yönünde bir görüş ülkemizde sıkça konuşuldu. Ancak yeni açıklanan raporlara göre TikTok kullanıcılarının yüzde 83’ü Facebook platformunu kullanırken, Instagram kullanıcılarının yüzde 52’si aynı zamanda TikTok kullanıcısı.
- TikTok diğer platformlardan farklı olarak yaygınlaşırken kendi jenerasyonunu da yarattı. Meydan okumalar, düetler, canlı yayın formatları, lensler ve montajlanmış videolar o ana kadar sosyal medya platformlarında bu ölçekte kullanıldığını görmediğimiz formatlardı. Instagram Reels ve YouTube Shorts, kısa video akımını yakalamak adına hamleler yapsa da TikTok hala kendi içerisinde kendi kurallarını koyan öncü bir platform olmayı sürdürüyor. Yükselişte olan platformlarda kendilerine yer edinmeyi hedefleyen markalar ise uzun zamandır yaşamadıkları bir meydan okumayla karşı karşıya kaldılar.
- TikTok’un kendine özgü içerik formatı ve kültürü, diğer platformlarda kullanılan içeriklere benzer içeriklerle tüketicilerle iletişime geçmeyi imkansız hale getiriyordu. Aynı zamanda TikTok içerik üreticilerinin kurdukları yepyeni içerik dünyasına markaların uyum sağlaması, iş birlikleri geliştirmesi kendi içinde bir meydan okuma oluşturuyordu. Markalar için, pandemi döneminde dünyanın en çok indirilen uygulaması olan TikTok’ta var olmak konusundaki şüpheler, hızlıca kendini bu platformda var etme endişesine bıraktı.
- Yeni oyun alanları her zaman kendi fırsatlarını içerisinde barındırdığından, TikTok içerik formatlarına uyum sağlayan markalar kendilerine yeni büyüme alanları buldu. Marketing Türkiye için hazırladığımız raporda 2022 yılında TikTok üzerinde hem içerik üreticileriyle iş birliği yaparak hem de kendi hesaplarında başarılı performans gösteren markaları derledik. Bunu yaparken yalnızca Türkiye’ye özel sosyal medya hesapları olan markaları analiz ettik.