Siz farkında olmadan kariyerinizi sabote eden 12 özelliğiniz
Hepimizin kötü özellikleri var. Ama bazen ne bu özelliklerin ne de onların hayatımız ve kariyerimiz üzerindeki etkilerinin farkında oluruz.
“Aslında çoğumuz ilişkilerimizi, iş akışımızı, üretkenliğimizi ve sonunda aldığımız sonuçları sabote eden özelliklere sahibiz. Bu özellikler aynı zamanda geleceğimizin profesyonel kulvarını da sabote edebilir.” diyor Kariyer Geliştirme Uzmanı ve Learning Leadership Through Loss (Liderliği Kaybederek Öğrenmek) kitabının yazarı Sylvia Hepler.
Kariyerinize ciddi zararlar verebilecek 12 özelliği şöyle sıralayabiliriz;
1-Patronunuzu eleştirmek..
Arkasından konuşmak, kusurlarını yüzüne vurmak ya da patronunuzun yanlışlarını, eksik yanlarını gün yüzüne çıkarmak sizi tehlike kotasına sokar diyor Hepler. “Eğer bunu yapıyorsanız bir terfi ya da uzun süreçte orada barınmayı beklemeyin.”
2-Yeni bir şey öğrenemeyecekmiş, öğrenmek istemiyormuş gibi davranmak..
Kendinizi her şeyi eksiksiz bilen biri olarak lanse etmek, küstah olarak etiketlenmenize yol açar ve sizi geliştirip bir sonraki seviyelere taşıyacak fırsatları yakalamanıza engel olur.
3-Başkalarını suçlamak..
Sırf sizde yeterli hüner, yetenek, deneyim ve doğru yaklaşımlar yok diye gözlerin bir iş arkadaşınıza çevrilmesine neden olmak veya arkası dolu olmayan eleştiriler yapmak, uyumsuz olarak etiketlenmenize neden olur. Hepler, uyumsuz ve sevilmeyen insanların iş kollarında kolar ilerleyemediklerini de ekliyor…
4-Duygularınızın her an patlamaya hazır bir bomba olması..
Sinir havaleleri, sıkıntıdan doğan mızırdanmalar ve dramatik gözyaşları genelde sizi iş arkadaşlarınızın ve patronunuzun gözünde ünlem işaretleriyle dolu olan kırmızı dosyaya sokar. Hepler, “İnsanlar, duygularınızı kontrol etme yetinizin olmadığına inanabilir, bu da hiç bir zaman iyi bir etiket değildir.” diye uyarıyor…
5-Kendinize “yapamayacağım” demek…
Bu kendi kendinizi topuğunuzdan vurmanızla eş değer bir ruh hali. Kendinizi bir işi başaramayacağınıza dair ikna etmek bu işi gerçekten başaramayacağınızı garantileyen bir unsur diye ekliyor Hepler.
6-“Mükemmel anı” beklemek..
Hepler bu konuyu birkaç cümleyle açıklıyor; “Açık konuşmak gerekirse, işlerini erteleyen insanlar, yapılması gereken işleri yapılması gereken zamanda yapmazlar. Eğer ideal koşulların oluşmasını bekliyorsanız, atılması gereken adımları atamayan biri olarak etiketlenmeye hazır olun.”
7-Şikayet etmek..
Kronik şikayetçiler potansiyel çözümlere yoğunlaşmaktansa var olan problemlere yoğunlaşmayı tercih ederler. Değiştiremeyeceğiniz kurallardan, süreçlerden ve insanlardan yakınmaktansa, onların değişmeyeceğini kabul edip çözüm sürecine yararı olabilecek tavsiyeler vermeye girişmelisiniz.
8-Kendinizi hor/aşağılık görmek..
Kendinize güvensizliğiniz kariyerinizdeki olası durgunluğu ve hoşnutsuzluğu sağlamak için tam da ihtiyacınız olan şey. Hepler
9-Var olan işinizden nefret etmek..
İşinizi küçümseyen düşünceleriniz, maaşınız karşılığında göstermeniz gereken tutkunuzu ve yetinizi engeller. İşinizle ilgili nötr ve hoş görülebilir yanlara odaklanmanız sizin için daha akıllıca olur.
10-Daha iyi bir iş bulamayacağınıza kendinizi inandırmak..
“İnançlarınızın hayattaki adımlarınızı şekillendirdiğini biliyor muydunuz?” diye soruyor Hepler. Bir başkasının istediği ve ihtiyacı olan yetenek ve yetilerin sizde olduğuna inanın!
11-Sessiz kalmayı seçmek..
Yenilikçi, ileri görüşlü fikirlerinizi kendinize saklamayı, net olmayan durumların açıklanmasını istememeyi ve anlamsız ya da zayıf şirket kurallarının üzerine gitmemeyi her seçtiğinizde etrafınıza bir paspastan farkınız olmadığı ya da bu konuların yeterince umurunuzda olmadığı mesajını yolluyorsunuz. Sorumluluk sahibi ve aktif katılımcılar iş yerlerinde ödüllendirilirler.
12-Emekliliğe kadar boş vermek..
Eğer salınma halindeyseniz, ardında bırakacaklarınızı, sizin hakkınızda söylenecekleri düşünün. Etrafınızdakiler şu anda yapmadıklarınızı gözlemledikleri sürece, geçen sene yaptıklarınızı hatırlamaz ve hatta umursamazlar.
Nasıl düzelir?
Hepler çoğumuz için gösterdiğimiz bu özelliklerimizi iş yerinde fark etmenin zor olduğunu ve bunun nedeninin her insanın, iş veya maaş bir yana, at gözlüklerinin varlığı olarak gösteriyor. “Bu zinciri kırmanın en etkili yolu güvendiğimiz insanların hakkımızdaki yorumlarını dinlemek.” Her gün iletişim halinde olduğunuz bir iş arkadaşınızla rahat bir şekilde muhabbet edebileceğiniz bir ortam hazırlayın. Bu sürede ondan sizinle ilgili gözlemlerini dürüstçe söylemesini isteyin. Duyduklarınızı süzgecinizinden hem size hem de şirketinize nasıl iyi gelebileceği şeklinde geçirin. “Sabote eden özelliğiniz ne olursa olsun unutmayın ki insanları sizden uzaklaştıran ve genel olarak negatif duygu halleri yaratan etken o. Böyle olunca da fırsatların sizin yanınızdan geçip gitmesi gayet muhtemel.”