Unilever Food Solutions geleceğin menü trendlerini belirliyor
Ev dışı tüketim sektörünün öncü şirketlerinden Unilever Food Solutions, yine bir ilke imza attı. Şirket, 1600 global şeften toplanan öngörülere göre oluşturulan ve bu metodolojisiyle sektörde yayınlanan diğer raporlardan ayrışan Geleceğin Menü Trendleri 2023 raporunu, ev dışı gıda sektörü profesyonelleriyle buluşturdu.
Ev dışı tüketim sektöründe öncü olan Unilever Food Solutions; 25’ten fazla ülkede, 1600’den fazla şefle yaptığı iş birliği sonucunda 12 ay boyunca üzerinde çalıştığı Geleceğin Menü Trendleri 2023 raporunu yayınladı. Raporun hazırlık sürecinde, sayısı 250’yi aşan UFS şefiyle tüm dünyadan 1600’den fazla şefin öngörüleri dinlendi. Raporun lansmanı, Unilever’in Wageningen, Hollanda’da yer alan gıda inovasyon merkezi Hive’da; dünyadan önemli şeflerin ve gıda sektörü uzmanlarının katılımıyla 9 Mart’ta gerçekleştirildi.
Geleceğin Menü Trendleri 2023 raporunda 8 trend yer alıyor:
1. Karşı Konulmaz Sebzeler
Sebzeler, artık sadece tabakları dengeli bir öğüne dönüştürme rolünü üstlenmiyor; tabakların merkezi hâline geliyor.
2. Gelenekten Geleceğe Lezzetler
Bir zamanların “Nerede o eskiler…” denilen yemekleri, artık yeni klasikler olarak yeniden tanınıyor.
3. Düşük Atıklı Menüler
Mutfaklarda “azalt, yeniden kullan ve geri dönüştür” misyonunun benimsenmesi, menülerdeki lezzeti optimize ederken malzeme giderlerinden de tasarruf edilmesini sağlayarak çok yönlü fayda sağlıyor.
4. Doğadan Toplanan Yiyecekler
Yenilebilir çiçeklerden yabani meyvelere; doğadan soframıza ulaşan, yeni ve tüketime uygun olan gıdalara talep artıyor. Şefler, tüketiciyle doğa arasında daha saf ve güçlü bir bağ kuruyor.
5. Lezzet Kontrastı
“Zıt tatlar” popülerleşiyor. Acı biber ile çikolata benzeri kombinasyonların kullanımı artırılarak tüketiciye çoklu duyusal deneyimler yaşatmak hedefleniyor.
6. İyi Hissettiren Yiyecekler
Sağlıklı beslenmeyi benimseyen tüketiciler tabaklarda yalnızca sağlık aramıyor; canlılık ve çeşitlilik de istiyor.
7. Paylaşma Hazzı
Yemek yemek bir deneyimdir; bu deneyimi başkalarıyla paylaşmak, yemekten aldığımız hazzı artırır. Paylaşıma uygun yemekler insanların birbiriyle bağ kurmasını da kolaylaştırıyor.
8. Bilinçli Protein
Gıdaların tabaklarımıza ulaşana dek dünyaya ne kadar karbon ayak izi bıraktığı, artık hepimizi daha fazla ilgilendiriyor. Hayvansal proteine alternatif olarak sunulan bitkisel proteinli besinlerin önemi artıyor.
UFS, Geleceğin Menü Trendleri’ni hangi metodoloji ile belirledi?
Tüm bu trendler belirlenirken birden çok global rapor ve data incelenerek mümkün olan en geniş global özet hazırlandı. Raporu sektördeki alternatiflerinden farklı kılan en önemli özelliği; hazırlık sürecinde, UFS şefleriyle birlikte tüm dünyadan 1600’ün üstünde bağımsız şeften görüş alınarak şeflerin öngörüsüyle hazırlanmış olması. 8 trendin de somut olarak hayata geçirilebileceği uygulamalar sunulması ve bu uygulamaların gıda sektörüyle buluşturulması ise raporun en güçlü yanlarından biri.
Unilever Food Solutions’ın Geleceğin Menü Trendleri 2023 raporu; 1600’den fazla şeften alınan öngörülere, sosyal medya analizlerine, ayakları yere basan pratik uygulamalar sunan yüzlerce şefin uzmanlığına ve global verilere dayanıyor. 8 temel tema etrafında örülen trendlerin tamamı; çeşitli tarifler, malzemeler ve teknikler önerirken şefler ve restoran sahipleri için somut çözümler sunuyor.
Unilever Beslenme Bölümü Global Başkanı Hanneke Faber’in de dediği gibi; “Konu sürdürülebilirlik olduğunda, karşılarına iş gücü yetersizliği veya gıda atığı gibi pek çok zorlu engel çıkan şeflerimiz için çözümler sunarken dünyada giderek büyüyen trendleri de takip edebilmelerini sağlamak da kritik önem taşıyor. Unilever Food Solutions, Geleceğin Menü Trendleri raporu ile sadece geleceğin trendlerini paylaşmıyor; aynı zamanda çözüm odaklı öngörüleri ve uyarlanabilir reçeteleriyle şeflere ilham vererek onları geleceğe hazırlıyor.”
UFS Türkiye’den Geleceğin Menü Trendleri
Rapor, UFS’nin yer aldığı tüm ülkelerde eş zamanlı olarak yayınlandı. Katılımcı olan her ülke için, belirlenen trendler ve uygulanma şekilleri; kendi ülke mutfaklarına ve kültürlerine uygun şekilde önceliklendirildi. UFS Türkiye için öncelikli trendler; Karşı Konulmaz Sebzeler, Düşük Atıklı Menüler ve Paylaşma Hazzı olarak belirlendi. Bu trendler doğrultusunda UFS Türkiye, 2023 yılı boyunca iş ortaklarına ilham veren yeni iş birlikleri geliştirecek ve bunların hayata geçirilmesinde destek verecek.
8 trendin 3’ü doğrudan bitkisel beslenmeyle ilgili
Unilever Food Solutions Genel Müdürü
Yılmaz Tokgöz
Unilever Food Solutions Genel Müdürü
“‘Gıda’nın Silikon Vadisi’ olarak adlandırılan gıda inovasyon merkezimiz Hive’da Geleceğin Menüleri global lansmanımızı gerçekleştirdik ve raporda da yayınladığımız 8 gıda trendi üzerine misafirlerimizle içerikler ve deneyimler paylaştık. Geleceğin Menü Trendleri raporumuzda yer alan 8 trendin 3’ü doğrudan bitkisel beslenmeyle ilgili. Neredeyse yarısı… Bu tüm sektör için çok önemli bir veri çünkü elde edilen sonuçlara kapsamlı veri analizleri ve 1600’ün üzerinde şefin içgörüsünden faydanılarak ulaşıldı. Bitki bazlı beslenmenin yalnızca ülkemizde değil tüm dünyada bir trend haline geldiğini görüyoruz.
Bitki bazlı beslenme trendlerinin yükselişinde tek bir sebep yok. Bireysel, toplumsal, ekonomik, kültürel ve çevresel pek çok nedeni var. İnsanlar artık küresel bir çevre krizinin eşiğinde olduğumuzun farkında. Bireysel tercihlerin bu krizi önleyebileceğine inanıyorlar. Daha az hayvansal gıda tüketerek hem zararlı gazların salınımını önlemeye çalışıyor hem de hayvancılığın sebep olduğu aşırı su tüketiminin önüne geçmeye çalışıyorlar.
Ayrıca, çevresel zararların ötesinde etik nedenlerle bitkisel beslenmeyi tercih eden ve giderek büyüyen bir topluluk var. Sayıları öyle hızlı artıyor ki tüm gıda sektörüne yön veriyorlar. Restoranlara vegan menüler hızla girerken raflarda gördüğümüz vegan ürünler de artış gösteriyor.
Küresel enflasyon krizinin ise bitkisel beslenme trendlerinin yükselişiyle ilgisi olmadığını söyleyemem. Lezzetten ve standarttan ödün vermek istemeyen restoranlar rotasını bitki bazlı beslenmeye çeviriyor.
‘Karşı Konulmaz Sebzeler’, ‘Doğadan Toplanan Yiyecekler’, ‘Bilinçli Protein’ adını verdiğimiz bu üç trend, bitkisel beslenme konusunda şeflere ve restoran sahiplerine ilham verecek.”
Bitkisel beslenme dünya için de faydalı
Allpoints Ar-Ge Şefi
Rıza Belenkaya
Allpoints Ar-Ge Şefi
“UFS’nin Hollanda’da yer alan gıda inovasyon merkezi Hive’da gerçekleşen Geleceğin Menüleri lansmanına katılmak bitki bazlı beslenmeye dair bana ilham kaynağı oldu. Hayvancılıkta karbon salınımının fazla olması, tarıma göre çok daha fazla kaynak tüketilmesi nedeniyle bitkisel beslenme trendinin aynı zamanda dünya için faydalı olduğunu gördük. Hayvansal ürünlerden aldığımız proteinin bitki bazlı beslenmeyle de karşılanabildiğini öğrendik. Geleceğin Menüleri lansmanı benim için oldukça faydalı bir ziyaret oldu.”
Unilever Ev Dışı Tüketim hakkında
Dünyanın en büyük gıda üreticilerinden biri olan Unilever’in ev dışı gıda sektöründe hizmet veren markası Unilever Ev Dışı Tüketim, 300’ü aşkın şeften oluşan ekibi ile gastronomi sektörüne; lezzet, kolaylık ve besin değerini tutarlı ve yüksek standartlarla dengeleyen yemek çözümleri sunuyor. Gıda hizmetleri profesyonellerinin oluşturduğu küresel ağı ile en iyi sürdürülebilir malzemelerin tedarik edilmesi, kaliteli ürünler geliştirilmesi, ilham verici ve dünyadaki trendlerle uyumlu tarifler yaratılması, şeflere ihtiyaç duydukları eğitim ve desteğin verilmesi konularında çalışmalar yapıyor.