Sosyalleşmeyi hızlandıran ayakkabılar hangileri?
Marketing Türkiye adına Xsights’ın gerçekleştirdiği araştırma kadınların iş hayatında topuklu ayakkabılara veda etmeye başladığına işaret ediyor. Zira yüzde 51’lik bir kitle iş toplantılarına günlük ayakkabılarla gitmeyi tercih ediyor artık. Topuklu ayakkabıların sosyal alanı da epey daralmış görünüyor. Öyle ki sadece özel programlarda duyuluyor tıkırtıları. Yani son dönemin ayakkabı tercihlerine damgasını vuran en temel kriter rahatlık. “Yeni bir ayakkabı almalıyım” fikrinin en büyük tetikleyicisi bütüncül bir kombin yapmakken en çok tercih edilen renk şaşırtıcı olmayan bir biçimde siyah. Araştırmaya göre reklamların satın alma kararı üzerindeki etkisi de yüzde 45 gibi oldukça yüksek bir düzeyde...
Hangi ayakkabı hangi durumda tercih ediliyor?
Gelelim ortamına göre giyinme meselesine. Bu tercihler bireylere göre önemli farklılıklar göstermekle birlikte ortamların trendi de dönemsel olarak değişebiliyor. Mesela bir dönem iş toplantılarının vazgeçilmezi olarak görülen klasik/topuklu ayakkabılar gözden düşmüş görünüyor. Artık iş toplantılarına günlük ayakkabılarla gidiyor yüzde 51’lik bir kitle. Gözden düşen klasik/topuklu ayakkabılar (yüzde 43) listenin ikinci sırasında yer alırken bot/çizme de (yüzde 30) ofis/iş toplantılarının eşlikçileri arasında yer alıyor. Özel günlerin tartışmasız tamamlayıcısı klasik/topuklu ayakkabılar (yüzde 80) olurken bireysel aktivitelerde outdoor ayakkabı/bot (yüzde 56) tercihi dikkat çekiyor. Arkadaş buluşmaları ve sosyalleşme neşesini tamamlamak da sneaker’lara (yüzde 56) düşüyor.
Siyahın asaleti ayakkabı alışverişine de yön veriyor
Odağımızı tüketicinin ayakkabı dolabına çevirdiğimizde neredeyse tüm ürün gruplarında hakimiyetini ilan eden siyahın (yüzde 86) ayakkabıda da en çok tercih edilen renk olduğunu görüyoruz. Ayakkabı dolaplarını süsleyen diğer renkler ise kahverengi/taba (yüzde 36), beyaz (yüzde 21) ve lacivert (yüzde 15) oluyor. Ayakkabı dolaplarında en sık rastlanan model ise pek çok sorunun liste başında karsımıza çıkan günlük ayakkabılar (yüzde 62) oluyor. Sneaker/spor ayakkabı (yüzde 56) ve bot/çizme (yüzde 36) de ilk üçte yerini alırken ayakkabı dolaplarına en az girme şansı bulan modelin babet (yüzde 8) olduğu görülüyor. Katılımcıların ağırlıklı olarak 4-6 çift ayakkabıya sahip olması da dikkat çeken veriler arasında.
Kombine uygun ayakkabı aranıyor
Peki, tüketici ne zaman “Yeni bir ayakkabı almalıyım” diyor? Yanıtlarda öne çıkan en temel motivasyon “kombine uyumlu bir ayakkabı arayışı” (yüzde 78) olarak kayda geçiyor. Beklenen indirim döneminin gelmesi (yüzde 73) ve mevcut ayakkabıların eskimesi (yüzde 67) de temel motivasyonlar arasında yer alıyor. Özel günlerde kullanmak (yüzde 51) ve kendini ödüllendirmek (yüzde 46) için ayakkabı almak da sıklıkla rastlanan motivasyonlar arasında. Arkadaş tavsiyesi (yüzde 42) ve reklamların (yüzde 36) da ayakkabı alma motivasyonu yaratmadaki yeri güçlü.
Günlük ayakkabı yaz kış tanımıyor
İklim değişimiyle birlikte iklime uygun giyinmek günden güne zorlaşıyor. Ancak bazı parçalar vardır ki her mevsime uyum sağlar. Tüketiciye bu mevsimsiz ayakkabı modelleri sorulduğunda ilk yanıt günlük ayakkabılar (yüzde 81) oluyor. Sneaker/spor ayakkabı (yüzde 62) ikinci sıraya yerleşirken bot/çizmeler (yüzde 46) de temsil ettiği mevsimden sıyrılarak ilk üçteki yerini alıyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Xsights tarafından Marketing Türkiye için gerçekleştirilen “Türkiye’nin Ayakkabı Tercihleri” araştırması 5-28 Şubat 2023 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle Xsights’ın online araştırma platformu olan Türkiye’nin Sesi Paneli’nde gerçekleştirildi. 500 kişinin katıldığı araştırma kapsamında veriler yüzde 95 güven düzeyinde anlamlılık testine tabi tutuldu.