Annelerde en çok iz bırakan hediye ne?
Tek bir kişi olsa bile ailenin ihtiyaçları söz konusu olduğu zaman her işe klonlanmışcasına yetişiyor anneler… Evdeki her bir bireyin ihtiyaçlarını takip ediyor, yeri geldiğinde ev ekonomisinde uzman oluyor, yeri geldiğinde sevginin merkezine dönüşüyor. Kısacası her işe yetişiyor, her derde derman oluyor anneler. Bir süper kahraman gibi anılmaları da bu bitmez tükenmez enerjiden geliyor… Ancak söz konusu istekleri olunca kafalar biraz karışıyor. Zira 3 farklı kuşaktan bahsediyoruz. Mesela X kuşağı bir annenin sevineceği bir hediyeye Z’ler burun kıvırabiliyor. Buradan hareketle Areda Piar’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Kuşaklara Göre Annelerin Tercihleri” araştırması kuşaklar arasındaki benzerlik ve farklılıklara dikkat çekerek markalar için de Anneler Günü iletişimleri adına önemli içgörüler sağlıyor…
Anneler Günü’nün kalplerdeki karşılığı mutluluk ve sevgi
Açık uçlu olarak Anneler Günü denince akla ne geldiği sorulduğunda verilen ilk 5 yanıt şöyle oluyor; mutluluk/sevgi (yüzde 29,2), kendi annem (yüzde 14,8), evladım (yüzde 11,6), özel/ değerli (yüzde 8,9), ve eksiklik/burukluk/özlem (yüzde 5,3). Söz konusu yanıtlar markaların Anneler Günü iletişimleri adına önemli ipuçları taşıyor. Bu noktada markaların annelere kendini özel ve değerli hissettirirken, bugünü buruk bir özlemle geçirmek durumunda kalan kitleyi de kapsaması önem teşkil ediyor. Özellikle yakın zaman önce yaşanan deprem felaketiyle birlikte artan kayıplar göz ardı edilmemeli…
Tüm kuşakları tavlayan hediye aynı
Anneler Günü’nde hediye almak birçok anne için önemli (yüzde 52,6). Özellikle de Z’ler oldukça önemsiyor. En mutlu eden hediye ise çiçek! Giyim, kuyum ve mücevher anneleri mutlu eden diğer hediye kategorileri. Sanılanın aksine, her 3 anneden 1’i, küçük ev aletleri hediyesi almaktan mutlu oluyor, üstelik bu hediyeden en mutlu olan anneler, Z kuşağı! En çeşitli hediye beklentisinde olan anneler de yine Z kuşağı. Zira hemen her kategoride hediye beklentileri olduğuna işaret ediyorlar. X kuşağı anneler ise “hediye fark etmez” diyor…
Kuşaklardan bağımsız annelerin almaktan en az hoşlandıkları hediyelerse beyaz eşya (yüzde 6,9), kitap & kırtasiye (yüzde 11,3), ev dekorasyonu (yüzde 12,4) ve elektronik ürünler (yüzde 12,7) olarak kayıtlara geçiyor.
Anneler de annelerini mutlu ediyor
Anneler bu özel günde kendi annelerini de unutmuyor elbette. Öyle ki katılımcıların yüzde 73,1’i annelerine hediye alma alışkanlıkları olduğunu belirtiyor. X kuşağı annelerin diğer kuşaklara oranla annelerine hediye alma oranı daha düşük (yüzde 55,9).
Kendileri için en çok çiçek ve aksesuar dileyen annelerin hediye seçimleri ise daha farklı. Genelde aldıkları hediyeler giyim ürünleri (yüzde 66), çiçek (yüzde 5,9) ve ayakkabı/aksesuar (yüzde 5,3) oluyor. Z kuşağı çiçektense ayakkabı ve aksesuarı daha çok tercih ediyor.
Sürprizler daha çok etkiliyor
Annelerin yüzde 60,3’ü bu özel gününün hediyeyle taçlandırıldığını söylüyor. Yüzde 81,7’sine hediyeler çocuklarından geliyor, yüzde 14,9’u ise bu özel günde eşlerinden alıyorlar hediyeleri. Yüzde 3’lük bir oranla ailelerinden hediye alan anneler de mevcut. Gelelim hediye konusunda verilen ipuçlarına… Annelerin yüzde 12,3’ü beklentilerini bir şekilde dile getirerek hediye seçimine yön vermeyi tercih ederken, yüzde 87,7’si sürpriz olmasını istiyor. Peki, beğenilmeyen hediyelere ne oluyor? Annelerin yüzde 87,7’si kullanıyor, kullanmasa da saklıyor. Yani değiştirmeye kıyamıyorlar. Oyunu değişimden yana kullanan annelerin oranı yalnızca yüzde 12,3.
İz bırakan hediyeler
“Şimdiye kadar aldığınız hediyelerden en beğendiğiniz, sizi en çok etkileyeni hangisiydi?” diye sorulduğunda üç kuşağın da yanıtı çiçek (yüzde 30,4) oluyor.
Z kuşağının ağırlıkta olduğu yüzde 10’luk bir kesim aksesuarı (kolye, bileklik, küpe) ikinci sıraya alırken, Y kuşağı listenin ikinci sırasına “fotoğraf/resim”i koyuyor. Ayrıca Z kuşağı annelerin yüzde 19,9’u henüz hiç hediye almadığını ifade ediyor. Diğer taraftan en az etkileyen hediyelere baktığımızda ise bardak (yüzde 0,2), parfüm (yüzde 0,8), kitap (yüzde 1,1) ve telefon (yüzde 1,4) çıkıyor karşımıza.
Araştırmanın Metodolojisi:
Areda Piar tarafından Marketing Türkiye için gerçekleştirilen “Kuşaklara Göre Annelerin Tercihleri” 12 – 14 Nisan 2023 tarihleri arasında online CAWI yöntemiyle “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli”nde gerçekleştirildi. Araştırmaya 1100 kişi katıldı.
Anneler Günü hediyesi seçerken reklam tavsiyeden daha etkili oluyor…