“İklim krizi gibi büyük meseleler karşısında nasıl aksiyon alabileceğini bilmeyenleri ve değişim için kendini güçsüz görenleri, sürdürülebilir tercihler yapmaya motive etmemiz gerekiyor” diyen Yapı Kredi Kurumsal İletişim Direktörü Arda Öztaşkın, “Step” projesinin tam da bu içgörü üzerine temellendiğini ifade ediyor. Alışılagelmişin dışına çıkarak “Step” ile müşterileri bilinçli ve sürdürülebilir tercihlere yönlendirdiklerini söyleyen Öztaşkın ile uzun soluklu olması hedeflenen bu ezber bozan projeyi konuştuk….
Yapı Kredi’nin sürdürülebilirlik stratejisinin merkezinde hangi yaklaşımlar yer alıyor?
Yönlendirici ve teşvik edici rolüyle finans sektörü, düşük karbon ekonomisine geçişte çevresel ve sosyal risklerin yönetilmesinde çok önemli bir konumda. Bu nedenle sektörümüzün sahip olduğu bu büyük dönüştürücü güçle sürdürülebilirlik konularında büyük bir misyon üstlenmesi gerekiyor. Biz Yapı Kredi olarak yaşadığımız dünyaya, ülkemize, müşterilerimize ve tüm çalışanlarımıza olan sorumluluğumuzun farkındayız. Sürdürülebilirlik stratejimizin merkezinde de bu farkındalık yatıyor. İklim krizi, dünyamız, işimiz, müşterilerimiz ve faaliyet gösterdiğimiz topluluklar için büyük bir risk oluşturuyor. Biz de yüksek karbonlu enerji kaynaklarından düşük karbonlu enerji kaynaklarına geçişi hızlandırma sorumluluğuyla hareket ediyoruz. Bu sorumluluğumuzun bir parçası olarak bireyleri, reel sektörü ve değer zincirini sürdürülebilirlik anlamında dönüştürmek, bu dönüşüm yolculuğunda onlara eşlik etmek için çalışıyoruz. En büyük hedefimiz, ülkemiz ekonomisini desteklerken sürdürülebilir kalkınma için müşterilerimizin en iyi şekilde yanında olmak. Çevresel ve sosyal etkilerin yönetilmesinde finans sektörüne düşen sorumlulukların bilinciyle Türkiye’de sürdürülebilir finans alanında öncü rol üstlenmeyi amaçlıyoruz.
Son dönemin fark yaratan işlerinden biri oldu “Step” projesi. Bu çalışma nasıl bir içgörüyle ortaya çıktı?
Sürdürülebilirlik kavramsal olarak ekonomik faaliyetlerin, şirketlerin, kâr etmenin ve büyümenin karşısında değil. Tam aksine, sağlıklı ekonomik büyüme ve gelişmenin hayati önemini kabul ediyor. Şirketlerin sürdürülebilir gelir elde etmesi ve büyümesi esas konumda olabilir ancak bunun, uzun dönemde artık sosyal ve çevresel faktörler gözetilmeden elde edilemeyeceği bir gerçek. Dolayısıyla, sürdürülebilirlik iş stratejilerinin ekonomik boyutlarının yanı sıra; toplumsal, sosyal ve çevresel boyutlar da gözetilecek şekilde geliştirilmesi ve böylece uzun dönemli değer yaratılması son derece önemli.
Sürdürülebilirlik, hayatımızın her anında, gündelik seçimlerimizle, tercihlerimizle hayatımızın içinde yer alıyor. Aslında, toplumsal dönüşümün temelinde de bireysel farkındalık ve bu farkındalığı harekete geçirebilme gücü yatıyor. Bu noktada bireysel sorumluluk almak ve doğru tercihlerle eyleme geçmek büyük önem taşıyor. İklim krizi gibi büyük meseleler karşısında nasıl aksiyon alabileceğini bilmeyenleri ve değişim için kendini güçsüz görenleri sürdürülebilir tercihler yapmaya motive etmemiz gerekiyor.
Yapı Kredi olarak sürdürülebilirlik konusunda müşterilerimizden başlayarak toplumda bireysel bir farkındalık yaratıp insanları harekete geçirmeyi, bu noktadaki ana amaçlarımızdan biri olarak görüyoruz. Alışılagelmişin dışına çıkarak Yapı Kredi Step ile müşterilerimizi bilinçli ve sürdürülebilir tercihlere yönlendiriyoruz. Step’in, özellikle dönüşüm konusunda tüm paydaşlarımızı aktif oyunculara çevirmekle ilgili çok önemli bir adım olduğunu düşünüyoruz. Sürdürülebilirlik bilincini ve kültürünü ileri taşımak için öncülüğünü yaptığımız bu dönüşüm programıyla ülkemize kalıcı, çözüm odaklı ve sürdürülebilir katkıda bulunmak için yola çıktık.
Yapı Kredi’nin sürdürebilirliği önceleyen projelerinin içinde Step’i nasıl bir yerde konumlandırıyorsunuz? Bu projeyi farklı kılan yönler neler?
Yapı Kredi Step’le kaynakların kullanımında israfın önlenmesi için alınabilecek bireysel tasarruf önlemleri dahil sürdürülebilirliğe dair pek çok konuyu geniş kitlelere anlatıyoruz. Sürdürülebilirlik alanındaki tüm çabalarımızın altında geleceğe daha iyi bir dünya bırakma hayali yatıyor. Bugün, geçmişin getirdiklerine odaklanmak yerine çabalarımızı nereye yönlendireceğimizi seçebiliriz. Özellikle Step ile sürdürülebilir dönüşüm konusunda tüm paydaşlarımızı bugün neler yapabilecekleri noktasında aktif oyunculara çevirmeyi planlıyoruz. Çünkü biliyoruz ki toplumun her katmanında sürdürülebilir tercihler yapmaya başladığımızda dönüşüm tomurcuklanacak ve giderek daha da büyüyecek.
Yapı Kredi müşterileri proje dahilinde nasıl bir fayda yaratacak?
Doğru ve sürdürülebilir tercihler yapmamız, geleceğimiz için çok önemli. Step’le sürdürülebilirlik konusunda sorumluluk almaya hazır olan büyük bir kitleye öncülük ediyoruz. Step ile kullanıcılara sadece yol göstermekle kalmayıp tüm paydaşlarımıza motivasyon sağlayacak çeşitli çalışmalara imza atıyoruz. E-dekont, e-ekstre, ESG yatırım fonları, sürdürülebilir markalardan alışveriş yapma, toplu taşımayı kullanma gibi sürdürülebilir tercihler yapan kullanıcılar, bu menüden Step puan kazanabiliyor. Bu puanlar sayesinde kullanıcılar, Step’e dahil olan STK’lara bağış yapılabiliyor. Böylece bireyler sürdürülebilir tercihlerini toplumsal faydaya da kolaylıkla dönüştürebiliyor. Tüm bunlarla birlikte Step ile tüketim alışkanlıklarının, üretim şekillerinin ve tercihlerin sürdürülebilirlik yönünde dönüştüğü bir kültür yaratmayı hedefliyoruz.
Step uygulaması kullanıma açıldığından bu yana ne gibi dönüşler aldınız?
Step’i, Yapı Kredi Mobil’e entegre ettiğimiz günden bugüne oldukça geniş bir kitleye ulaştık. Bu, müşterilerimizin de sürdürülebilir bir dönüşüm için adım atmaya ne kadar hazır ve istekli olduğunu bizlere gösterdi. Step ile bireylere ‘‘bir tercih çok şey değiştirir’’ dedik ve tercihlerin önemini vurguladık. İçeriklerimize gelen geri dönüşler sürdürülebilirlik yolculuklarında bireylere rehberlik etmenin ne kadar önemli olduğunu bizlere bir kez daha kanıtladı.
Sürdürülebilirlik konusunda Yapı Kredi’nin gelecek projeleri, hedefleri neler?
Sürdürülebilirlik, bizim için gelip geçici bir eğilim ya da yükselen bir duyarlılık değil. Bizim için sürdürülebilirlik iş kültürümüzün ve felsefemizin temelinde yer alıyor. Kurum içi sürdürülebilirlik çalışmalarımızın yanı sıra tüm paydaşlarımızın sürdürülebilirlik dönüşümlerinde yanlarında olmak, sürdürülebilirlik stratejimizin önemli bir parçası. Ayrıca sürdürülebilir ve yenilikçi ürün portföyümüzü her geçen gün genişletiyor, sunduğumuz finansal çözümlerle sürdürülebilir bir dünya için olumlu etkimizi artırıyoruz. Sürdürülebilir finanstan cinsiyet eşitliği çalışmalarımıza, emisyon azaltım taahhütlerimizden Koç Holding liderliğinde gerçekleşen Karbon Dönüşüm Programı’na kadar çalışmalarımızı bütüncül bir şekilde ele alıyoruz. Tüm bunlar markamızın uzun dönemli sürdürülebilirlik vizyonunu da ortaya koyuyor.