Başarılı turist pazarlamasının sırları!
TL’nin yaşadığı değer kaybıyla birlikte Türkiye ucuz alışveriş cennetine dönüştü. Zira 2019’da 1,6 milyon turist sadece alışveriş için Türkiye’yi tercih ederken, 2022’nin ilk yarısında bu rakam 1,2 milyona çıkarak tüm zamanların ilk yarı rekorunu kırdı. Hal böyle olunca turistler artık markaların oldukça yüksek gelir getiren önemli bir hedef kitlesine dönüştü. Öyle ki perakende kanalında kimi markalar cirosunun yüzde 40’a yakınını bu kitleden elde ediyor… Peki, turistlere yönelik pazarlama stratejilerinin merkezinde hangi içgörüler var? Turistlerin alışveriş alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
İspanya merkezli uluslararası araştırma şirketi Forward Keys, 2022’nin en popüler üç destinasyonundan birinin Türkiye olduğunu duyurdu. Bu ilgiyle Türkiye turizm açısından en çok rağbet gören ülkeler arasında Mısır, BAE ve Yunanistan’ı geride bıraktı. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre ise Ocak-Şubat 2023 döneminde Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısı 3 milyon 876 bin 381 oldu. Yani Ocak-Şubat döneminde gelen toplam turist sayısında 2022’nin aynı dönemine göre yüzde 37,31’lik bir artış var. Tabii bu artış turizm gelirlerine de yansıdı. TÜİK’in verilerine göre turizm geliri 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 53,4 artarak 46 milyar 284 milyon 907 bin dolar oldu. Söz konusu gelirin 34 milyar 477 milyon 12 bin dolarını kişisel harcamalar, 11 milyar 807 milyon 895 bin dolarını ise paket tur harcamaları oluşturdu.
Yıl genelinde ziyaretçilerin bir numaralı geliş amacı “gezi, eğlence, sportif ve kültürel faaliyetler” (yüzde 67) oldu. İkinci sırada yüzde 23 ile “akraba ve arkadaş ziyareti”, üçüncü sırada ise yüzde 5,6 ile “alışveriş” yer aldı. Akraba ve arkadaş ziyareti amacıyla gelenler arasında yurt dışında yaşayan Türkiye vatandaşları yoğunluktaydı.
Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında yaptığı araştırmaya göre, Mart ayında yabancıya yapılan adet satışlarında geçen yılın aynı dönemine göre düşüş olduğu dikkat çekiyor. BMD’nin verilerine göre 2022’de toplam kartlı ödemelerin (3,7 trilyon lira) yaklaşık yüzde 10’unu (366 milyar lira) yabancılar yapmıştı. Yani başarılı geçen 2022’nin ardından 2023 yılı yaşanan afetin de etkisiyle biraz durağan seyretti. Ancak yılın devamında rakamların yükseleceği öngörüsü güçlü…
Peki Türkiye’ye gelen turistler alışveriş rotasını nasıl çiziyor? Turistlere satış yapmak isteyen markaların nelere dikkat etmesi gerekiyor? Yanıtlar turist müşteri oranıyla öne çıkan markalarda…
Turistler şık ve rahat olmak istiyor
- Altınyıldız Classics olarak turistlerin ciromuzda payı oldukça yüksek. 2022 yılında müşterilerimizin yüzde 17’si, genel ciromuzun içinde ise yüzde 15’i turistlerden oluşuyor. Yurt içinde ve yurt dışında yaptığımız pazar araştırmalarıyla trendleri yakından takip ediyoruz. Turist müşteri profillerini iyi analiz ederek gerek koleksiyon, gerek mağaza dekorasyonu gerek pazarlama ve iletişim çalışmalarıyla turistlere yönelik aksiyonlar alıyoruz.
- Günümüzde artık herkes şık ve rahat olabileceği modern ve konforlu ürünler arıyor. 360 derece koleksiyonumuzla rahatlık, şıklık ve konfor arayan müşterilerimize bu imkanı sunuyoruz. Yaptırdığımız araştırmalarda turist müşterilerimizin de şık ve rahat ürünleri tercih ettiği verisine ulaştık. CRM datamızda turistlerin alışveriş alışkanlıklarını düzenli olarak analiz ediyoruz. 2022 yılı için Altınyıldız Classics’ten alışveriş yapan turistlerin en çok basic tişört, travel ceket, travel takım ve non-iron gömleklerimizi tercih ettiğini gördük.
- Turistlere özel indirim ve kampanya kurguları yaptığımız pazarlama faaliyetlerimiz mevcut. Turizm sezonu başlamadan iş birliği gerçekleştirdiğimiz platformlardan yapılan geleneksel ve dijital iletişim çalışmalarıyla markamızdan, ürün koleksiyonumuzdan ve özel indirimlerimizden ülkemize gelmeyi planlayan turistlerin haberdar olmasını sağlıyoruz.
- Ayrıca yaz döneminde turizm faaliyetlerinin yoğun olduğu lokasyonlarda otellerle özel çalışmalar yürütüyoruz. Anlaşmalı olduğumuz otellerde yer alan Wi-Fi sistemine bağlanan turistlere özel avantajlar sunduğumuz bir pazarlama çalışmamız var.
- Mağazalarımıza gelen turistler için ise iş ortaklarımızın uygulamaları içerisinde yer alan kişiye özel indirim kodundan faydalandıkları bir kurgumuz bulunuyor. Anlaşmalı olduğumuz banka kartları ile de yapılan ödemelerde kısa süre içerisinde belirlenen oranda kartlarına para iadesi sağlanıyor.
- Müşteri sayısında ve ciroda önemli paya sahip olan turistlerin markamızla tanışmasında gerçekleştirilen pazarlama ve iletişim çalışmalarının etkisi oldukça yüksek.
Galataport’a giren her 3 kişiden biri turist
- Galataport İstanbul ilk yılında beklentileri aşarak yerli ve yabancı toplam 14 milyon misafir ağırladı. Bu süreçte karadan giriş yapan 4 milyon turiste ek olarak kruvaziyer gemileriyle gelen 350 bin yolcu ve mürettebat Galataport İstanbul’u ziyaret etti. Özetle, Galataport İstanbul’a giren yaklaşık her üç kişiden birinin turist olduğunu söyleyebiliriz.
- İstanbul’u ziyaret eden her turistin mutlaka görülmesi gereken yerler listesine girerken, Galataport İstanbul’u bir turist cazibe merkezi olarak konumlandırıyoruz. Karaköy’ün kültürel zenginliklerini ve tarihi mirasını koruyarak şehirle iç içe geçen mahalle kültürünü yeniden canlandırma ve Boğaz’ın 1.2 kilometrelik kısmında yer alan tarihi limanı şehre geri kazandırmak vizyonunu yansıtıyoruz. Bölgenin tarihi dokusuyla uyumlu, dünyanın tek yer altı kruvaziyer terminaline sahip, gastronomi; kültür sanat, alışveriş, ofis alanları ve The Peninsula İstanbul otelini içeren ve lokal kültürün yaşadığı dinamik bir mahalle, turistlere mükemmel bir İstanbul deneyimi vaat ediyor.
- Turistler farklı coğrafya ve kültürlerden gelseler dahi ortak paydaları yeni ve özgün deneyim arayışında olmaları. Misafirlerimiz burada doğal güzelliklerden, tarih ve kültür sanata, alışverişten gastronomiye pek çok farklı özelliğin deneyim odaklı ve yenilikçi kurgularla tadını çıkarabiliyorlar. Misafir deneyimini perçinlemek için geliştirdiğimiz hizmetlere bir örnek olarak hem yerli hem de uluslararası misafirlerimizin yoğun ilgi gösterdiği Galataport İstanbul Deniz Dolmuşları’nı gösterebiliriz. Bir turistin, İstanbul’un büyüleyici Boğaz deneyimini de yaşayarak Galataport İstanbul’a ulaşmasını çok değerli buluyoruz.
- İstanbul’un bir destinasyon olarak pazarlanmasında rol oynayan kamu kuruluşları, havayolları, havaalanları, çevre otelleri gibi tüm paydaşlarla yakın iş birlikleri içerisindeyiz. Dünyanın önde gelen birçok yayınında ziyaret edilmesi gereken destinasyonlar arasında yer aldık. Misafirlerimizin Galataport İstanbul’a girişleri sonrası ise ziyaretçi merkezi ile danışma noktalarında istenilen rota ve süreye göre özel gezi, alışveriş ve gastronomi turları tasarlıyoruz. Buna ek olarak bu bölgenin, İstanbul’un ve Türkiye’nin kültürel zenginliğini yansıtan etkinliklerimiz turistlerden büyük bir ilgi görüyor.
Alışveriş keyfi eğlenceyle buluşuyor
- Crowne Plaza İstanbul Florya, denize sıfır konumu, açık-kapalı havuzları ve SPA-Fitness salonları, otelin önünden sahile paralel uzanan bisiklet ve yürüyüş yolu, Dünya’nın en büyük tematik akvaryumu İstanbul Akvaryum ve alışveriş keyfini eğlenceyle buluşturan Aqua Florya’ya yürüme mesafesinde bulunması dolayısıyla turistlerin çok tercih ettiği bir lokasyonda bulunuyor. Ziyaretçi profilimizin yüzde 65-70’i turistlerden oluşuyor.
- Turist misafirlerimiz öncelikli hedef kitlemiz arasında bulunuyor. Hem uluslararası online satış kanallarında hem de arama motorları ve sosyal medya mecralarında sezonsal ve bölgesel kampanyalar oluşturuyoruz. Bunun yanında dünya çapında fuarlara katılarak tanıtım pazarlama faaliyetlerimizi sürdürürken satış kanallarımızı çeşitlendiriyoruz. Mekan tasarımımızda ise başta İstanbul ve deniz yaşamına dair dokunuşlarla birlikte kompleksimizin bütününe atıfta bulunuyoruz. Ayrıca sezonlara ve misafirlerimizin pazar profillerine göre uyarlamalar yapıyoruz.
- Konaklama alışkanlıklarının çok farklılık gösterdiğini net olarak gözlemliyoruz. Avrupalı misafirlerimiz yalnız ya da küçük gruplar halinde seyahat etmeyi tercih ederken Ortadoğulu misafirlerimiz genellikle kalabalık ailelerden oluşuyor. Bu otel içindeki tüketimleri ile oda ve otelde zaman geçirdikleri outlet tercihlerine yansıyor. Avrupalı turistler gün içinde şehrin tarihi ve turistik yerlerini gezmeyi tercih ederken Ortadoğulu misafirlerimiz alışveriş ve yeme içme turizmine daha çok önem veriyor.
Boğazın nefes kesen manzarası ilgi çekiyor
- 2022 verilerine baktığımızda, Shangri-La Bosphorus, İstanbul olarak ağırladığımız misafirlerin yüzde 97’sinin uluslararası turistlerden oluştuğunu söyleyebilirim. Kalpten gelen misafirperverlik anlayışımızın yanında, otelimiz; bulunduğu muhteşem konum, İstanbul Boğazı’nın nefes kesen manzarası ve şehrin kalbinde yer alması sebebiyle de yabancı konuklarımızın büyük ilgisini görüyor.
- Elbette, iletişim ve pazarlama planlarımızı yaparken uluslararası misafirlerimizin de istek ve ihtiyaçları, alışkanlıkları, ilgi alanları, davranışları, demografi ve segment gibi verileri göz önünde bulunduruyoruz.
- Türkiye’nin ilk Uzakdoğu kökenli otel zinciri olduğumuz için dekorasyonumuz Asya kültürünün zarif dokunuşlarının izlerini taşıyor. Bunun yanında otelde Boğaz’ın güzelliğinden ilham alarak tasarlanan, Avrupa ve Türk etkileri taşıyan mekanları da görmek mümkün.
- Genel olarak turistlerin konaklama alışkanlıkları, bütçelerine, tatil amaçlarına, seyahat tarzlarına ve kişisel tercihlerine göre değişebiliyor. Bizim misafirlerimizin ortalama konaklama süresi 3,5-4 gündür. Genellikle 2 hafta öncesinden rezervasyon yaptırmayı tercih ediyorlar. Ancak, tatillerini çok daha önceden planlayan, rezervasyonlarını daha uzun bir süre önceden yapan misafirlerimiz de oluyor.
- Ziyaretçi profilimiz de farklılık gösteriyor ancak ağırlıklı olarak çocuksuz genç çiftler, hafta içi tatil amaçlı konaklama yapıyor. Tabii tatil dönemleri ve bayram zamanları gibi özel dönemlerde aileler ve gruplar da tatil amaçlı konaklama yapabiliyorlar.
Turistlere kişiselleştirilmiş menüler sunuyoruz
- Ziyaretçilerimizin büyük bir kısmı yerli ve yabancı turistlerden oluşuyor. Çoğunlukla Almanya, İngiltere gibi Avrupa ülkeleri ve Orta Doğu ülkelerinden ziyaretçilerimiz var. Geçen yıl itibariyle Amerikalı ziyaretçilerimizin oranı da artmaya başladı.
- Aynı zamanda otelimizde konaklama ve etkinlik olarak çeşitlilik gösteren bir ziyaretçi kitlesi ağırlıyoruz. Yerli misafirlerimiz özellikle organizasyon etkinliklerine yoğun ilgi gösterdiği için yerli turist oranımız da oldukça fazla.
- İletişim ve pazarlama stratejilerimize farklı bölgelerden turistleri de dahil ediyoruz. Yayınladığımız tüm materyalleri bölgeler özelinde özelleştirmeye, farklılaştırmaya dikkat ediyoruz. Sosyal medya hesaplarımızda da tüm ziyaretçilerimizi dikkate alarak içerik paylaşıyoruz.
- Mekan tasarımımız daha çok turist misafirlerimizin dikkatini çekmeye yönelik. Lobide kubbe şeklinde tavanımız ve imza merdivenimiz oldukça ilgi çekiyor. Aynı zamanda sanatsever misafirlerimiz için mülk sahiplerimizin sanat koleksiyonundan özenle seçilen eserleri otelimizde sergiliyoruz. Koleksiyonumuzda Canan Tolon, Faruk Cimok, Arzu Başaran, Serdar Arat, Uğur Mine Tamay’ın eserlerinin yanı sıra Avni Lifij’in birçok eserini ve Halil Paşa’nın en değerli eserini de ziyaretçilerimizin beğenisine sunuyoruz.
- Özellikle Uzak Doğu ve Orta Doğu gibi farklı kültürlerin, farklı konaklama alışkanlıkları var. Her kültürden misafirimizi rahat hissettirebilmek en öncelik verdiğimiz konulardan biri. Örneğin, Çin’den gelen misafirlerimiz için oluşturduğumuz Huanying programıyla odalarına giden ikramlardan, otele giriş yapma süreçlerine kadar farklı uygulamalarımız var. Çince özelleştirilmiş hoş geldiniz mektubu ve yasemin çayı ile karşılama yapıyoruz. Ayrıca inançlarına göre 4 sayısı olumsuz olduğundan odalarını ayarlarken mutlaka bu ayrıntıyı dikkate alıyoruz. Orta Doğu’dan gelen misafirlerimiz için yaptığımız karşılama ve ikramları da yine onların kültürüne ve damak zevklerine uygun olarak hazırlıyoruz. Genellikle şerbetli tatlılar ve meyve ikramları tercih ediliyor. Ayrıca, Hintli misafirlerimiz için de kendi yöresel mutfaklarına özel menü seçenekleri sunuyoruz.
Turizm sezonunun canlı geçeceğinden umutluyuz
- Turist alışverişinin perakende ciroları için büyük önemi bulunuyor. 2022’de 3,7 trilyon liralık kartlı harcamanın 366 milyar liralık kısmını, yani yaklaşık yüzde 10’unu turistler gerçekleştirdi. Özellikle yaz aylarında bazı tatil beldelerinde cironun yüzde 50’den fazlası turistlerden elde ediliyor.
- BMD üyeleri arasında yaptığımız ankette Mart ayında turiste yapılan adet satışında bir düşüş olduğu görülüyor. Düşüşün neden kaynaklandığını değerlendirebileceğimiz somut bir veri yok. Ancak tahminde bulunabiliriz. Kurların seviyesi nedeniyle Türkiye geçen yıl yabancılar için cazip alışveriş fırsatları sunuyordu. Kurların baskılanması nedeniyle ülkemizde alışverişin yabancılar için de geçen yılki kadar cazip olmadığını değerlendiriyoruz.
- Her şeye rağmen önümüzdeki aylar için umutluyuz. Ülkemizde turizm sezonunun en az 2022’deki kadar canlı geçeceğini ve cirolara yabancı katkısının yine yüzde 10 düzeyine çıkacağını öngörüyoruz.
- Kültür ve Turizm Bakanlığımız Türkiye’nin tanıtımı konusunda etkili kampanyalar yürütüyor. Bu kampanyaların da etkisi ile pandemi ile geçen iki yılın ardından 2022 turizm sezonu çok hareketli geçti. Geçen yıl ülkemizi 45 milyondan fazla yabancı ziyaret etti. Ziyaretçi sayısının yanı sıra turistlerin geldikleri ülkelerin çeşitlenmesini de turizmimizin sürdürülebilirliği açısından önemli buluyoruz.
Çalışanlara müjde, yakında AVM’lerin içinde 5 yıldızlı ortak ofisler olacak!