Evlilik sebepleri de hazırlıkları da değişiyor…
Geçtiğimiz yıl yine Marketing Türkiye için VeriNays tarafından gerçekleştirilen araştırma çiftlerin evlilik hazırlıklarının tüm aşamalarında ekonomik şartlar tarafından baskılandığını ortaya koymuştu. Düğün organizasyonundan balayına, hatta evlenme motivasyonuna kadar tüm süreçlerde ekonominin etkisi güçlü bir şekilde hissediliyordu. Aradan geçen bir senede bu etkinin hız kesmeden devam ettiği dikkat çekiyor.
Çiftler evlilik tarihleri belli olmasa da çeyiz alışverişine başlamak istiyor ve uygun fiyatlı bir ürün buldukları zaman vakit kaybetmeden satın almaya yöneliyor. Bu süreçte ürün tercihlerini ise büyük ölçüde markalara duyulan güven belirliyor. Yani alanında uzman görülen, geçmişi bilinen, alanında lider olarak algılanan markalar kendilerine tüketici zihninde daha kolay yer bulabiliyor. Tabii ki kampanyalar da etkili bir tercih nedeni olmaya devam ediyor… Enflasyon baskısının azalması durumunda farklı motivasyonların da tercihler üzerinde etkili olacağına işaret eden “Çeyiz Sepeti” araştırmasının öne çıkan verilerini sizler için derledik.
Hayatın zorluklarını paylaşma isteği artıyor
Biraz geçmişe gidip bugünün çeyiz alışverişçisi olan çiftlerin nasıl tanıştığı sorulduğunda ilk sırada arkadaş ortamlarının yer aldığı görülüyor (yüzde 39). Ancak sosyal medyanın ikinci sırada (yüzde 24) yer alması sosyal medyanın eğlence, gündemi takip etme, alışveriş yapma gibi fonksiyonların yanı sıra temel işlevi olan sosyalleşmeyi de karşıladığını gösteriyor. Ancak burada dating app’lerin de sosyal medya çatısı altında değerlendirildiğini dikkate almak gerekir.
Evlilik kararının ardındaki temel sebepler mercek altına alındığında ise tahmin edileceği üzere birlikte yaşama isteği (yüzde 63) baskın bir şekilde öne çıkıyor ancak hemen ardından gelen “hayatın zorluklarını paylaşma” (yüzde 42) motivasyonu da neredeyse evli çiftlerin yarısının sahiplendiği bir ifade. Bu ifadeyi manevi veya psikolojik bir çerçevede ele almak tabii ki mümkün ancak maddi bir boyutunun da olduğu tartışılmaz bir gerçek. Her geçen gün zorlaşan ekonomik koşullar ve tek gelirle karşılanamayan ev kiraları “zorlukları paylaşma” konusunda çiftleri birbirine yakınlaştırıyor.
Panik alışverişi listesinde çeyiz ürünleri de var
Peki, çeyiz hazırlığı genelde düğünden ne kadar zaman önce başlıyor? Bu sürecin ilk tohumları düğüne bir yıl gibi bir süre kala atılıyor. Çiftlerin yüzde 68’i düğünden 4-12 ay öncesinde çeyiz hazırlıklarına başlıyor. Şu anda evlilik planı yapanların önemli bir kısmının (yüzde 75) çeyiz hazırlık sürecine başladıkları andan itibaren haftada birkaç gün çeyiz alışverişine zaman ayırdığı görülüyor.
Evlilik tarihi belli olmadan çeyiz alışverişine başlamayı uygun bulanların oranı da bir hayli yüksek (yüzde 67). Bunun en önemli sebebi ise ekonomik şartlar olarak dile getiriliyor (yüzde 73). Yüksek enflasyonun önümüzdeki dönemde de devam edeceği düşüncesi, şu anda alınmayan bir ürünün ileride mutlaka daha pahalı olacağı endişesiyle satın alma davranışını olabildiğince öne çekiyor. FOMO’nun çeyiz alışverişlerinde de etkili olduğu görülüyor.
Çeyiz alışverişinde en çok anneler söz sahibi
Çeyiz ürünleri hem online hem offline kanallardan satın alınıyor. Evlenmeyi planlayanlar yoğunlukla e-ticaret siteleri üzerinden alışverişlerini yapmayı planlarken (yüzde 73), çeyiz alışverişini tamamlamış olan kadınların neredeyse tamamının fiziki mağazaları da tercih ettiği görülüyor (yüzde 90). Bu değişkenlik, içinde çeşitli sebepler barındırıyor. Örneğin mobilya gibi birebir görerek satın alınmak istenen ürünler veya aile büyüklerinin yönlendirmeleri offline çeyiz alışverişini destekleyen sebepler.
Tabii yeni bir düzen kurmak hiç kolay değil. Bu süreçte çiftlerin ürün seçimi gibi pek çok konuda destek ve tavsiyelere ihtiyacı oluyor. Elbette yardım merci olarak ilk sırayı anneler alırken (yüzde 50) müstakbel eşler ikinci sırada konumlanıyor (yüzde 47). Yakın çevrenin yanı sıra influencer’ların da ürün önerisi konusunda etkili olduğu dikkat çekiyor. Zira katılımcıların yüzde 63’ü bugüne kadar bir influencer’ın önerdiği ürünü çeyizi için satın aldığını belirtiyor.
Mobilya seçimi zorluyor
Pek çok kategoride seçim yapmayı gerektiren çeyiz alışverişlerinde ürünlerin niteliklerinin karar süreçlerini doğrudan etkilediği kaydediliyor. Örneğin oldukça kişisel beğenilerin söz konusu olduğu ve ürün çeşitliliğinin çok fazla olduğu mobilya kategorisi karar vermekte en zorlanılan ürün grubu olarak işaret ediliyor.
Bunun yanında mutfak ürünleri, züccaciye gibi kategorilerde de yine benzer sebeplerden dolayı karar vermek zorlaşıyor. Öte yandan beyaz eşya ve televizyon kategorilerinde karar vermek nispeten daha kolay görünüyor. Aralarında keskin kalite farkları olabiliyor ancak söz konusu ürünlerin tasarım açısından birbirlerine yakın olmasının ve işlevlerinin benzer görülmesinin karar verme süreçlerini kolaylaştırdığı söylenebilir.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına VeriNays tarafından gerçekleştirilen “Çeyiz Sepeti” araştırması kapsamında Türkiye çapında, 20-40 yaş aralığında toplam 400 kadın ile görüşüldü. Bu kitlenin yarısı geçtiğimiz 4 sene içinde evlenmiş olanlar, diğer yarısı da önümüzdeki dönemde evlenmeyi planlayanlardan oluşuyordu.