Yaz mı daha sıcak streaming rekabeti mi?
Konvansiyonel medyada prime time dizileri sezon finallerini yapmışken streaming platformları arasındaki rekabet de havalardan daha hızlı ısınıyor. Yaz tatilinde özellikle gençlerin platformlarda geçireceği vaktin artmasıyla birlikte platformlarda da film ve dizi içeriklerinin ardı ardına ekleneceğine şüphe yok. Peki, tüm bu kızgın rekabeti hangi platformlar önde götürüyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Dijital Platform Kullanım Araştırması”nda…
Bir tarafta yıl boyu yazın izlerim denilerek ertelenmiş diziler, diğer tarafta bu listeye her geçen gün yenilerini ekleyen platformlar… Yerli yapımlar birer birer streaming platformlarında boy gösterirken küresel yapım şirketleri ardı ardına dev bütçeli yayınları izleyiciyle buluşturuyor.
Halihazırda çetin bir rekabet alanı oluşturmuş olan streaming platformlarına geçtiğimiz yıl Türkiye pazarında Disney+ gibi bir küresel oyuncu daha eklendi. Pazara girdiğinden bu yana kendi evreni ve yerli yapımlarıyla farklı bir heyecan katan Disney+, Recep İvedik 7 ve Yılbaşı Gecesi filmleriyle dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştı. Pazara aile ve komedi filmleriyle giriş yapmış olmasının doğru bir strateji olduğu ise Dijital Platform Kullanım Araştırması’nın verilerine yansıyor. Zira Türk toplumu deyim yerindeyse streaming platformlarından kahkaha terapisi alıyor…
Gelin bu rekabette öne çıkan platformlara ve fark yarattıkları alanlara daha yakından bakalım…
Her 10 aboneden 8’inin adresi Netflix
Araştırmada dizi ve film platformlarından en az birine üyelikleri bulunan katılımcılara hangi platfromlarda üyelikleri olduğu sorulduğunda; yüzde 81’i Netflix yanıtını verirken her iki katılımcıdan biri Exxen üyeliğinin bulunduğunu ifade ediyor. BluTV yüzde 44,8’le ve Amazon Prime 43,3’le en çok üyeliklerin bulunduğu diğer platformlar oluyor. Türkiye pazarında henüz birinci yılını geride bırakan Disney+ yüzde 38,7’lik oranıyla dikkatleri çekerken katılımcıların 39,6’sının IPTV aboneliği olması da verilere yansıyor. Bu da devasa bir kayıt dışı ekonomiye işaret ediyor…
Netflix’ten memnuniyet rekoru
Katılımcılara üye oldukları platformlardan duydukları memnuniyet seviyesi sorulduğunda yüzde 75,7 gibi yüksek bir ortalama verilere yansıyor. Yüzde 92,3 ile Netflix memnuniyette zirveyi temsil ederken; IPTV (yüzde 83,2), Amazon Prime (yüzde 82,1) ve BluTV (yüzde 77,1) ortalamanın üzerinde memnuniyet yaratmayı başaran platformlar olarak öne çıkıyor.
Mubi kullanıcıları şifrelerini paylaşıyor
Araştırma verilerine göre dijital platform kullanıcılarının üyeliği çoğunlukla 1 kişiyi kapsıyor. Disney+ aboneliklerinin yüzde 80’i tek bir kullanıcı tarafından kullanılırken Mubi aboneliklerinin yüzde 41,2’si birden fazla kullanıcı tarafından kullanılıyor… Görünen o ki bu durum ödeme planlarında da karşılık görüyor. Zira Mubi kullanıcılarının yüzde 42,9’u üyeliği bir başkasının ödediğini ifade ederken tüm platformlarda üyelik ücretini ödeyenlerde çoğunluğu kişinin kendisi oluşturuyor.
Exxen yerli yapımlarıyla fark yaratıyor
Katılımcıların yüzde 62,6’sı streaming platformlarında hem yerli hem de yabancı yapımlara önem verdiğini ifade ediyor. Bu önceliklendirme Gain hariç tüm platformlarda da açık ara farkla kendini gösterirken Exxen kullanıcılarının yüzde 42,9’u yerli yapımlara daha çok önem verdiğini ifade ederek farklılaşıyor…
Netflix ne sevdiğimizi biliyor
Bunca içerik bolluğunun olduğu bir dönemde algoritmalar ve platformların izleyicisinin neyi seveceğini bilmesi ve onu öne çıkarması da elbette kritik bir önem taşıyor. Tam da bu noktada katılımcılara içerik önerme açısından en başarılı buldukları platform sorulduğunda Netflix yüzde 59,2 ile öne çıkan platform oluyor. Rakiplerinden radikal bir şekilde ayrışan Netflix’i 9,8’le Amazon Prime Video ve Disney+ takip ediyor…
Aboneleri IPTV çalıyor…
Alınan tüm önlemlere karşın IPTV aracılığıyla yayınları illegal olarak izlemek de mümkün. Bu illegal yayınların yayıncılarının ve izleyicilerinin cezalandırılmasını öngören yasa yürürlükte olmasına rağmen IPTV yayınlarına ilginin artmış olması ise ayrıca düşündürücü… Araştırma kapsamında streaming platformlarında üyeliklerini sonlandıran kullanıcılara başka bir platforma üyelikleri olup olmadığı sorulduğunda IPTV’nin açık ara önde olduğu görülüyor… IPTV’nin ardındansa pek çok kullanıcının ilk durağının BluTV olduğu araştırma verilerine yansıyor.
IPTV ve Netflix’le yola devam…
Katılımcılar mevcut üyelikleri sona erdiğinde en çok IPTV, Netflix ve Amazon Prime üyeliklerini yenilemeyi düşündüklerini ifade ediyor. Üç platform arasında kıyasıya rekabet sürerken dört yerli streaming platformunun abonelik yenileme konusunda henüz izleyicileri ikna edemediği görülüyor. Mubi kullanıcılarının yarısından çoğunun “üyeliğimi yenilemeyeceğim” demesi de dikkat çekiyor…
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın Şubat 2023 tarihinde gerçekleştirdiği “Dijital Platform Kullanım Araştırması”sı Türkiye temsili İBBS Düzey-1 kapsamında 12 ilde yapıldı. Çalışma kapsamında dijital platform kullanıcısı olan toplam 326 kişiyle görüşüldü. Exxen, Gain ve Disney+ için boost örneklem çıkıldı. Boost sonucu toplam örneklem 349 oldu.
Kullanıcılardan streaming platformlarına mesaj var: “Fiyatları düşürün, reklam izlemeye razıyız…”