Ekrandan uzak kalan gençlerin huzuru kaçıyor(!)
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) “Gençlerin Medya Kullanımı ve Dijital Okuryazarlık Araştırması”nı yayınladı. 15-21 yaş grubunun teknoloji ve medya kullanım alışkanlıklarına ilişkin oldukça kapsamlı bir çalışmanın ürünü olan araştırma raporu dikkat çekici sonuçlar barındırıyor. Neredeyse her 2 gençten 1’i “Ekran başında geçirdiğim süre her geçen gün artıyor” derken, gençlerin yüzde 42,8’i çok uzun süre ekrandan uzak kaldığında huzursuz hissettiğini belirtiyor!
21 yüzyılda hızlı bir şekilde gerçekleşen teknolojik gelişmelerle birlikte ekranlar önce taşınabilir hale dönüşerek ceplerimize girdi ardından kimileri için bileklerinde anlık bildirimler sunan akıllı saatler vazgeçilmez bir aksesuara dönüştü. Yeni teknolojiler hayatlarımıza bankacılık işlemlerinden görüntülü konuşmaya kadar pek çok alanda kolaylık sağlarken teknolojik sosyalleşmenin de kapıları aralandı.
Kuşkusuz bu duruma en hızlı uyum sağlayan kesim de bu teknolojilerin içine doğmuş olan gençler oldu. Hayatın her anına tanıklık eden ekranlara gün sonunda tüm dünyada endişe verici düzeyde bir bağımlılık da oluşmaya başladı. Peki Türkiye’de gençler ekran bağımlılığını ne düzeyde yaşıyor? Gelin sorunun yanıtına birlikte bakalım.
Gerçek arkadaşlık sanal arkadaşlıkla sınanıyor!
Gençlerin ekran bağımlılığı durumları ile ilişkili olarak duygu durumu değişiklikleri başlığı altında ifadelere katılım oranları incelendiğinde, ekran karşısında olduğu zamanlarda kendini iyi/keyifli hissettiğini belirtenlerin oranının yüzde 60,6 oranı ile ilk sırada yer aldığı görülüyor. Diğer taraftan yüzde 43,5’i ekran başındayken ailesi veya başkaları tarafından rahatsız edildiğinde keyfinin kaçtığını veya öfkelendiğini; yüzde 42,8’i çok uzun süre ekrandan uzak kaldığında huzursuz olduğunu ve ekran başında olmadığında aklının sürekli ekranda olduğunu belirtiyor.
Genel olarak bakıldığında ekran bağımlılığının göstergelerinden biri olan ekran başında olma/olmama durumunun yarattığı duygu değişimlerinin araştırmaya katılan gençlerin neredeyse yarısında görülüyor olması ise dikkat çekiyor.
Gerçek arkadaşlıkları sanal arkadaşlıklara tercih ederim diyenlerin oranının yalnızca yüzde 19,9’da kalmış olması ise üzerine düşünülmesi gereken noktalardan.
Gençler ekrana ne kadar bağımlı?
- Araştırmaya katılan gençlerin yüzde 37,1’inin ekran bağımlılığı düzeyi yüksek iken, yüzde 26,9’unun orta, yüzde 36’sının ise düşük düzeyde olduğu saptanıyor.
- Araştırmada yer alan kadınların yüzde 36,5’inin ekran bağımlılık düzeyi yüksek iken, erkeklerde bu oranın yüzde 37,7 olduğu gözlemleniyor.
- Yaş grupları açısından incelendiğinde 15-18 yaş grubunun yüzde 36,3’ü ve 19-21 yaş grubununsa yüzde 37,7’sinin ekran bağımlılığı yüksek olduğu verilere yansıyor.
- Araştırma kapsamında farklı dijital okuryazarlık düzeyindeki gençlerin ekran bağımlılığı düzeylerinin bireylerin SES düzeylerine göre değişiklik gösterip göstermediği de incelenmiş. Buna göre AB SES düzeyinde ortalama ekran bağımlılığı puanının 2,96, C1 SES düzeyinde 3,01, C2 SES düzeyinde 3,07 ve DE SES düzeyinde ise 3,10 puan olduğu gözlemleniyor.
Araştırmanın Metodolojisi
RTÜK tarafından gerçekleştirilen araştırmanın evreni İBBS2 kapsamındaki 26 il ve bu illere bağlı ilçe ve köylerde 15-21 yaş grubunda bireyleri kapsamaktadır. Örneklem bu evreni temsil etmeye haiz 6 bin 626 kişi ile gerçekleştirilmiştir
Z kuşağının iş hayatındaki “güçlü” ve “zayıf” yönleri neler?