2015’ten örneklerle markaların yaptığı 5 pazarlama hatası!
Değerli pazarlamacı arkadaşlarımız, unutmamanız gereken bir şey var; internet asla unutmaz… Eğer hakaret içeren bir tweet atarsanız ya da “yanlışlıkla” söz meclisten içeri bir reklam kampanyası yayınlarsanız, insanlar bunu görecek, kaydedecek ve markanızı halk oylamasında taşlayacaklardır.
5 büyük marka bu söylediklerimizi 2015’te zor yoldan öğrendiler ve sonucunda itibarlarına zor geçecek bir yara aldılar. Ne kadar büyüksen düşüşün o kadar sert olur diye boşuna dememişler.
Cinsiyet ayrımı yapan reklamlardan, porno sitelerine yönlendiren QR kodlarına, işte listemiz;
1-IHOP’un uygunsuz göğüs esprisi yeteneksizliğinin Twitter’da taşlanması
Bunu açıklamak zorunda olduğumuza inanamıyoruz ama; ürününüzü kadınların göğüsleriyle eş değer yansıtmak iyi bir format değil… IHOP geçtiğimiz Ekim’de Twitter hesabından ortasında tereyağı bulunan pancakelerinin resmini paylaşıp, altına “düz ama HARİKA bir kişiliği var” (“flat but has a GREAT personality”) yazdığında bu seviyeye kadar düştü. Ardından bir tweetle bu durumu düzeltmeye çalıştılarsa da, IHOP’un bu kampanyası bütün internet aleminin aklına kazındı.
2-Under Armour’ın kanlı bir İkinci Dünya Savaşı sahnesini hafife alması
Sevgili Under Armour, Iwo Jima Muharebesinin ironik, tatlı ya da sportif bir yanı yoktu. Biz 36 gün süren, 1000 kişinin ölümüyle sonuçlanan bu İkinci Dünya Savaşı muharebesinin basketbolla uzaktan yakından benzerliği olmadığına inanıyoruz.
Geçtiğimiz Mayıs “Band of Ballers” adlı, üzerinde dört adamın bir basketbol potasını toprağa diktiği bir tişört tasarımını piyasaya sürdü. Bu tasarım açıkça savaşın ardından gelen Amerikan zaferini yeniden yaratıyordu. Aldıkları tepkiler üzerine tişörtü 3 tweet süren bir özürle piyasadan kaldıran Under Armour, hala boykotların hedefi olmaya devam ediyor.
3-Bud Light’ın “Her şeye var”, “Up for Whatever” kampanyasının insanları kötülükle açması
Bud Light’ın dahi pazarlama ekibi biranın, sözlükteki “hayır” kelimesini “gece” kelimesine çevirmek için harika bir içecek olduğu mesajını vermenin mükemmel bi fikir olduğunu düşündüler. Bu garip slogan geçtiğimiz Nisan şişe ambalajlarında (ve Reddit’in her yerinde) yerini aldı. Ancak bunun nedeni herkesin her şeye var olması değildi…
Entrepreneur’den Carly Okyle’ın dediği gibi spontane bir eğlence anlayışı yaratmaktan ziyade avcı bir tecavüz kültürünü destekleyen bu dize, Bud Light’ın kısa sürede bu ambalajları piyasadan geri çekmesiyle internet sayfalarında kötü bir anı olarak yerini aldı.
4-Heinz’ın QR kodunun yanlışlıkla bir porno sitesine yönlendirmesi
Masum bir ketçap şişesinin ardındaki QR kodu taradığınızda hiç de masum olmayan bir porno sitesine yönlendirilseniz ne hissederdiniz? Almanya’dan Daniel Korell’in başına gelen tam da buydu. Meğer Heinz taranabilir barkod kampanyaları bittiğinde kodlarını yenilemedikleri için, Alman porno sektöründen Fundorado bu QR kodunu ele geçirmiş.
Korell bu durumu Heinz’in Facebook sayfasına ketçap şişelerinin çocuklar için uygun olmadığı yazarak belirtmiş, üzerine bu kodu kampanya bitmiş olmasına rağmen, şişeler evlere çoktan dağıtıldığı için, 1 ya da 2 sene daha tutmanın o kadar da yüksek maliyetli olamayacağını düşündüğünü söylemiştir.
Bu mesajı üzerine Heinz’den hemen bir özür alan Korell, Fun Dorado’dan da bir yıl bedava site üyeliği kazanmış.
5-Bloomingdale’s’in en yakın arkadaşınızın içkisine ilaç atmanızı destekleyen garip reklamı
Bir adamın ona bakmayan bir kadına baktığı ilandaki slogan “Arkadaşınızın içkisine o bakmıyorken ilaç atın.”, “Spike your friend’s eggnog when they’re not looking.”, tepki almada ve mide bulantısı yaratmada fazla gecikmedi. Bloomıngdale’s de bugünlerde hata yapan birçok büyük markanın yaptığını yaparak Twitter’dan attığı bir twitle “içten” bir özürde bulundu.
Kaynak: Entrepreneur.com