Her 15 dakikada bir telefona bakıyoruz!
Deloitte tarafından, 30 ülkeden 49 bin katılımcıyla gerçekleştirilen “Global Mobil Kullanıcı Araştırması” sonuçları açıklandı.
Türkiye’den 18-50 yaş arası 1000 kişinin katılımıyla ortaya çıkan sonuçlara göre Türkiye, dinamik ve genç nüfusu nedeniyle akıllı telefon bağımlılığının en yüksek olduğu ülkelerden biri. Türkiye’deki kullanıcılar günde ortalama 70 kez cep telefonunu kontrol ediyor, bu da yaklaşık 15 dakikada bir ekran yüzü gördüğümüz anlamına geliyor. Bu oran, Rusya, İngiltere, Almanya ve Fransa gibi ülkelerin neredeyse iki katına denk düşüyor.
Genç telefon bağımlıları uygulamalara ayda 7,5 TL harcıyor
Akıllı telefon bağımlısı olarak nitelendirilebilecek kesim, Türkiye’de mobil kullanıcıların yüzde 22’sini oluşturuyor. Yaklaşık beş cihaza erişimi olan bu kullanıcılar, uygulamalar için ayda ortalama 7,5 TL’yi gözden çıkarıyor. Her on kişiden dokuzu, uyandıktan sonra 15 dakika içerisinde cep telefonunu mutlaka kontrol ediyor ve yarısının yaptığı ilk şey sosyal medya hesaplarını ve mesajlarını (anında mesaj ve SMS) kontrol etmek oluyor. Bu kesimin yüzde 77’si toplu taşıma araçlarında, yüzde 52’si de TV izlerken düzenli olarak telefonlarını kullanıyor.
Her beş kişiden biri trafikte akıllı telefona bakıyor
Rapora göre telefonun günlük kullanımı, yaşam alanlarında çatışma yaratabiliyor. Örneğin kullanıcıların yaklaşık yüzde 20’si, karşıdan karşıya geçerken ve araç kullanırken akıllı telefonunu kullandığını belirtiyor; bunu sürekli ya da çok sık yaptığını söyleyenlerin oranı ise yüzde 7. Bir diğer sosyal risk faktörü ise, aile ile birlikte geçirilen zamanlarda, 18-25 arası yaş grubunun, 45-50 arası yaş grubuna oranla iki kat daha fazla telefon kullanması…
Fotoğraf çekip paylaşmada Türkiye ön sırada
Her iki kullanıcıdan biri, çektiği fotoğrafları günlük olarak sosyal medyada paylaşıyor. Bu oranla Türkiye, hem akıllı telefonunu fotoğraf çekmek için kullanma, hem de bu fotoğrafı sosyal medyada paylaşmada Brezilya, Çin, Rusya, İngiltere, Almanya gibi pek çok ülkeyi geride bırakıyor.
Her 2 telefondan 1’i el değiştiriyor
Raporun bir diğer çıktısı da, Türkiye’deki kullanıcıların, akıllı telefon değiştirme hızı yüksek olan bir kullanıcı profiline sahip olması… Buna göre kullanıcıların yüzde 80’i, üç yaşın altındaki telefonları kullanıyor. İkinci el telefon kullananların oranı sadece yüzde 14. Kullanıcıların yüzde 60’ telefonunu mağazadan, yüzde16’sı ise internetten alıyor. Diğer taraftan her iki telefondan biri el değiştiriyor. Bu telefonların yüzde 70’i akrabalar ve arkadaşlar arasında el değiştiriyor, gerisi internet üzerinden satılıyor ya da yenisi alınırken takas yapılıyor. Yedek olarak saklanıp kullanılmayan telefonların oranı yüzde 37…
Wi-Fi’a oranla mobil ağ kullanımı artıyor
Türkiye’deki akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 82’si internete kendi Wi-Fi’ı (evinde ya da işyerinde) ile bağlanmayı tercih ederken, halka açık yerlerde Wi-Fi ile kullanım oranı yüzde 37’ye düşüyor. Akıllı telefonlarıyşa mobil ağ üzerinden internete bağlanan kullanıcıların oranı ise yüzde 65. Bu oran tablet kullanıcıları arasında yaklaşık üçte birine düşüyor.
Tercih edilen bağlanma metodu sorulduğunda, kullanıcıların yüzde 59 ile en sık Wi-Fi bağlantısını tercih ettikleri görülüyor. 2013 yılında yüzde 73 olan bu oran, Türkiye’de kullanıcıların mobil ağları giderek daha fazla kullanmaya başladıklarına işaret ediyor.
Video öncesi izlenen reklamlar en etkili
Akıllı telefon sahipliğinin artışına paralel olarak, mobil reklam, mobil ticaret ve mobil ödemenin de Türkiye’de giderek yaygınlaştığı görülüyor. Buna göre tüketicilerin en çok hatırladıkları ve tepki verdikleri video reklamlar, bir video izlemeden önce yayınlanan reklamlar oluyor.
Güvenlik algısı, mobil ödemeye engel
Kullanıcıların yüzde 85’i alışveriş sitelerine telefon üzerinden erişirken; tüm kullanıcıların sadece yüzde 17’si mobil ödeme yöntemlerini kullanıyor. Özellikle mağaza içi mobil ödeme yapmayanların en büyük çekincesi güvenlik endişesi olarak öne çıkıyor. Daha önce para transferi yapmayan kesimde, her iki kişiden biri ise henüz kullanmadığı bu özelliği denemek istediğini söylüyor. Ulaşım ve perakende sektörlerinin mobil ödeme ile entegre olması halinde kullanıcıların yüzde 45’i toplu taşıma ile yolculuk yaparken, alışveriş yaparken ve taksi ücreti öderken mobil ödemeyi kullanmak istediğini iletiyor.