Kasım ayının 12’sinde birinci yılını tamamlamış olacak Reklamcılar Platformu… Eş Başkan Şebnem Yaldızlı’nın ifadeleriyle platform: “Sektörün yaşadığı itibar kaybını yüksek sesle duyurmak ve beraberinde gelen sorunlara çözüm bulmak amacıyla kuruldu”. Bu doğrultuda “Çözüm Masası”nı hayata geçiren platform, diğer Eş Başkan Yiğit Uysal’ın ifadeleriyle sektör tarihinin en derin krizini her şeyden önce yapıcı ve kararlı bir diyalog yöntemiyle aşacağına inanıyor. Reklamcılar Platformu, yaklaşık 4 bin 500 kişinin çalıştığı bir sektörde, 3 bine yakın başvuru alarak böyle bir zemine ne denli ihtiyaç olduğunu da gözler önüne serdi. Ancak platformun “Çözüm Masası” için yaptığı davete 20 ajans arasından yalnızca 7’si temsilcisi göndererek yanıt verdi. Çözüm yolunda kararlı ve yapıcı diyalog yönteminde “kararlılığını koruyan” Reklamcılar Platformu’nun aksiyonlarını, gelecek hedeflerini ve “Taban Ücret Politikası Raporu”nun sektöre etkilerini platformun Eş Başkanları Şebnem Yaldızlı ve Yiğit Uysal’dan dinledik…
Bilmeyenler ya da henüz haberdar olmayanlar için hikâyenin en başından başlayalım. Reklamcılar Platformu nasıl kuruldu? Hangi amaç birliği sizi yan yana getirdi?
Şebnem Yaldızlı: Reklamcılar Platformu, sektörümüzün yaşadığı itibar kaybını yüksek sesle duyurmak ve beraberinde gelen sorunlara çözüm bulmak amacıyla kuruldu.
Her kademeden çalışanı derinden etkileyen bu kronik sorunlar; yüksek katma değer üreten reklamcıları, yaşamlarını asgari seviyede dahi sürdüremez hale getirdi. Öte yandan mesleğimizin yaşadığı bu itibar kaybı, sektörün insan kaynağının da hızla erimesine yol açıyor.
İşte tüm bu nedenlerle Reklamcılar Platformu, ajans/departman/kıdem fark etmeksizin bir araya gelen çalışanlar tarafından, Sinema TV Sendikası altında kuruldu.
Reklamcılar Platformu, yaklaşık 4 bin 500 kişinin çalıştığı bir sektörde, 3 bine yakın başvuru alarak, sektörümüzde böyle bir zemine ne denli ihtiyaç duyulduğunu da ispatladı.
Önemle belirtmek isteriz ki; bugün Reklamcılar Platformu; sektörde yüzde 98 gibi çok yüksek bir temsiliyete sahip.
Platform olarak “krize karşı çözüm masası”nı hayata geçirmiştiniz. Hem çözüm masasını ve amaçlarını hem de sürecin nasıl ilerlediğini sizden dinleyebilir miyiz?
Yiğit Uysal: Evet, sektörümüz gerçek anlamda bir krizde. Hatta sektör tarihinin en derin krizini yaşıyoruz. Biz bu krizin her şeyden önce yapıcı ve kararlı bir diyalog yöntemiyle aşılacağına inanıyoruz.
Dünyada ve Türkiye’de farklı sektörlerde yaşanmış kriz ve çözüm çalışmalarını inceledik. Ve gördük ki; en etkili yöntem çalışanların ve işverenlerin ortak sorunlar etrafında bir araya gelerek ortak bir çözüme ulaşması. Bu niyetle hareket ederek; sektör tarihinde bir ilki gerçekleştirdik ve Çözüm Masası’nı kurduk.
Bu masanın temel amacı; ilk etapta ajansların ve çalışanların yaşanılan krizi aşmak üzere bir araya gelmesi. Sonrasında ise “Çalışma İlkeleri” başta olmak üzere, her meslek grubunda standartları sağlayan adımları atarak, sektörün kaybettiği itibarı geri kazanması.
Çözüm Masası tam katılım ile işlemeye başladığında; çalışanlar, sorunlarını gündeme getirirken karşısında bir muhatap bulabilecek; reklam yöneticileri ise sektörün sorunlarını, yasal dayanağı olan bir zeminde çözüme kavuşturabilecek.
Sektörümüzde yerleşmiş çözümsüzlük ön yargısına karşın çözüm ifadesini kullandık ve ilk aşamada “üye sayısı, çalışan sayısı, ajans etkisini” baz alarak 20 ajansı bu masaya davet ettik.
30 Eylül’de gerçekleşen toplantıya katılan ajanslar ile sektörümüzün şu anki durumunu masaya yatırdık, çözüm önerilerimizi paylaştık ve görüş alışverişinde bulunduk.
Mesleğimiz için bir ilk olan bu buluşma, çalışanları ve yöneticileri, yalnızca sorunları konuşmaları için değil o sorunlara çözüm de bulabilmeleri için önemli bir başlangıç noktası oldu.
“Çözüm masası”na hangi ajanslar çağırıldı? Dahası ajanslardan olumlu ve olumsuz nasıl yanıtlar aldınız?
Ş.Y.: İlk toplantımıza, yukarıda bahsettiğimiz yaklaşımı dikkate alarak; 4129Grey&Ogilvy, Alametifarika – Rabarba, BLAB, Concept, FCB / FCB Health, Güzel Sanatlar, Happy People Project, Havas, Jüpiter, McCann, Medina DDB, Mullenlowe, PunchBBDO, Rafineri, Senfonico, TBWA, Tribal, VMLY&R, We İstanbul, Wunderman Thompson ajanslarının yöneticileri çağırıldı. Ayrıca Reklamcılar Derneği yönetim kuruluna da davetimiz iletildi.
30 Eylül’de gerçekleşen toplantıya Happy People Project, Havas İstanbul, Jüpiter, PunchBBDO, VMLY&R, We İstanbul ve Wunderman Thompson yöneticileri/temsilcileri katıldı.
İkinci toplantı için şu ana dek, ilk toplantıya katılım gösteren ajanslara ek; “Blab, FCB, Güzel Sanatlar ve McCann,” reklam ajansları olumlu dönüş yaptı. Davet gönderdiğimiz diğer ajansların ve Reklamcılar Derneği’nin sessizliği devam ediyor.
Yaşanan krizin görmezden gelinemeyecek kadar büyük olduğu ortada… Bu nedenle, biz ikinci toplantının, tam katılım hedefine ulaşacağına dair iyimserliğimizi koruyoruz. En büyük temennimiz, hem çalışanları hem ajansları çözüme kavuşturacak bu buluşmanın en kısa sürede gerçekleşmesi yönünde.
Yayınladığınız “Taban Ücret Politikası Raporu” sektörde nasıl bir etki yarattı? Hem işverenler hem de çalışanlar nezdinde nasıl geri bildirimler aldınız?
Y.U.: Bu rapor, finans kökenli uzman profesyoneller tarafından, büyük bir titizlikle hazırlandı. Öncesinde ajanslara ve Reklamcılar Derneği’ne beraber çalışmayı teklif ettik ancak bir dönüş alamadık.
Nihayetinde, son derece kapsamlı bir çalışmayı 11 Temmuz 2023 tarihinde kamuoyuyla paylaştık. Rapor, sektörde büyük yankı uyandırdı. Birçok ajans hizmet verdiği markalar nezdinde raporu gündeme getirdi ve kaynak olarak kullandı. Benzer şekilde çalışanlar için maaşlarının belirlenmesi adına bir referans oldu.
Son olarak bu rapor; “taban ücret” politikasını belirleme adına yapılan bir çalışma. Özellikle son 3 yılda büyük maddi kayıplar yaşayan çalışanlar için ideal olanı değil, asgari seviyeyi işaret ediyor.
Taban Ücret Politikası Raporu’nda yayınladığınız maaş beklentileri sektör gerçekleriyle ne derece örtüşüyor?
Ş.Y: Öncelikle, hazırladığımız bu rapor, yaşadığımız ülkenin gerçeklerine dayanıyor. Hatta üzülerek belirtmek isteriz ki; bu rakamlar “asgari ücret, yoksulluk ve açlık sınırı” gibi yüksek katma değerli bir sektörde konuşulmaması gereken seviyeleri baz alıyor.
Sektörde birkaç istisna dışında bu rakamlara ulaşılmadığını biliyoruz. Bu rapor sayesinde tüm iş dünyasına sektörümüzün değerinin nereye düştüğünü açık bir şekilde gösterdik.
2024 ocak ayında Taban Ücret Politikası Raporu’nu yeniden yayınlayacak mısınız?
Y.U.: 2024 Taban Ücret Raporu için çalışmaya bir süre önce başladık. Uzmanlarla görüşmelerimiz devam ediyor. Meslektaşlarımızdan 2023 raporu kapsamında topladığımız geri bildirimleri de değerlendiriyoruz.
Sektörümüzde bir “asgari ücret politikası” belirlenmesi gerekliliğini bir önceki raporda açıkça ortaya koyduk. Bu sebeple sıradaki raporlarımız da asgari ücret açıklamalarıyla paralel olarak güncellenmeye devam edecek.
Reklamcılar Platformu’nun hedefleri ve gelecek planları neler?
Ş.Y: İlk günden beri tek bir hedefe odaklandık; “Sektörün İtibarı.”
Türkiye ekonomisinin yaratıcı gücü reklam ajansları ve yegane varlığı reklam çalışanları hak ettikleri değere ulaşana dek kararlıkla çalışmaya, çözüm aramaya devam edeceğiz. Bu vesileyle, 1. yılımıza girdiğimiz şu günlerde, tüm üyelerimize destekleri için teşekkür ediyoruz. Son olarak; Çözüm Masası’nın önemini sektörümüze bir kez daha hatırlatıyoruz ve çağrımızı yineliyoruz: Çözüm Masada!
Reklamcılar Platformu Taban Ücret Politikası Raporu’nu yayınladı: Kim ne kadar maaş almalı?