İndirim avcısının seyir defteri…
Ekonomi bağımsız tek bir sohbet etmenin mümkün olmadığı bugünlerde neredeyse hepimiz refleksleri güçlenmiş birer indirim avcısına dönüşmüş durumdayız. Peki, indirim avcıları olarak kampanyaları nereden takip ediyoruz? En çok hangi kategorilerde indirim yapılmasını bekliyor, hangi kategorilerde indirimsiz alışveriş yapmayı dahi düşünmüyoruz? Dahası indirimine en çok güvendiğimiz markalar hangileri? Tüm bu soruların yanıtları ve daha fazlası Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “İndirim Avcıları” araştırmasında.
“Sen geçen gün süpürge almayı düşünüyorum demiştin değil mi? Tamam, bak indirime girmiş haber vereyim dedim…” Cümledeki süpürge yerine dilediğiniz bir ürünü koyduğunuzda muhakkak aşina olduğunuz bir sohbete dönüşecek bu konuşma. Zira Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “İndirim Avcıları” araştırması açıkça gösteriyor ki her 10 kişiden 9’u indirimde olan kampanyalı bir ürünü muhakkak eşe dosta haber veriyor. Dahası algımız öylesine açık ki indirim konusunda, alışveriş yaparken “indirim” gördüğümüz an yüzde 93’ümüz dikkat kesiliyor.
Araştırmanın detaylarını okurken özdeşlik kuracağınız pek çok nokta olduğundan kuşku yok, zira uzlaşı alanları dar olan toplumumuzun söz konusu indirimler olduğunda neredeyse fikir birliğine yaklaştığı gözlemleniyor. Öyleyse Hüseyin Tapınç’ın sonda okuyacağınız pazarlama evrenine mesaj niteliğindeki ifadelerinin bir özetini de baştan söyleyelim: “Bu dönemde yanımızda olacak, hayatımızı kolaylaştıracak ve bize destek sağlayacak markalarla uzun soluklu bir ilişkimiz olacağını söylemek bir kehanet olmasa gerek…”
Gözler indirim etiketlerinde
Bir mağazada ya da online alışveriş sitesinde gezinirken elbette önceliğimiz ihtiyacımız olan ürünler oluyor. Ancak “İNDİRİM” sloganları göz kırpmaya başlayınca işler de değişiyor…
Bu etiketlerin tüketicilerin neredeyse tamamını yakaladığı ise araştırma verilerine yansıyor.
Zira katılımcılara “İndirimli ürünler ne derece dikkatinizi çekiyor?” sorusu yöneltildiğinde görülüyor ki her 10 metropollü tüketiciden 9’u, alışveriş yaparken indirimli ürünlerin dikkatini çektiğini belirtiyor.
İndirimin reytingi de yüksek
Tüketiciler, indirimli ürün fırsatları hakkında bilgi edinmek için daha çok televizyon ve internet reklamları ile e-ticaret sitelerini tercih ettiğini belirtiyor. E-ticaret siteleri ve sosyal medya fenomenleri, kadın tüketiciler için bilgi edinme açısından daha büyük bir öncelik taşırken, yüksek SES grubu tüketicileri indirim fırsatlarından haberdar olmak için SMS ve markaların kendi web sitelerini tercih ettiğini dile getiriyor.
İndirim fırsatları kulaktan kulağa
Ekonomik olarak zor bir dönemden geçtiğimiz aşikâr. Hal böyle olunca günlük hayatta sohbet dönüyor dolaşıyor ve muhakkak ekonomiye geliyor. Ancak görünen o ki pahalılık kadar indirimler de konuşuluyor. Zira katılımcıların yüzde 97’si “bir markanın/ürünün indirime girdiğini gördüğümde tanıdıklarıma haber veririm” diyor…
Her 10 kişiden 7’si “temel gıdada” indirim bekliyor
Tüketicilerin indirim ve kampanya olmasını beklediği kategorilerin başında açık ara farkla “Temel gıda/Yiyecek” bulunuyor.
“Hazır giyim” ve “Ev temizlik ürünleri” ise öne çıkan diğer iki kategori.
Yüksek SES grubunun indirime girmesini tercih ettiği ilk kategori “kozmetik ve kişisel bakım ürünleri” olurken, önceliği “beyaz eşya” olanlarda C1 SES grubu mensubu tüketicilerin daha ağırlıklı olduğu gözlemleniyor.
Kitaplar ve eğitim malzemelerinde indirim bekleyenlerdeyse 18-25 yaş aralığındaki katılımcılar öne çıkıyor.
İndirim avcılarının gözü tekstilde
Araştırma verilerine göre her 10 kişiden en az 7’si, hazır giyim, kozmetik, elektronik, beyaz eşya, mobilya ve dekorasyon ile aksesuar gibi kategorilerde alışveriş yaparken ürünlerin indirime girmesini beklemeyi tercih ediyor.
Elektronik ve beyaz eşya satın alımı yapmak için indirim dönemini bekleme alışkanlığı daha fazla olan 36-45 yaş aralığındaki tüketiciler, söz konusu temizlik ürünleri olduğunda satın almak için indirim dönemini beklemiyor.
Tüketici “anında indirim” istiyor
Katılımcılara kendilerini en çok cezbeden kampanya ve fırsatlar sorulduğunda “anında indirim” ve 2 alana 1 bedava gibi “hediye ürün” kampanyaları açık ara öne çıkıyor.
“Toplu alım indirimleri” ve “hediye kartı/çeki” tüketicileri cezbeden diğer fırsatlar olurken; “hediye ürünler” 36-45 yaş aralığında, “özel gün indirimleri” ve “referans/arkadaş davet programları” ise 18-25 yaş aralığında bulunan kişilerde cezbedici fırsat olarak daha çok dile getiriliyor.
Sadakat indirime kadar!
Kampanya ve indirim dönemlerinin tüketicinin marka tercihini nasıl etkilediğine dair değerlendirmeler, her 10 tüketiciden 7’sinin her zaman tercih ettiği marka yerine indirimli/ kampanyalı markayı tercih edebileceğini gösteriyor.
“İndirimli/kampanyalı markayı tercih edebilirim” diyenler arasında C1 ses grubu mensubu kişiler ön plana çıkarken, 18-25 yaş grubunun ve AB SES grubu tüketicilerin biraz daha çekimser olduğu görülüyor.
İndirimler ne kadar inandırıcı?
Her 10 tüketiciden 7’si markaların indirim ve kampanyalarını inandırıcı bulduğunu ifade ediyor. İndirim ve kampanyaları inandırıcı bulmayanlara gerekçeleri sorulduğundaysa, nedenler arasında yüzde 57 ile ürünlerin fiyatının arttırıldıktan sonra yeni fiyat üzerinden indirim yapıldığı algısı önemli bir husus olarak öne çıkıyor.
indirim avcılarının gözdeleri…
İndirimin yıldızı belli
LC Waikiki, hem en çok indirim yaptığı düşünülen (yüzde 32) markalar arasında hem de tüketicilerin indirime yönelik beklenti içinde olduğu (yüzde 34) markalar arasında öne çıkıyor.
Özellikle 36-45 yaş aralığındaki tüketiciler, LC Waikiki’yi daha fazla dile getiriyor.
İndirimlerin kategori bazlı şampiyonları!
Artık hepimiz birer avcıyız
✓ Sia Insight’ın üç büyük ilde yaşayan genç ve yetişkin tüketicilerle gerçekleştirdiği Ekonomik Gündem Araştırması Ağustos ayı verilerine göre, metropol nüfusunun yüzde 61’i için zamlar, yüzde 21’i için geçim sıkıntısı ve yüzde 19’u için de enflasyon eşimizle, dostumuzla, arkadaşlarımızla günlük konuşmalarımızın ilk sırasında yer alıyor.
✓ Hal böyle olunca geçim sıkıntısı ve zamlar hepimiz için ülkenin en önemli sorunu haline geliyor. Üstüne üstlük hepimiz bu sorunla uzun bir süre boyunca yaşayacağımızı biliyoruz. Yine aynı araştırma bulgularına göre, metropollü tüketicilerin yarıya yakını önümüzdeki on iki ay boyunca Türkiye ekonomisinde bir düzelme beklemiyor.
✓ Tüketiciler bu ruh hali içinde yaşamaya devam ederken, kuşkusuz ki bir takım savunma stratejileri geliştiriyorlar.
✓ Bu stratejilerin en bariz olanı çeşitli markaların sunduğu indirim olanaklarını ve kampanyaları yakından takip etmek olarak karşımıza çıkıyor. Marketing Türkiye için Eylül ayında gerçekleştirdiğimiz “İndirim Avcıları” araştırması, tüketicilerin yüzde 90’ının alışveriş yaparken indirimli ürünleri dikkate aldığını ve takip ettiğini gösteriyor. Üstelik bu takip sadece bireysel bir eylem değil, tüketiciler çeşitli indirimleri, kampanyaları ve karşılarına çıkan fırsatları arkadaşlarına ve komşularına da hemen haber veriyor. Bu anlamda tüketicilerin son derece başarılı bir şekilde örgütlendiklerini, kendi aralarında farklı ağlar kurduklarını söylemek son derece doğru olacaktır.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın 8-13 Eylül 2023 tarihleri arasında online bilgi toplama yöntemi kullanılarak Sia Live Paneli katılımcılarıyla gerçekleştirdiği “İndirim Avcıları” araştırmasına 404 kişi katıldı. Araştırma İstanbul, Ankara ve İzmir’deki tüketicilerle gerçekleştirildi.